- 2561 Okunma
- 17 Yorum
- 0 Beğeni
ÜFLE NURETTİN'İM ÜFLE...
ÜFLE NURETTİN ‘İM ÜFLE…
Bu gün ramazanın 14ncü Günü. Kolay değil her gün 16 saat aç, susuz kalmak. Sade açlık susuzluk mu? Birde tiryakilerin çektiği ekstra sıkıntı var.
İftar vakti yaklaştıkça sinirler geriliyor. Dikkat dağılıyor. Algılama yavaşlıyor.
Bir halsizlik, bir yorgunluk çöküyor oruçluların üstüne… Saatler de yavaş mı ilerliyor nedir? Vakit geçmek bilmiyor.
Hemen hemen her kanal da, her gazetede rahat oruç tutabilmek için yapılması gerekenler söyleniyor, yazılıyor. Ama kim duyar, kim dinler?
Benim çok şükür oruçla fazla bir sorunum yok. Yemekle, içmekle aram iyi olmadığından, sıkıntı çekmiyorum. Sigara içiyorum. Ama arada bir. Sigarasızlık ta bana fazla dokunmuyor.Vaktin zor geçme sorununu da site sakinleri olarak hallettik sayılır. İftara bir, iki saat kala iniyoruz bahçeye sohbet, fıkra derken iftar geliveriyor.
Sitemizin en genci İbo… Akşamları oda bizle beraber iner bahçeye. Fazla konuşmaz, dinler.
Sessiz sakin bir yapısı vardır. Ama aşırı bir sigara tiryakisidir…
Geçen gün yine bahçede oturuyoruz. İkişerli üçerli sohbet ediyoruz. İbo da yanımızda her zamanki gibi dinliyor. Ya da dinliyormuş gibi yapıyor. Derinlere dalmış. Birden bağırdı;
" Üfle Nurettin’im üfle "
Konuşmalar kesildi. Hep birlikle hayretle İbo’ ya baktık. Ne oluyordu? Şaşırmıştık. Biraz da korkmuştuk ta…
" İbo hayırdır? Ne oluyor"
" Ben deli olmak istiyorum ağabey. Bizim köydeki Memedali gibi deli olmak istiyorum."
Bunları söylerken gülüyordu.
Biz Memedali kimdir diye sormadan kendiliğinden başladı anlatmaya;
" Bizim köyde yarı akıllı, yarı deli bir Memedali vardı. Belki şimdi yaşamıyordur. Kimseye zararı dokunmazdı. Bir kötü huyu vardı. Çok sigara içerdi. Evliydi. Kiraz dalından düşüp topal kalmış köyümüzün fakir bir ailesinin kızıyla evlendirilmişti. Birde çocukları vardı. Adı Nurettin.Oğlu Nurettin’i çok sever, hiç yanından ayırmazdı. O günlerde Nurettin 5-6 yaşlarında ancak vardı.Memedali yaz olsun, kış olsun orucunu hiç bırakmazdı. Ramazan şimdi olduğu gibi yine yaz aylarına denk gelmişti. O yine oruçtu. İftara az kalmış olmasına rağmen, sigarasızlık başına vurmuş olacak ki;Cebinden bir sigara çıkardı. Oğlu Nurettine verdi.
"Al Nurettin’im"
Oğlunun ağzındaki sigarayı yaktı.
" Çek Nurettin’im. Çek. Çekkk."
Çocuk sigara dumanını içine çekiyor, bir yandan da öksürüyordu. O hiç aldırış etmeden, ağzını oğlu Nuretin’ in ağzına yaklaştırıyor;
" Üfle Nurettin’im… Üfle…"
Gözlerini kapıyor, Nurettin ‘in üflediği dumanı içine çekiyordu. Başını geri attıktan sonra, Zevkle;
" Ohhhh… Ohhhhh…" diyordu.
Onlar bu çekme üfleme işini yaparlarken, biz birkaç çocuk etrafına toplanmış gülüyorduk.
Tarladan dönen babam bizi görünce yanımıza geldi.
" Ne yapıyorsunuz burada? Niye Memedali ‘nin başına toplandınız?"
