ÇOCUKTUK ve BAYRAMLARI MUMLA BEKLERDİK
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
En geniş sofa Ayşe Teyzelerin evindeydi.
Sofa; sokak kapısından içeri girdiğiniz zaman karşınıza çıkan ilk geniş alandır.
Evin diğer kapıları oraya açılır.Evin bütün ahalisinin sabah uyanıp, gözünü açar açmaz diğer uyananlara günaydın diyebilmek için ilk uğradığı yerdir.
.
Günaydın; demeden kimse güne başlamazdı çocukluğumuzda.Bayram da bunu bilirdi,
belki o yüzden daha da sevinçle gelirdi o zamanlar...Biz de, onun o güleryüzünü öyle çok severdik ki...Mumla beklerdik.!
.
Sofanın en büyük özelliği, mutfaklarımızı da içinde bulundurmasıydı.
.
Ninem, sanırım grubun en yaşlısıydı,
-haydi kızlar ya bismillah, der başlar, Ayşe Teyze ve diğer bütün arkadaşlarımın anneleri kollarını sıvar devam ederlerdi.
Küçük bir pencere vardı sofaya bakan, arasıra başımı uzatıp bakıp gülümserdim.Ter akardı alınlarından, sanki bütün İstanbul misafir gelecekmiş gibi o ne telaştı yarabbim.
Benimle pencereden bakıp gülümseyen biri daha vardı...
O zamanlar çocuktum anlamadım, arkadaşlarımdan biri sandım, dönüp de yüzüne baksam...Belki de bayramı ilk gören çocuk ben olurdum.
.
.
Büyükler bayram hazırlıkları yaparken, bizler de kapı önünde oyunlar oynar, orada pişen kokuları duyar, masusçuktan susamış numarasıyla, payımıza düşen ne var, ne yok diye şöyle Ayşe Teyzeye doğru yol alırdık...Masusçuktan.
Ne iyi komşumuzdun sen Ayşe Teyze (fahriye abla :)Gıkın çıkmazdı valla,
Bir gün de popomuza vursaydın ya.
-durun çocuklar, alın şu böreklerden, iftara daha çok var aç kalmayın.
ah Ayşe Teyze, şimdi her yerde börekçiler var ama önemli olan içine sevgiyi de sarabilmek.
.
Ayşe Teyzenin sofasında kaç kadın kimbilir kaç saat...şarkılar, türküler.
Bayram mı bize gelirdi, yoksa biz mi bayramı beklerdik.Teğeller, dikerdik...
Tepsi tepsi börekler pişerdi, ayranlar kabarır, şişerdi.Tavuklar, pilavlar, Ayşe Teyzenin
kapısından sığmaz, ite kaka, güle oynaya giderdi.
Sahi,
ne iyi komşuluktu, bizim çocukluk bayramlarımızda yaşadığımız komşuculuklarımız.
Şimdi biz mi büyüdük de bayramların değerini bilemiyoruz, bayramlar mı küstü.
Yoksa, yanlışlıkla Türk Dil Kurumu Komşu kelimesini mi listeden sildi,
Bayram geliyor, hoş gelip...Beş gidiyor.
.
Kimsenin kimseden pek haberi yok.
Bayram geldiği zaman şöyle bir sağa bakıyor, bir sola...!
Ayşe Teyzenin evi yıkılalı yıllar olmuş.
"gözleri doluyor."
Bana burada neler hazırlamıştı diyor.
Şimdi yerinde kocaman bir plaza var.
En alt katta ünlü bir hamburgerci açılmış.
g ü l ü m s ü y o r Bayram.
-Koskoca plaza yapmışlar, bir küçük sofa yapmayı nasıl da unutmuşlar.
Şimdiden iyi Bayramlar.
öyküsatıcısı 2011 Davidoff
YORUMLAR
Zorlama şatafatlıklardan uzak, olabildiğince doğal ve tatlı bir telaş. Öyle ki son onbeş gün onbeş tane arife. Ne için, amaç ne...
