Fuhuş İlleti
Büyük oranda sosyoekonomik sorunlara bağlı olarak artan ve çağımızın illeti olarak nitelendirilen ‘fuhuş’ sürekli yükselmekte olan trendi ve korkunç boyutuyla gelişmemiş, az gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde gözlemlenmektedir.
Arapça kökenli bu sözcüğün standart sözlüklerde anlamı: İçinde bulunulan toplumun kurallarına uymayan bir biçimde bir veya birkaç kişiyle para karşılığında cinsel ilişkide bulunma.
Okullarda ve ailede cinsel eğitimin yeteri kadar verilememesi ve insanların sosyal, psikolojik ve ekonomik çalkantılarla boğuşarak sürüklenmeleri de bu sektöre hizmet veren fuhuş çetelerinin güçlenmesini sağlamaktadır.
Fahişelik veya fuhuş gevşek anlamıyla, para karşılığı seks hizmetleri vermek ediminin ismidir. Fahişeliğin yasal statüsü devlete göre değişir; bazılarında fahişelik idam cezası ile cezalandırır, bazılarında da tamamen yasaldır. Fahişelik, seks işçiliği kapsamına girer.
Porno oyuncuları, para karşılığı seks etmelerine rağmen genellikle fahişe olarak tanımlanmazlar, ancak porno oyunculuğu da seks işçiliği kapsamına girer.
Fuhuş kelimesi bir meslek ya da alışkanlık olarak, para ya da başka değerli şeyler karşılığında veya ücretsiz, genellikle eş ya da arkadaş dışındaki kişilerle ve hemen hemen hiç ayrım gözetmeksizin cinsel ilişkide bulunma anlamına gelmektedir. Türk Dil Kurumu’na göre ikinci anlamı taşkınlık ve aşırı davranış anlamına gelmektedir.
Çocukların yetişmesi madden ve ruhen sağlıklı bir dönem geçirebilmeleri için anne ve babaları arasındaki huzur ve mutluluğun fonksiyonu çok yüksektir. Evlilikteki huzuru dinamitleyen öğelerden biri de evli çiftlerin cinsel ayrılıkları ve farklı bireylerle cinsel beraberlikleridir. Evlilik dışı yaşanan cinsel beraberliklere ‘zina’ denmektedir. Sosyal ve psikolojik etkenlerinden dolayı dışlanan fiillerdendir.
Fuhuş Çeteleri
Çoğu zaman birbiriyle entegre halde çalıştığı söylenen fuhuş çetelerinin her birinin başında ‘baba’ ve/veya ‘ana’ diye hitap edilen bir patron/patroniçe bulunmaktadır. Babaların ve anaların ise büyük patrona bağlı oldukları bilinmeyen bir husus değildir.
Eskiden banliyölerde, yerleşim birimlerinin kenar mahallelerinde ve yoksul muhitlerde varlık gösteren fuhuş çetelerinin son çeyrek yüzyılda özellikle büyük yerleşim birimlerini, kentlerde ve kasabalarda kalabalık apartmanları tercih ettikleri de bir sır değildir.
Apartmanlarda düzgün yaşayan, mazbut, mutlu ve hatırı sayılı ailelerin pek yakınlarında barınmayı yeğleyen fuhuş çeteleri yerleştikleri dairelerde kendilerine ‘aile’ havası vermeye çalışmakta ve ilk zamanlarda müşteri trafiğini yoğunlaştırmamaktadır.
Çoğunlukla konut satın almayıp ‘kiracı’ olmayı tercih etmelerinin başlıca nedeni kendilerinin güvenlik sorunu (!) ortaya çıktığında rahatça kaçabilmelerini kolaylaştırmak içindir.
Apartmanlarda bağımsız bölümlerde varlıklarını sürdürenlerin ortak giderlere katılma paylarını, su, elektrik ve benzeri harcamalarını aksatmamaya özen gösterdikleri de gözden kaçmamaktadır.
