- 396 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Taraf / Karşı Taraf
Taraf / Karşı Taraf
Taraf olmak özgürlük elbet. İnsan dilediği kişiye ya da ideolojiye, dine, hatta futbol takımına taraf olabilir. Böylece kendi aidiyetini tatmin eder. İdeal olan ise tüm güzelliklere taraf olmak. Bunu başaranlar Yunus, Mevlana gibi zatlar olmuş.
Taraftarlık içselleştirilmezse taklidi olan taraftarlar radikalleşir ve kraldan çok kralcı olur. Yani sadece taraf olur, hatta neye taraf olduğu dahi önemsizdir. Taraf olup şiddetle savunmak yeterlidir onun için.
“Karşı taraftarlık” konusu çok daha ilginç. Çünkü karşı taraftarlığı belirleyen bir taraf vardır ve karşı olanlar o başkasının belirlediği bir tarafa karşı duruş sergileyerek güya kendi taraftarlığını oluşturur. Aslında kendi tarafı yoktur. Karşı olarak kendine bir yer edinir. Bunu da karşı olduğu taraf belirler tabi ki. Bunu siyasal partilerde gözlemledim; bazı partiler kendi misyonlarıyla çıkar bazıları da başkasının misyonuna karşı çıkar.
Toplumsal alanda da bunu gözlemleyebiliriz. İdeolojik yaklaşımlarda “karşı taraf” olan diğerinin her fikrine karşı çıkar. Hal o kadar komikleşir ki bazı karşı olduğu tarafta bulunan kendi ideolojisine ters olan bir şeye taraf olur; karşı tarafta olanlar sırf ona karşı olmak için bilmeden kendi ideolojisine uymayan şeyi destekler ya da kendi ideolojilerine ters olan ama karşıdakine destek olanı şuursuzca desteklerler. Çok gözlemlenir bu hal. Kıyafet konusunda ve kişisel tercih konusunda diğerinin işine karışmayı kendilerine hak görenler bu yüzden çok taraftar yitirdiler. Ama “karşı taraf” ın eylemi “taraf” a bakar. Değeri yoktur.
O halde “Karşı taraf” olmak yerine “taraf “olmalıyız. Bu taraf ise kendi tarafımız olmalı. Taraf olduğumuz şeyi de başka bir tarafa karşı olarak oluşturmamalıyız. Taraftarlığın özgün olması için içselleşmesi gerekir. Bu da taraf olunan şeyin bilinmesi ile olur. Bilmek ve değerlendirmek esastır. Atalardan geleneklerle devir alınanlar doğru tahlil edilmeli ve kişinin vicdanında kabul görmeli. Bilinçsizce taraf olunanın değeri olmadığı gibi zararı çoktur.
“Taraf” olan akıllı kişiler “karşı taraf”ın tavrının aynadaki aks şeklinde olduğunu bildiklerinden bazı kasten yanlış yaparlar ki nasılsa karşı taraf aksi yansıma yapacak ve doğru yansıma sağlanıp maksat hasıl olacak. Ambulansların üzerindeki yazılar ters yazılır ki aynalar yazıyı ters yansıtırken doğru okunsun maksat iş görülsün.
Taraf ve karşı taraf birbirini dengeler. "Taraf" olanı "Karşı taraf" dengeler ve destek olur bilmeden. Karşı taraf olan ise zaten bir taraf olmalı ki ortada ona karşı olsun. Yani edilgendir ve "taraf"a güç vermektir elinden gelen. Zaten kendi "taraf "olsa, başka karşı taraflarca dengelenecek.
Selamlar
Ahmet Bektaş