Geçtiğimiz yıllarda bir arkadaşıma Kurban bayramı ile ilgili bayram tebrik mesajı göndermiştim. Cevap vermiş sağ olsun, “ben vejetaryenim kurban bayramı kutlamıyorum, yine de teşekkürler”. Ee pes yani demiştim içimden. Şimdi bu Ramazan Bayramında (ki birçokları Şeker Bayramı da der.) işi gücü bırakıp kim diyabetli, kim şeker hastası onu araştıracağım, neme lazım.
Bayram tamda böyle bir şeydi işte. Sırrına ermek için illa âlim olmaya lüzum yok. En fazla teyzenin adı Ayşe olmaz da Nebahat olur. Tebrikler.
Saygılar, selamlar
Davidoff
TEŞEKKÜR EDERİM Sevgili ağyar.
Bizden öncekilerin çocukluğunu özlediği gibi şimdi de biz özlüyoruz. Yarın, çocuklarımız, yarından sonra da torunlarımız özleyecek. Bu özlem zinciri böylece devam edip gidecek gibi.
Yine damardan girmişsin Davidoff; ah çocukluğum ah!
sevgimle.
Davidoff
Artık bugünkü bayram bile kendisini tanımıyor ki, yarınki çocuklar onu nasıl tanısın.
Çok çok tatil yerlerindeki resimlerin tarihlerinden tanışırlar hepsi o kadar :)
Yorum için teşekkür ederim.
Emine UYSAL (EMİNE45)
Nerde o eski bayramlar diye bosa demiyor annem
nerde o sicak kis günleri, kar yagsa da üsümezdik öyle hani...
Öyle cok isitti ki icimi ben bu yazi ile bayrami ederim vallahi
Yüregine saglik Can, iyi bayramlar simdiden -belki eski bir bayram yasariz kimbilir -
sevgimle
Kutluyorum.
Davidoff
SANA da Can, Annenin dediği bayramlardan dilerim.
SEVGİLERİMLE.
Davidoff
Sağol Canım, şimdiden en güzel Bayramlar dileklerimle.
TEŞEKKÜR EDERİM.
Güne düştüğünüzü görünce okumadan edemedim.İyiki de okumuşum değdi.Tebriklerimle efendim.
SOFA
Ne güzel hatırlattın canımcığım.
Bizim de sofamız vardı. Küçük de olsa adı sofaydı. İçinde ne ömürler tükendi, ama ılık ılık sevgiyle andığımız, of huzur, huzurrr....
"Yoksa, yanlışlıkla Türk Dil Kurumu Komşu kelimesini mi listeden sildi,".......... :) Hay aklınla bin yaşa sen.
Silindi o sözcük, üst komşumun sesini duyuyorum da, zilini çaldığımda açmıyor..... Vay vay vayyy... İşte bu komşuluk.
...
KUTLU OLSUN İNŞALLAH ŞİMDİDEN, BAYRAMLARA BENZEMEYEN BAYRAMIMIZ....
Davidoff
ne mutlu misafirperverliğimizle öğünen milletimize,
iyi ki kapılara delikli göz yapılmış (maazallah) ne halt ederdi üst komşular sonra :)
sevgimle canom.
Kalimera.
Seçkiye yakışmış..
Nostalji çok güzeldi...
Çocuklar, bayramlar ve yaşlılar...Güzel harmanlanmış bir yazıydı.
Geriye baktığımızda bir solukta geçen yıllar..
.......
Geçenlerde genç çocuğun biri bana "amca" dedi..Müthiş bozuldum valla :))
Vay be..Yıllar ne çabuk geçiyor..Aslında ben bu tür öyküleri daha çok seviyorum..İnsanın doğallığını anlatan öyküleri..
Kocaman tebrikler..Kaleme ve yüreğe...
Davidoff
vay edebsip vay.
geçenlerde de yeni konuşmaya başlayan bir bebek bana abla dedi,
elimdeki krakeri hediye ettim.
meğer bildiği bütün kelimeler dört taneymiş :(
yorum için teşekkür ederim.
"g ü l ü m s ü y o r Bayram.