Rivayet olunan odur ki alanında stratejistlere, hukuk danışmanlarına ve ciddi güvenlik bağlantılarına sahip olan fuhuş çetelerinin gece geç saatlerde yoğunlaşan müşteri trafiği, güvenlik kameralarının bulunduğu binalarda tereyağından cımbızla kıl çekercesine titiz ve uyarılı biçimde sağlanmaktadır.
Fuhşun Yasal Durumu
Fuhuş Almanya, Avusturya, Bangladeş, Bolivya, Ekvador, Hollanda, İsviçre, Kolombiya, Letonya, Lübnan, Macaristan, Meksika, Panama, Paraguay, Peru, Senegal, Türkiye, Uruguay, Venezuela, Yeni Zelanda ve Yunanistan’da yasal ve ülkelerine özgü yasal düzenlemelere bağlıdır. Amerika Birleşik Devletleri’nde fuhşun yasal durumu eyalet hükümetleri tarafından kararlaştırılır ve mevcut durumda fuhuş bir tek Nevada eyaletinin bazı illerinde (Las Vegas gibi büyük şehirler dâhil olmamak üzere) yasaldır.
Avustralya’da da fuhşun yasal durumu eyalete göre değişir: Queensland, Victoria, Yeni Güney Galler eyaletlerinde ve Avustralya Başkent Bölgesi’nde fuhuş yasal ve genelevler ruhsatlara sahip olmaları gerekiyor; Batı Avustralya’da fuhuş ve genelevler yasal bir düzeyde düzenlenmedikleri hâlde polis ve genelevler arasında gayrı resmi anlaşmalar varmış; Kuzey Bölge ve Tazmanya’da serbest bir meslek olarak fahişelik yasal fakat fuhşa teşvik etmek yasadışı; Güney Avustralya’da fuhşu yasallaştırmak için girişimler yapılmıştır fakat bunların hepsi başarısızlıkla karşılandı.
Birkaç ülkede fuhuş, yani para karşılığına seks, yasak değil, fakat genelev sahibi olmak/genelevde çalışmak ya da muhabbet tellallığı gibi fuhşa ilişkin aktiviteler yasadışı olabilir ve bu yasaların kapsamı ve sertliği ülkeye göre değişir. Örneğin Brezilya’da yetişkinlerin fahişe olarak çalışmaları tamamen yasal ve fahişeler devlet emekliliklere sahip olabilirler, fakat genelev işletmek ya da bir fahişeyi diğer bir şekilde çalıştırmak yasadışı. Diğer bir yandan Kanada gibi bazı ülkelerde para karşılığına seks yasal, fakat bahsi geçen aktiviteler ve kamu alanda müşteri aramak gibi diğer aktiviteler yasadışı, böylece bir yasaya karşı gelmeden fuhuş yapmak zor olabilir.
İsveç yasalarına göre fuhuş, kadına karşı şiddet olarak sayılır ve 1999’da fahişe olmayı yasaklamadan seks için para ödemeyi yasaklayan bir kanun onaylandı; bu durumda fahişe değil, müşteri suçlu olarak sayılır. 2009’da Norveç ve İzlanda’da benzeri yasalar çıkartıldı.
Bahsi geçen ülkelerin aksine çoğu ülkede fahişelik yasadışıdır. Neredeyse her Müslüman ülke, çoğu Afrika ve Asya ülkesi ve birçok Doğu Avrupa ülkesinde fuhuş yasadışı ve cezalar para cezası (ör. Rusya), hapis (ör. Afganistan), kırbaçlama (ör. Suudi Arabistan) ya da Sudan gibi bazı ülkelerde idam içerebilir.
Fuhşu yasak kılan yasalara rağmen fuhşa yönelik hukuk uygulaması gevşek ya da neredeyse var olmayabilir. Örneğin Tayland’da fuhuş hukukî olarak yasakmış, fakat pratikte yetkililer tarafından hoş görülür; günümüzde Tayland seks turizmi bakımından dünyanın en büyük varış yerlerindendir ve Bangkok’taki Soi Cowboy gibi kırmızı fener mahalleleri dünyaca tanınır.