Cevap vermemize gerek kalmadan olanları anladı.
" Ne yapıyorsun Memedali? Sen oruç değil misin? Sigara içmek orucu bozmaz mı?"
Memedali şaşırdı. Saygılı biriydi. Biraz korktu da. Kekelemeye başladı;
"Ben… Ben orucum… Ben içmiyorum ki. Nurettin içiyor. Adil emmi. Nurettin…"
Babam;
" Hadi dağılın çocuklar. Memedali sen de al Nuretin ‘ini doğru evine hadi oğlum"
Benim elimden tuttu eve giderken;
"Allahım affın ganidir. İnşallah bu insanın orucunu kabul edersin." diye dua ediyordu.
İbo bunları anlatı. Hepimiz din âlimi kesilmiştik. Memedaliyi kimimiz haksız, kimimiz haklı buluyorduk.
İbo;
"Siz ne derseniz deyin. Şimdi şeytan bana;
" Ver oğlum Salih ‘e bir sigara, üfle Salih’im üfle " de diyor.
İftar vakti de yaklaşmıştı. Kahkahalarla evlerimize dağıldık.
Tutanımız da, tutmuyanımız da hep O ‘nun kuluyuz. O her şeyin iyisini bilir.
YORUMLAR
Bu yazı gülümsetti ya bugünümüz de, daha ne isteriz ki Allah'tan...
Hürmetle efendim...
Bedri Tokul
Gülmen hiç eksilmesin dilerim Allahtan...
Sayın Tokul;1970 li yılların başı Hakkari'deyim.Ramazan ayının da 15'i. Orucum. İl Jandarma Alay komutanlığında bir yüzbaşı arkadaşımı ziyaret ettim.Yanında Çukurca Belediye Başkanı da vardı.Bir müddet sohbetten sonra oruç tutan yüzbaşı arkadaşım;açlık ve susuzluktan hiç şikayetçi olmadığını,ancak sigara içememenin kendisini mahvettiğini söylediğinde, Çukuca Belediye Başkanı;kendi yöresindeki bazı hudut köylerinde çok derin hocaların olduğunu,onların sigaranın orucu bozmadığı yönünde fetva verdiğini,artık o yörelerde orucun sigara içerek tutulabildiğini söyledi.Ben itiraz ettim .Böyle bir şeyin olamayacağını söyledim.Ancak Belediye Başkanı bu durumun doğru olduğunda ısrar etti.
Ertesi günü Hakkari Belediye Başkanını ziyaret ettim.Sohbetimiz sırasında aşiretleri aynı olan Çukurca Belediye Başkanının söylediklerini kendisine naklettim.Bu duruma şaşırdığımı ve böyle bir şey olamayacağını söylediğimde de anlatmaya başladı;yine bir ramazan günü o yöreye gittiğini,seferi olduğundan oruç tutmadığını,işlerini gördükten sonra kahveye gittiğini,aç olduğunu belirterek kendisine bir şeyler hazırlanmasını söylediğini,yemeği gelince de fosur fosur sigara içen insanlara buyurun arkadaşlar beraber yiyelim dediğinde,hep bir ağızdan biz niyetliyiz diye cevap verdiklerini söyledi.
İşte burası benim ülkem. Görülen güzellikler, kadar duyulan aykırılıklar da insanı şaşkına çevirmektedir.Bir anımı paylaşmama vesile oldun.Selam ve sevgilerimi sunarım.
Bedri Tokul
O köy ramazanda" İtina ile sigaralı oruç tutturulur " diye bir ilan verse
köşeyi döner...
Yorumun için teşekkür eder ellerinden öperim....
Kal sağlıcakla...
Hocam, Ramazan deyince bu güzel yazınız vesile oldu, aklıma geldi bir anımı anlatayım müsadenizle.
Sizin kadar olmasa da yaş kemale erdiğinden Ramazan takla attırmak nasip oldu. Yani Allah nasip ederse inşallah Ramazan ayının yaz mevsimine denk gelmesine ikinci kez şahit oluyorum.
