- 860 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
ÇAPRAZ YAZI
ÇAPRAZ YAZI
Düz yazı mı? Şiir mi? Bilmece bildirmece dil üstünde kaydırmaca
Son günlerde uzun uğraşlardan sonra dergilere ulaşabildim. Şöyle bir inceledim o kadar dergiyi alırken verdiğim para zoruma gitti yetmedi kart çektim (espri tabi emeklerinin karşılığı ) dergilerin toplumsal işlevi farklı insanların ilk okuma alışkanlıklarına dergilerle başlayacağını düşündüm sonra kitap okurlar genelde sesli düşünmüşüm bu arada ben bir gün yayınevlerini sürüm sürüm süründüreceğim diye tabi kamerası var kitapçının kayda almaz nasılsa o günlere gelmeye daha çok var gerçekçi olalım. Dergi alıyorsun yayınevlerine kastın ne derseniz öyle işte ben böyleyim önyargılı ve kötü. Evde inceledim zaten dergilerin yüzde doksanı yayınevlerinin. Hepsi kaliteli eklemem lazım. Bana bunları söyleten bilinçaltım önyargım değil. Her şey yazılamaz ki. . .
Kitapçıya gittiğimde dişimi yeni çektirmiştim ağzımda pamuk. Çıktım diğer dergiye bakayım dedim. Zaten ona tam dargınım. Dargınlık değil de söylediği cümlenin çelişkisi. İlk gittiğimde benim şehrimin dergisi diye kitabımı vermiştim ve yeni şiirlerden seçip vermiştim yüzleme yapar gibi. Beni bilen bilir nasıl yorum yaptığımı güzel şiirleri uzaktan bile görürüm kendi şiirlerimin de eksikliklerin fazlalıklarını. Siteler eklesem de yayınlanması için yollasam da. . .
Kullandığı cümleye bakınız:
- Yayınlasak ta size bilgi vermeyiz
Ne ala memleket biz emeğimizi göz nurumuzu hiçbir çıkar beklemeden verelim ve onlar çok doğalmış gibi haber vermeye bile lüzum bile görmuyorlar‘ Bir yazarımız gazetesinde
çıkacak benim kitabım ile ilgili iki satırlık yazı için bile beni telefonla aradı yazıyı söylediği sayıda bulamayınca ben aradım bir sonraki sayıda çıkacağını belirtip önerilerde bulundu. İşte budur doğru olan.
Şiir mi düz yazı mı yazayım dedim düz yazı önerdi. Orda takıldım şiirden vazgeçemem o benim can damarım aslında haklı düz yazı benim deyimimle çapraz yazı.
Dergileri aldım evde inceledim. ( diğer konuya birazdan döneceğim ) dergilerin hepsine düz yazı veya şiir yolladım bir dergiye gönderdiğim yazıyla birlikte bir not ekledim.
“ Biliyorum istediğiniz bu değil tozlu dolaplarda çapraz yazılarım var onlardan yollarım size”.
Bu notu niye ekledim diye düşündüm de.
Yeğenim beni çağırır bazen:
- Teyze gel noktalama işaretlerini ekle ben senin yazına ekleyemem.
- Veya ben seslenirim sil sil o virgülleri virgülsüz olsun benim şiirler.
İnsanlar ya kafalarında oluştursunlar virgülleri ya da soluksuz okusunlar şiirlerimi.
Aradım buldum o çapraz yazıları tozlu dolaplarda. Ben bile zor çözeceğe benziyorum, sayfa numaraları yok çok uğraşacağım çok!
Şimdi hazır başlamışken hakkını inkâr etmeyelim bir dergi bize e-mail olarak her ay yollar bilgilerini. Tabi bir ara bütün yazı yollayanlara bir fırça
- Ben size hiç olmazsa bir sayımızı inceleyin demedim mi?
Neyse ki dergiyi bulacağımız yerleri de belirtmişti kötü bir dergi diyemem ama farkın ne diye mesaj çekmedim şimdilik.
Valla coştum bugün. Bir siteye şiir yolluyorum. Onları yayınlıyorlar baktım ki herkes yazı yolluyor bende yollayayım dedim. Yolladım düz yazılarımı pasif yaptılar sanırım editörleri. Önce kızdım sonra hoşuma gitti bu arada gerekli göndermeleri yaptım tabi.
Ya düşünüyorum da düz yolda herkes yürüyebilir marifet çapraz yürüyebilmekte, başa dönebiliriz şimdi.
Derginin yeni çıkan sayısını almak için büroya gittim satılsa satın alacağım satılıyor çare yok. Sıcak dişim ağrıyor konuşamıyorum doğru düzgün. Verdi yeni sayıyı. Bu arada açıklamalar yapıyor.
- Ben isimleri silerim, yayın kuruluna yollarım, onlar seçerler ben karışmam vs. vs.
Şiirlerimin yayınlanıp yayınlanmamasının önemi olmadığını söylüyorum yarı buçuk.
Tabi diyorum ki içimden peki kitabı çıkmış biri olarak ve dergide sizin adınızın geçtiğini düşünürsek nasıl böyle bir karar aldınız diye sormuyorum ve diyemiyorum ki sonuçta yazım kurulunuzda bir insanlar topluluğu, onlar hakkında önyargılı olamam tanımıyorum tanısam da olmam onların kendi seçimleri bütün bunları yutuyorum da bir ara diyor ki:
- Posta ücretini verin size yollayalım
Bir daha gelme der gibi. Bir an donuyorum, zaten bu kadar açıklamaya gerek duyduğu için üzülüyorum.
-Hayır diğer sayısını ben gelip alırım.
Gitmiyorum tabi hiçte gitmeyeceğim şiirlerim o dergide yayınlansa bile gitmeyeceğim.
Şimdi ne mi yapacağım? Çapraz yazılara devam az virgüllü şiirlere de.
Yayınevlerini süründürmeye gelince o zamana kadar ben ne kadar sürüneceğim üstüne şınav çekeceğim onu düşünüyorum.
Bu yazıyı sitelere ekleyip gönderebildiğim kadar dergiye yollayacağım isterseniz yayınlayın demeyeceğim nasılsa yayınlamazsınız diye ekleyeceğim birde o notu yazdığım derginin ismini bulup çapraz yazılarımdan yollayacağım söz sözdür.
Feda olsun yeter ki sonunda benim dediğim olsun.
Jale KESKİNKILIÇ. 3/8/2011
YORUMLAR
Geçenlerde,"HAKKIN SESİ" de yayınevleriyle ilgili yazmıştı. Bir de sizin bu yazınız.. İkinizin sayesinde, kiap çıkartma gibi bir hayal kurmatan imtina edeceğim, Allah'a şükür! Dönen çark, beim gibi acemileri yutar, yalar zaten...YAZINIZ, itina ile yazılmış, profesyonel oluşunuz anlaşılıyor yazılarınızdan ve Türkçe için itimam gösteriyorsunuz.SAYGILARIMLA.