Zührevi Hastalıklar Nelerdir?
Başka yollarla da bulaşabilen Gonore (Bel Soğukluğu), Trikomoniasis, Genital Uçuk, Yumuşak Şankır, AIDS ( Edinsel Bağışıklık Yetmezliği), Frengi, … gibi hastalıklar daha ziyade cinsel temasla bulaşmakta olup, bunlar Tıp literatüründe Zührevi Hastalıklar grubuna girmektedir. Toplumdaki cinsel yolla bulaşan enfeksiyonların (CYBE) yaygınlaşması için bilindiği gibi partner değiştirme hızı, bulaştırma hızı ve hastalıklı kalma süresi önemlidir. Seks işçileri, cinsel yolla bulaşan enfeksiyonların toplumda yayılmasının en önemli belirleyicilerinden biri oldukları gibi, bu enfeksiyonlar nedeniyle yüksek risk altındaki bir grup olma özelliğini gösterirler.
Fuhuş hemen her toplumda ahlak, cinsellik, organize suç, sağlık, kadın ve çocukların sömürülmesi, kadın ve erkek arasındaki eşitsizlik ve insan hakları bağlamında tartışıla gelmiş bir konudur ve bu tartışma günümüzde de devam etmektedir. Seks işçiliğinin izlerini bilinen geçmişin en erken dönemlerinde bile takip edebilmemize karşın, seks işçileri muhtemelen çok kısa dönem aralıklarıyla suçlamalardan, dışlanmadan ve şiddetten uzak bir yaşam sürdürmüşlerdir. Ülkemizde sayıları yüz bin civarında olduğu öne sürülen seks işçileri, toplumun en dışlanan gruplarından biridir ve yürürlükte olan yasalara rağmen seks işçileri, ihmal edilmelerinde sakınca olmayan ahlak düşkünü kişiler olarak değerlendirilmektedir.
Yetişkinler arasında çıkar karşılığında cinsel hizmet alışverişi Türkiye’de suç değildir ancak cinsel hizmet alışverişinin gerçekleşebilmesi için gerekli olan eylemlerin neredeyse tamamı suç kapsamındadır. Diğer bir deyişle suç işlemeksizin fuhuş yapmak mümkün değildir. Bu durumun bir sonucu olarak cinsel hizmet sunanlar veya fuhşa zorlananlar sonuçta suç teşkil etmeyen bir etkinlikte bulunuyor olsalar bile cezai yaptırımlarla karşılaşabilmektedir. En fazla cezai yaptırıma maruz kalan kişiler ise genellikle yoksulluk, evsizlik veya bağımlılık benzeri sorunlarla baş etmek durumunda olan savunmasız kadınlardır. Bu kişiler aynı zamanda fuhşun en tehlikeli biçimi olabilen sokak fuhşuna itilebilmektedirler.
Fuhşun yasal düzenlenmesi yasaklayıcı biçimde olduğunda veya düzenleyici yasaların uygulanması yetersiz kaldığında seks işçiliği yeraltına inmekte ve organize suç çetelerine iş olanağı doğmaktadır.
Sokak fuhşu genellikle büyük şehirlerin eğlence muhitlerine yakın ana caddelerde, gündüzleri işyerlerinin bulunduğu ancak geceleri tenhalaşan merkezi cadde veya sokaklarda, otoban veya çevre yolları kavşaklarında gerçekleşir.
Sokak haricindeki fuhuş çok çeşitli kapalı mekânlarda yürütülmektedir. Genelevler yasal olarak seks işçilerinin belirli koşullar sağlandığında yasal olarak çalıştıkları yerlerdir. Genelevlerin yerleri çoğunlukla şehirlerin dış bölgelerinde olmasına karşın özellikle büyük şehirlerde kent merkezleri içindedir.
