- 613 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Teftişte öğretmen onu eve yolladı... ardahan öyküleri 197
Seneler geçmiş o onu unutmadı.
O hadiseyi unutmadı.
Freud demeli:
Çocuk dimağı yazar saklar unutmaz.
"... Pazartesiydi Kazım Karabekir İlkokulu sabaha okulu açtı. Haşo Dayı açtı aslında. Okul kendi kendini açabilir mi? Özne yerine okul kendini koyabilir mi? Sanatta ve hayalde sanatçılar bunu hep yapıyor yapsın. Biz yapmayalım."
Cümlede özneyi fiil fiil’ide tümleç tamamlar.
Tümleci fiil irdeler. Hareket ettirir. Fiili ise özne başlatır.
Lisanın termodinamiği: Özne olacak kişi nesne neyse ne.
O özne bir hareket şekliyle döğünecektir. Fiildir bu. Fiil ise tümleci etkileyecektir hareketiyle.
Okul sabaha kapılarını açtı.
Okul öznedir eylemi başlatan. Fiil : Kapıyı açmak. Tümleç: Okulun kapısı.
Lisan felsefesine girmezden! Cümlenin formulasyonunu bir kere daha yapalım: Özne fiil tümleç.
Tabiat insanla yoğrulup fiiliyat başveriyor. İş netice sonucu ürün semereyi görüyoruz. Rüzgar bazen özne olabilirken. İnsan özne hanesine giriyor eylem yapıyor nesnenin birine eyleminin rengiyle durum veriyor.
İnsan mı tabiat mı öznedir burada? İnsana ve tabiatın taktik seviyedeki unsurun herhangi birşeyini elealalım. Bostanda ki abu bizim kavak ağacı misal. Bunu seneler önce ekmiş. Ekenden Allah razı olsun. Kavağımız etekli kavaktır Kanada cinsi: Cinsi.
Kavak nefes alır verir. Yaşar, canlıdır. Kavağımız öznedir tozar evlerin içine gelen pamukçu tüyüyle herşeyi bular batırır. Batırması nesne ve tümleçtir.
Bizim köydeki evin bostanda kavak tabiat ve insan tarihiyle ne derece münasabet eder? Bir onu bene deyin görüm.
Kavak bitki madde... madde bitki kavak ve kavağın üretilmesi, türetilmesi. değiştirilmesi... kavakların yerine masa sandalye ağacını ekiceksin yer be yer masa bitecek, sandalyeyi dallarda toplayacan.
Tabiatı yoğuran ve yorumlayan insan ürettiği sandalye ve ağaç.
Ağaç ve sandalyenin yapılması.
Ağaçsız ve sandalyesiz olmaz bir yaşam.
Yaşam: Ağaç değildir. Tekbaşına sandalyede değil.
Ağacın sandalye ile birlikte varlık hikayesidir.
Vara vara var ağaç ile sandalyenin bir anlamına
Zorsa anlaşılmıyorsa emeksiz hele hiç
Sandalye netsin? Ağaç nitsin
Sandalye ağaçtan olma olmalı ama ikisi yeni anlamıyla hayat hikayesi oluyor
Menzil dedikleri şey bu
Menzil sandalye ile ağacın yeniden ihdas ettiği hayattarihi oluyor
Bu Hayat Tarihi menzildir başka deyişle işbu menzil Hayattarihidir
Taş kaya organik şeyler ve insan denilen Süperorganik’in organikle terkipen yeni keyfiyetin zuhuru: Hayattarihi budur ki bu
Hey Hayattarihi ben de senin içinde katreyim
Hayattarihin katresiyken açıldım ağaçtım sandalye oldum kül oldum savruldum tozoldum
Ağaçtan toza ilerlemiş süre gönül denilen mefhume/ mefhum
Gönül mefhumu doğa ve insanların terkipli hayattarihi olmasın sence
Varvarayı ötele oy farfara farfara
Kavakağacı altına evden çıkardığı sandalye kavağın en gölgesine koydu minder yaydı kaz tüylü minder oturdu akşama gün zevalına oturacam dedi ihtiyar Dede ahtetti.
Gölge sınır çizgisi çekilmiş hudut nizamiyesiydi bir yerde.
Gölge sınırdan kavağa doğru açık tonlarla geliyordu Dedenin gölgesi biraz karartıyordu. Kavak ve sakini Dede sarılık denizinde gölgeden çadır değil de ada kurmuş veya kurulmuş adada oturuyordu. Ada kavak olmasaydı sandalye ile hiçbirşey değildi. Birşeylik etmezdi.
İnorganik kayalıkta ada organik ağacın gölgesi altında süperorganik sandalye söğüt gölgesi değil yeğenim. İnsanoğlu yaptı sandalyeyi akşamdan sabaha bir kerret te ağır menşer uygarlıktarihinde yaptı.
Kaya olmazsaydı ağaç olmasaydı sandalye olmazsaydı.
Bu üç birarada o adayı meydana getirdi.
Üçünün hikayesi: Hayatın hikayesidir.
Çok oturma söğüt gölgesidir diye bedave değil.
y.yılmaz
10-06-2011
gebze
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.