Bundan otuzküsür sene önceleri, dayım memleketten gelmiş Ramazan ayında bizde misafir kalıyor. Ula o koca yaz günlerinde adamı sahura kaldıramıyoruz bir türlü. İftardan iftara. Biz iftarı zor ederken, o sahurda su bile içmiyor.
Şimdilerde bende dayımın o zamanki yaşımda sayılırım, arada sırada onun taktiği uyguluyorum. Ne bir acıkma ne bir susama. Hanıma diyorum ki “demek ki keramet yaşta imiş, baksana onsekiz yaşında iken suu, suu diye iftarı zor ederken, kırkyedi yaşında sahur yapmadan banamısın demiyorum.
Hanım gülüyor aklınca benle gırgır geçiyor; “keramet yaşta değil kiloda, kiloda o zaman yetmişbeş kilo idin, şimdi yüzyirmiiki kilosun, stoklardan harcıyorsun, hepsi bu”
Hayırlı Ramazanlar olsun hocam
Selamlar, saygılar
Bedri Tokul
Senin yorumların beni öldürüyor.(Diyeceksin ki öldünde bu yazıyı nasıl yazıyorsun?Lafın gelişi işte.)
Yorumların hem güldürüyor. Hem düşündürüyor. Bir def daha demiştim. Şimdi yine diyorum. Edebiyatta " Yorum" diye bir dal oluşsa kimse senin eline su dökemez...
Okuyorsun süzüyorsun. Sonra öyle bir yorum yazıyorsun ki. Asıl yazı gölgede kalıyor.
Seni seviyorum.
İyi geceler diliyorum.
Selamlarımla...
Saygılarımla...
Ne yaptın Bedri dost ? Kimbilir kaç kişi şeytana uyup da oğluna içirttiği sigaranın dumanını çekiyor şimdi (:
Şaka bir yana ama kendim içmesem de tiryakiliğin ne kadar zor bir iş olduğunun bilincindeyim.
Tüm sigara ve diğer kötü alışkanlıkları olanlar için Allah kurtarsın diyorum...
Bedri Tokul
Selamlarımla...
:))) Yine güzeldi hjer zamanki gibi Bedre ağabeyim. Kalemin hep yazsın. Sevgi ve saygılarımla....
Bedri Tokul
Sağ ol. Var ol. Nur ol....
Sakın ha...
Nasrettin Hocanın karısına yaklaşmak isteyip te onu ikna için ben orucun çarsini biliyorum fıkrası geldi aklıma. Herkes bildiği için anlatmadım. Biliyorsunuz değil mi?
Çok hoştu. Gönlümün yazısı desem yeridir.
Ben de dün karpuz'a ha öyle takılmıştım.
İsir uşağum isir. İşin kötüsü karpuzun dumanı yoktu.
Kutladım.
Sevgi ve selamlar.
Bedri Tokul
Sen bir ömürsün Engin kardeşim...
Karpuz olayı harikaydı...
Sana bir itirafta bulunayım mı?
O fıkrayı bilmiyorum...
Engin Tatlıtürk
" E hoca. Nedir çaresi" diyince hanımı.
" 61 gün oruç tutacağız" demiş.
Hatırlamışsındır fıkrayı.
Sevgiler.
Bedri Tokul
Çok güzel ve çok anlamlı bir fıkraşmış..
Teşekkür ederim Engin kardeşim....
Hoş bir Ramazan yazısı olmuş.
Güzeldi. Beğenerek okudum.
Saygılarımı sunarım.
Bedri Tokul
Selam saygı....
Özlemişiz yazılarla gülümsemeyi... Hele de sizin yazılarınızla. Teşekkür ediyorum, Bedri Bey. Saygılar, selamlar.
Bedri Tokul
Bu günlerde senin gülmeye çok ihtiyacın var.
Abimizin rahatsızlığı seni aldı götürdü..
İnşallah iyidir.
Dileğim... İyi olsun bırak yürümeyi koşsun bile...
Bedri Tokul
Beğenmiş olman mutlu etti beni tabii ki...
