- 628 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
KADİR GECESİ
KADİR GECESİ
Kadir kelimesi mana olarak azamet ve şeref anlamının yanında takdir manasına da gelir. Taşıdığı manadan da anlaşılacağı üzere azametinin büyük olduğu,Allah’ın kullarına şeref ihsan eyleyeceği bu gecenin hakkıyla ihya edenlerin takdir edileceği apacıktır.
Kur’anı Kerimin vahiy yoluyla Hz.Muhammed’e (s.a.v) indirilmeye başladığı gecedir.Bilindiği üzere Kur’anın indirilmesi 23 senede tamamlanmıştır. Ama bu gecede Allah tarafından kur’an vahiy meleklerine tamamı indirilmiş şartlar ve zaman uygun oldukça sureler ayetler halinde vahiy meleklerince Hz.Muhammed’e vahy edilmiştir.
Kadir gecesi suresi beş ayetten oluşur. Burada ayetlerin sırası ile Türkçe manalarını vermek daha anlaşılır olacaktır.
1-Biz O Kur’anı Kadir gecesinde indirdik.
2-Kadir gecesinin ne olduğunu sen nereden bileceksin.
3-Kadir gecesi bin aydan daha hayırlıdır.
4-Melekler ve ruh (Ruh Cebrail olabilir) o gece Rablarının izniyle,her iş için inerler.
5-O gece,tanyeri ağarıncaya kadar süren bir selamettir.
Ayetlerin mealinden de anlaşılacağı gibi Kadir gecesi azametli,şerefli ve dualarımızın takdire mazhar olacağı bir gecedir. Surenin üçüncü ayetindeki bin aydan daha hayırlı manası Araplarda bir şeyin önemini belirtmek için bin kat daha deyimi kullanılır. Buradaki ifade bin ayla ilgili olmayıp gecenin çok çok diğer gecelerden daha önemli oluşu anlatılmaktadır.
Dördüncü ayette ise her iş için inerler. Burada ise kanımca her iş deyimi 365 günün seceresi ve kulların muhasebesi takdir edilir. Basit bir ifade ile bir yıllık planlama tanzim edilir. Her iş O’nun takdiri ile yerine gelir.
Son ayette ise o gece her bakımından inananlar ve iman sahipleri için selamettir. Yalnız gecenin lafzına uygun davrananlar için.
Rahmet ve mağfireti bol olan bu gecede yapılacak ibadetler şekle ve gösterişe önem vermeden yapılanıdır. İbadetlerde hiçbir zaman ifrata kaçmamalıdır. Din dışı gerçekle uyuşmayan uydurma söz ve davranışlardan, Kur’an ahkamı içinde kalmak suretiyle, peygamber hadislerinin ışığı altında ve sünnetlerine uyarak yapılmalıdır.
Kur’an ilim ve irfan kaynağıdır.Okuyup anlaşılması ve insanlığa rehber olarak gönderilmiştir.Yoksa bir çıkın içinde duvara asıp saklanması cenazelerde indirilip bir nevi ölü kitabı muamelesi görmesi için gönderilmemiştir.
Kadir gecesi Hz. Muhammed’in beyanına göre ramazan ayının son on günü tek rakamlı gecelerde aranmalıdır. İslamiyet te bazı hususlar gizemli tutulmuştur. Bu bizlerin ibadetlerinde o gecelerin veya gizemli durumların yakalana bilmesi için ibadetlerimizin devamlılık arz etmesini sağlamsı dır. Kadir gecesinde yapılacak ibadetler bir gecede günahlarımızı belki yok etmeyecek ama hafifletilmesine devamlılığı halinde ise affedilmemize vesile olacaktır. Haliyle takdir Allaha aittir. Mühim olan da Allah’ın taktirine mazhar olmaktır.
Bu gecede yapacağımız ibadetlerimizi ifrata kaçmadan şöyle sıralayabiliriz.
1-Allah rızası için ibadet edilmeli.
2-Bu gecenin önemine istinaden her türlü şerden uzak durulmalı.
3-Kalbin gaflet ve sıkıntıları giderilmeye çalışılmalı.
4-Peygamberin şefaati ümit edilip anılmalı ve onun için salat-ü selam getirilmeli.
5-Allaha tefekkür edilip iman ve inancımız kuvvetlendirilmeli.
6-Tövbe istiğfarda bulunulmalı,kuvvetli irade sahibi olmamız için dua edilmeli.
7-Dünyada bazı yerlerde gece bazı yerlerde gündüz olduğundan,o günün tamamı kadir gecesi telakki edilip ibadetlerimizde aksamaya sebep olmamalıyız.
8-Kendimiz yakınlarımız,aile efradımız,ahrete intikal edenler ve tüm İslam ve beşer için duada bulunulmalı sağlık esenlik mutluluk barış ve sevgi kardeşlik ihsan etmesi için Allah’a yakarmalıyız.
9-En önemlisi Kur’an okunmalı okuyan dinlenmeli ve ayetlerin manaları üzerinde düşünüp anlamaya çalışılmalı fikir sahibi olunmalı ki yaşantımızda uygulayabilelim.
Hz. Muhammed’in beyanına göre en kısa ve öz kadir gecesi duası şöyledir. << ALLAHÜMME İNNEKE AFUVVÜN KERİMÜN TUHİBBÜL AFVE FAĞFÜ ANNİ >>
Bu duanın mealen Türkçesi: <<ALLAH’IM SEN AFFEDİCİSİN, AFFETMEYİ SEVERSİN,BENİDE AFFET.>> Bilenler Arapçasını bilmeyenler mealini söyleyerek dua edebilirler.
Bütün insanlığın refahı, saadeti, sevgi ve kardeşliği,yarınlarımızın huzuru,sağlık ve esenliği, imanımızın ve inancımızın kuvetlenmesi için tüm İslam aleminin kadir gecesini Allah mübarek kılsın. AMİN.
DURMUŞ KARABAĞLI