- 597 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Sanat ve paylaşımlar üzerine düşünceler ...
Bu gün şiir yazmak hiç içimden gelmiyor.Ama , yine de yazmak isteği var… Makale yazmak istedim bu yüzden.Bir kaç konuyu işlemem gerektiğini düşünüyorum yeri ve zamanı her zaman gelmiş de hatta geçmiş konular , ama olsun , ben bu konularda en azından kendimi ifade etmeliyim.Duygu ve düşüncelerimi paylaşmalıyım edebiyat defterinin değerli dostlarıyla…
Edebiyat, şiir, resim, müzik, heykel gibi sanat dallarında , değişik kaygılar taşır sanatçılar. Genel olarak , sanat ürünlerinin mümkün olduğunca geniş kitlelerle paylaşılması ümit edilir.Düşününüz, hangi sanatçı, ürettiği eserlerin sanat ile ilgilenen insanlarca paylaşılmasını da düşünmez, amaçlamaz ki? …
Sanatı sanat için mi yoksa halk için mi yapmak gerekir? Oldukça derin bir konudur bu… Tecrübelerime dayanarak şunu söyleyebilirim ki, sanat, her halukarda insan için yapılır.Hedef kitlesi insan’dır.Sanatçı, toplumun daha iyiye, daha güzele, daha doğruya gidebilmesinde öncü görevi olan insandır.Toplum, sanatçılarının eserlerini ne kadar içten, ne kadar sevgiyle ve ne kadar da çok paylaşabilirse, hem yüreğiyle, hem de yaşam felsefesi ile daha çok aydınlanacak ve güzelleşebilecektir.Bu nedenledir ki, sanat eserlerinin mümkün olduğunca daha çok kitlelerin paylaşımlarına ulaşabilmesi, hem toplumsal anlamda, hem de sanatın gelişimi ve topluma yayılması açısından önemli.
Sanat dalları tarih boyunca insanların hayallerini de özlemlerini de ifade eden ulaşılması hedeflenen hayalleri, idealleri konumundadır aynı zamanda… Hangimiz çok beğendiğimiz muhteşem bir akşam gurub vaktini resmetmek istemezdik bir yağlı boya tabloda? Resim, müzik, heykel, edebiyat, şiir … Bu sanat dalları insanların ruhlarını güzelleştiren etkileri ile daima hayal dünyalarımızı da süsler…Harika bir çok yağlıboya tablo yapabilmek isterdimçHarika bir şarkı , harika bir saz eseri bestelemek isterdim örneğin ben de.Hayal ettiğimiz güzelliklere ulaşabilmek , çok zorlu, acılı bir yoldur.Büyük çabalar, emekler ve zaman vermek gerekir o alanda kendimizi geliştirebilmek için… Amaçlamak ve çaba göstermek şarttır…O sanat alanlarındaki üretilmiş ve halen üretilmekte olan eserleri çok iyi incelemek, okumak, anlamaya çalışmak ve paylaşmak bu işin olmazsa olmaz temel şartıdır.Bir romanı, bir makaleyi, bir şiiri okursunuz , değerlendirirsiniz, yürek ve ruhunuzda bir izi kalır.İlham alabileceğiniz bir çok yönlerinden ilham alırsınız, güzellikleriyle de güzelleşir ruhunuz ve dünyanız…
Bu amaçla, bu nedenle, yayınlanan eserleri mümkün olduğunca çok okumaya çalışıyorum ben.Paylaşmak adına bu zaten gerekli… Yorumlar eklerim okuduğum eserlere..Emek veren insana ve esere yönelik duygu ve düşüncelerimi katmaya çalışırım o paylaşıma… İnsan yapısına bağlı bir etkinliktir bu da…Kimi insan okur, eserden alacağını alır, ama herhangi bir yorum , eleştiri eklemek gereği duymaz… Onun için, eser zaten yayınlanmış ve paylaşıma açık bir eserdir.Okur , alacağını alır eserden, ve geçer gider… Kimi insan ise, okur eseri, alacağını alır eserden ve o eser ile ilgili eğrisi, doğrusuyla düşüncelerini duygularını da esere katmaya çalışır.Eser sahibine yönelik bir mesajı da verebilir.Pozitif ya da negatif yönde… Ben negatif yönde mesajlar vermeyi pek sevmiyorum.En azından esere emek vermiş, sanata, edebiyata, şiire sevdalı bir insanın yüreğini burkmaktansa, biraz cesaret, biraz ilham verebilmek.Azmini, inancını güçlendirebilmek, onu daha iyiye güzele gidebilmesi için motive edebilmek bana daha doğru geliyor…