Günün yazısı olayı belli olmuyor. Bazen 20-25 yorum alan bir yazı güne gelmediği gibi , bazende hiç yorum almayan bir yazı günun yazısı oluyor..
Seçicilerinde bir bildiği vardır mutlaka...
O değilde;
Sevgilerimle...
Esma KAHRAMAN
Bedri Tokul
Karnım aç ama gönlüm doydu...
İlahi Bedri agam,gecenin bu saatinde katıla katıla güldüm, iyi mi. Hanım,salondan koşarak geldi : "Kendi kenine ne gülüyon,kafayı mı yedin diye!" Z(aten son zamanlarda hep öyle haller var:gülüp-konuşmalar)
-Ya hanım,Bedri agamın yazdığını okuyayım da dinle !
Bu sefer,o da gülmeye başladı.
Mizahi yazın,bana doping oldu...Bayrama dek gülerim valla.
-Ha, ha, ha, ha
Sigara kullanmadığım için sigara içen arkadaşlar, sohbet etmeye yanıma geldiklerinde çadırı terk ediyorum. Bende de böyle bir durum var işte.
Her zaman sevgimle kal.
Günün aydınlık olsun.( Öğlene dek yatma sakın.)
Bedri Tokul
Sen hep gül emi...
Sana gülmek yakışıyor...
Vee...
Sen gülmeyi en çok hakedenlerdensin...
Sana yengeme , güzel kızıma selamlar saygılar...
kurgun olmasada....hatıraları unutsanda sen sadece bir şeyler yaz...cümlelerde o kadar sevgi ve samimiyetin gizliki....bunu bize kelimeler üflüyor....nuretinin üflemesi gibi...bizlerde memedalinin sigaraya tiryakiliği gibi sayfanın aşıklısı olduk....gülümsettin can sağol varol....sevgiler
Bedri Tokul
Bu yazıdan sonra bir burukluk, bir düşünce sardı ki beni sorma gitsin...
Neden acaba? Sen biliyormusun ?
pekiii cigarayı böyle hallettik diyelim ya ötekini
onu nasıl halledeceğiz...bizim yerimize
iç tacettiiinn iç mi diyeceğiz:)))
gülümsettin gece vakti ağabey...senin söylem dilinde yazı dlinide seviyorum...
ibonun başına vurmuş olmlaı ki sigara çığlığı basmıştır..
kutluyorum ağabey...ellerine sağlık
Bedri Tokul
Tacettinin dünkü içimizi acıtan yazısından sonra biraz neşelenelim istedim..
Öptüm gözlerinden...
:)
Benim Nuri gelivedi aklıma ..Didim şaşırtmacalı bir şey var ama.Gördüm işte...
Ver üflesin.Ben yamadım Nurettin sen üfle.Bak olum öyle değil,burnundan çıkar hah işte öyle
Aferin Nurettin aferin...Babasının oğlu nolcek be:)
Güzeldi.Okumakta keyiflendirdi.Geceniz hayr olsun...
Bedri Tokul
Belki benim yazıma gülenler olacak...
Ama ben senin yorumuna çok güldüm...
Sağolasın...
Ülviye Yaldızlıı
itiraz ediyom ya..yazımı yayınlamak istiyom her istediğim vakit..nerde yönetim..duy beni
koskoca sultan ne vakit isterse o vakit yayınlamalı...beni marabayla birmi tutiler anamıyem gare..
:))
Gerçekten harikaydı. Yürekten kutlarım. Sizin de kompozisyonunuzu taçlandırmaya yönelik bir resim çalışmanız olmuş. Arka fon öyküye kuvvet veriyor ve ben içinde emek, düşünce olan her şeyi ayakta alkışlayan biriyim. Tebrikler...
Bedri Tokul
Şu sıkıntılı günlerde biraz gülümseyelim istedim...
Selam ve Saygıyla...
Bedri bey, yazınız gülümsetti, şu insanlar sigara olunca, ne çözümler buluyor, şeytanın aklına gelmez.Oruç da sakatlanır , duman içine girince.
Paylaşıma teşekkürler, selamlar.
Bedri Tokul
Ama yazı kurgu değil aynıyle vaki...
İyi geceler...