-Koskoca plaza yapmışlar, bir küçük sofa yapmayı nasıl da unutmuşlar."
ki
bayram kaç para
varsa yoksa" para para para"
ah insanıım ahh!
tebriklerim günün yazısına hayata kattığınız erdemli sevgi yürekli cümle güzelliklere iyi ki varsınız sevgili Davidoff..:)
sevgim saygım selamlarımla..
her gününüz bayram gönlünüz gülbeşeker olsun şekercim..:)
mutlu bayramlar...
Davidoff
bütün bayramların şeker gibi geçsin dilerim.
sevgimle.
Davidoff
Cezalısın öykü satıcısı
arife günü yeni pabuçlar yeni kıyafetler başucumuza konulurdu.
Şimdi bu öyküyü okuyan herkese yeni ciciler dağıtmalısın:(
Ne yaparsak yapalım aynı bayram havasını yaşayamayız
Artık çok geç..
Tebriklerimle
Davidoff
"kırmızı rugan papuçlar"
tekini bayrama verdim...ilk o giydi, günlerden arifeydi.
öyle sevindi, öyle sevindi ki...ertesi gün bize geldi :)
sevgilerimle.
Davidoff
içimden ne geldiyse onu okuyup, dinlediniz.
Beğeniniz için sağolun.
Davidoff
Bence en iyi intikam alınacak insan saati icat eden kişidir.
Teşekkür ederim.
Sevgili Davidoff hepimize nostalji yaşattın...
Çocukken mi güzeldi bayramlar, şimdi bizler büyüdüğümüz için mi öyle bilemiyorum.
Herkes eski bayramlar denince, düşünceye dalıyor.
Çok güzeldi, sevgili öyküsatıcısı, içimizi sızlattın satırlarınla derinden!Selam ve sevgiler...
Ben size diyorum köylerde hayat var. Bizim köydeki evimizde hala bayramlar bayram gibi. Komşuluklar da...
Çok güzel bir anlatım her zamanki gibi...Kutluyorum öykücümü...
Aynur Engindeniz tarafından 8/9/2011 8:08:20 PM zamanında düzenlenmiştir.
Davidoff
Bayram hep bizimleydi :)
Kırmızı papuçlarımın tekini O, tekini ben giyerdim :)
SEVGİMLE.
Davidoff
teşekkür ederim.
Yapma be Davidoff yüreğimi sızlattın...
Hele o alınan bayramlıkların yüreğimizde kopardığı fırtınalar...
Selamlarımla...
Davidoff
Teşekkür ederim güzel yorumunuz için.
Davidoff
Bu öyküye de şimdiden iyi bayramlar demek yakışır :)
Bütün yazarlar geçmişe doğru açılan bir kapı arar, bu sabah senin açtığın o mavi ahşap kapıdan daldım çocukluğuma Türkiyenin neresinde olursa olsun aynı sevinçler aynı masum çocuk yüzleri. Tarih masumiyetin ve samimiyetin yılları BİZ YÜZYILIN SON ŞANSLI ÇOCUKLARI . Ah neler uyandı içimde bir bilsen..
Ne güzel yazmışsın David Off um kaleminde her zamanki gibi ilk okul da çantalrımızda sakladığımızı divit ve okkanın tadı ağzımızda mutluluğumuz kadar olan bayram şekerlerinin tadını bıraktı BU BAYRAMIN ÇOCUKLUĞUNDAKİ BAYRAMLAR GİBİ GEÇMESİNİ DİLİYORUM . başarılar sevgili kardeşim
Davidoff
Teşekkür ederim.
Sargı bezimi bir çırpıda çıkartıp attığımı ve o halde koşturduğumu gödrüm. Sonra işittim sokağın yakasına ilişen telaşlı ayak seslerini sabahın ilk saatleri. Dokundum ilk günü yaşıyormuş gibi tazecik kokusunda misafirliğimin. Tadına baktım buruş buruş olmuş minicik yüzlere dokundurarak ıslak dudaklarımı. Kokladım ama bulamadım mevsimini... Beş duyumla içindeydim öykünün. Tebrikler.