Eserleri paylaşırken eleştirilerini de olumlu ya da olumsuz yönde katkılarını da sunmak en doğru, ve insana en yakışır yoldur bana göre…Al gülüm ver gülüm deyiminde kast edildiği gibi, eserlerine daha çok yorumlar almak , daha çok sayıda insanın sözüm meclisten dışarı “yalakalıklar” yaparak harikasınız, mutteşemsiniz vs vs biçiminde poh poh’lamalarına hiç ihtiyacım olmamıştır benim…Birbirinin eserlerini ve birbirlerini yücelere çıkartmak amaçlı objektif olmayan ve yalnızca, ben şu bu insanların eserlerine eleştiri yorum ekleyeyim ki, onlar da benim eserlerime yorumlar eklesinler.Hepimiz de mutlu olalım planlarıyla , düşünceleriyle yapılacak eleştirilere, yorumlara tamamen karşıyım …Eleştiriler, yorumlar, eserin paylaşımından kaynaklanan esere ait objektif ve doğru değerlendirmeleri yansıtmalı.Yalnızca övgü sözcükleri ile eser sahibine hiçbir yararı bile olmayacak yanlış yönde kullanılmamalıdır eleştiri ve yorum müessesesi…
Sevgi, saygı ve hoşgörü içerisinde ; eserlere ve eser sahiplerine, olumlu ya da olumsuz yönde eleştirilerimizi eklememiz ve hem esere hem de eser sahibinin kendi emeğiyle ilgili değerlendirmelerine ışık tutabilmek, katkı yapabilmek gerektiğine inanıyorum… İnsanlar arasındaki sanata ilişkin paylaşımlar, değerlendirmeler yazışmalar, eser sahipleri arasında da bazı sempatilerin doğmasına neden olur…Arkadaşlık, dostluklar da kurulabilir eser sahipleri arasında… Bunlar insanlığın doğal gereği olabilecek gelişmelerdir.Ancak, bu tür arkadaşlık, dostluklar, sevgiler, sempatiler bile, kişilerin sanatın bütününe, eserlerin bütününe, tüm insanlara, tüm eserlere verilmiş olan emeklere yine de objektif ve tarafsız gözle bakabilmesi , sanat adına tarafsız gözlerle sanatın değerlendirilmesini başarabilmelerine engel olmamalı, kişilerin yalnızca birbirlerini ve birbirlerinin eserlerini kutlayan, yücelten çapsız ve anlamsız biçimde sanat ve eser değerlendirmeleri yalnışlarına düşmelerine asla asla meydan vermemelidir…
Sonuç olarak ; bir okuyucunun, okuduğu, paylaştığı bir esere , kendi eleştirisini, yorumunu, olumlu ya da olumsuz görüşünü de ekleyebilmesinin bir güzellik, insanca bir paylaşım örneği oluşturduğuna inanıyorum ben... Şiirlere yorumunu, eleştirisini eklemeyen dostlarımıza elbette ki sevgi ve saygım var, çeşitli nedenlerle buna çoğu zaman hepimiz de zaman da ayıramayabiliyoruz, aklımızda bin bir düşünce ya da güncel dertlerimize, sorunlarımıza işimize gücümüze dalıyor yayınlanan eserlerin bir çoğunu okuyamıyoruz bile... Bunlar anlaşılabilir nedenler hepimiz için... Ama, bir gerçek var ki, şiirlere paylaşımlarını ekleyen, hele hele de olumlu yönde yorumlar ekleyen insanlar, sanki hep başka beklentilerle hareket ediyorlar gibi bir izlenimdeki dostlarımız da var... En güzeli paylaşmaktır.En güzeli bir insana, hayvana, doğaya bile , sevgiyle bakabilmek, bir selamı, bir merhabayı, bir " nasılsınız ? " diyebilmeyi düşünebilmektir bana göre ...
Konuya yönelik, genel kapsamda, hiçbir kişi ya da grubu, zümreyi hedef almaksızın, sanat eserleri ve eser sahiplerinin okunması, paylaşımı ve değerlendirilmeleri konusunda duygu ve düşüncelerimi paylaşmaya çalıştım sizlerle…
Selam, saygı ve sevgilerimle …
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.