Yasadışı olarak gerçekleşen kapalı mekânlardaki fuhuş, ağırlıklı olarak “randevu evi” adı verilen apartmanlarda veya apartman dairelerinde sürdürülmektedir. Ayrıca masaj salonları, oteller, eski seks işçilerinin evleri de fuhuş amaçlı olarak kullanılabilmektedir.
Yürürlükte olan Türk Ceza Kanunu’nun fuhuş ile ilgili maddeleri 227. ve 80. maddeleridir. Yeni Ceza Kanunu 2005 yılında uygulanmaya başlanmış ve eski yasanın değişik maddelerinde yer alan fuhuş ile ilgili maddeler tek bir madde olarak toplanmış ve oldukça yalın bir biçimde yer verilmiştir.
Madde 227-
(1) Çocuğu fuhşa teşvik eden, bunun yolunu kolaylaştıran, bu maksatla tedarik eden veya barındıran ya da çocuğun fuhşuna aracılık eden kişi, dört yıldan on yıla kadar hapis ve beş bin güne kadar adlî para cezası ile cezalandırılır. Bu suçun işlenişine yönelik hazırlık hareketleri de tamamlanmış suç gibi cezalandırılır.
(2) Bir kimseyi fuhşa teşvik eden, bunun yolunu kolaylaştıran ya da fuhuş için aracılık eden veya yer temin eden kişi, iki yıldan dört yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adlî para cezası ile cezalandırılır. Fuhşa sürüklenen kişinin kazancından yararlanılarak kısmen veya tamamen geçimin sağlanması, fuhşa teşvik sayılır.
(3) (Mülga: 6/12/2006 – 5560/45 md.)
(4) Cebir veya tehdit kullanarak, hile ile ya da çaresizliğinden yararlanarak bir kimseyi fuhşa sevk eden veya fuhuş yapmasını sağlayan kişi hakkında yukarıdaki fıkralara göre verilecek ceza yarısından iki katına kadar artırılır.
(5) Yukarıdaki fıkralarda tanımlanan suçların eş, üstsoy, kayın üstsoy, kardeş, evlat edinen, vasi, eğitici, öğretici, bakıcı, koruma ve gözetim yükümlülüğü bulunan diğer kişiler tarafından ya da kamu görevi veya hizmet ilişkisinin sağladığı nüfuz kötüye kullanılmak suretiyle işlenmesi halinde, verilecek ceza yarı oranında artırılır.
(6) Bu suçların, suç işlemek amacıyla teşkil edilmiş örgüt faaliyeti çerçevesinde işlenmesi halinde, yukarıdaki fıkralara göre verilecek ceza yarı oranında artırılır.
(7) Bu suçlardan dolayı, tüzel kişiler hakkında bunlara özgü güvenlik tedbirlerine hükmolunur.
(8) Fuhşa sürüklenen kişi, tedaviye veya psikolojik terapiye tâbi tutulabilir.
Kısmen Yararlandığım Başlıca Kaynak:
Türkiye’de Yasaların Seks İşçilerine Etkileri ve Öneriler
İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı - İstanbul, 2011
YORUMLAR
Geri kalmış Ülkelerde acı bir gerçektir,
Kadınımızı kötü yoldan koruyacak olan mert bir erkektir...
HakanKURTARAN
Yüreğine sağlık Değerli Hocam.
Eğitimci
Çok kapsamlı bir yazı olmuş.Pür dikkat okudum ve bu illetle ilgili de epey bilgi sahibi oldum.Çok teşekkür ediyorum,emek verilmiş bir yazı idi, bana da sizi kutlamak düşer.Saygılarımla...
Eğitimci
Sayın Eğitimci,
Ders alınması gereken yazınızı beğeni ile okudum.
Hep üstü örtülen, ancak, toplumda bir olgu olarak var olan bir konuyu,
cesaretle işlediğiniz için tebrik eder, saygılarımı sunarım.
Eğitimci
Her zamanki gibi içten ve değerli yorumunuzu lütfettiğiniz için yürekten teşekkür eder; mukabil saygı ve selamlarımı sunarım, efendim.