- 980 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
ROSENBERGLER (1)
ETHEL ROSENBERG
Ethel Rosenberg,28 Eylül 1915’te Amerikanın en yoksul semti olan Manhattan’ın Lower East Side semtinde açar gözlerini dünyaya. Burası Doğudan gelen Yahudi göçmenlerin semtidir ve yaşam koşulları çok kötüdür. Ethel, ilk öğretimine burada başlar.Zeki ve yetenekli bir öğrencidir. Öğretmenleri onda olan oyunculuk yeteneğini keşfetmekte gecikmezler. Ethel koleje gitmek istemektedir. Fakat ailesinin yolsulluğu buna imkan vermez. Ethel bir yandan iş ararken, bir yandan da bir tiyatro grubuna girip şarkı söylemeye başlar.
Uzun zaman iş arayıp bulamayınca sekreterlik ve muhasebe kursuna gidip bitirir. Ve National Pocking and Shipping Company’ de yarım günlük bir iş bulur. Burada devrimci kadın ve erkek işçilerle tanışacaktır.
Ağustos 1936’da çalıştığı iş yeri sermayeye karşı işçi mücadelelerine sahne olur. Bir yıldır sendika üyesi olan Ethel, grev komitesine seçilir. Talepleri haftada 35 saatlik çalışma, haftada 5 iş günü ve 6 gün yıllık tatildir. İşveren mücadeleyi kırmak için her türlü yola baş vurur. İş çıkış grevci işçilere tuttuğu adamlar vasıtasıyla gözdağı verdirir, hatta bazılarını dövdürür. Bununla da yetinmez grev kırıcıları işe alır. Buna karşılık grev komitesi kadın işçilerle bir direniş eylemi planlayarak hayata geçirir. Aralarında Ethel’inde bulunduğu kadın işçiler, mal getiren ve götüren arabaları engellemek için yola yatarlar.
Nihayet grev bir uzlaşmayla sona erer. Fakat Ethel grevci elebaşlarından biri olduğu için firmada her türlü baskının ve eziyetin hedefi haline gelir. Sonra da tazminat verilmeden işten çıkarılır. Ethel bu haksız uygulamaya karşı dava açar ve kazanır. Böylece firma onu yeniden işe almak zorunda kalır. 1936’ Noel’inde Ethel, Uluslarası Genç Tayfalar Birliği’nin bir toplantısında Julius ile tanışır. Birbirlerine aşık olan iki genç 1936’da evlenirler.
Ethel çalışmaya evlendikten sonra da devam eder. 1940’ ta Komünist Partisi’nin bir seçim çağrısını imzalar. FBI uzun zamandır sürdürdüğü anti-komünist cadı avında sırf bir imza için bile imzacılar hakkında dosya açmaktadır. Ethel’in attığı bu imza sonraları onun davasında büyük bir öneme sahip olacaktır.
Ethel sosyalizme inanmış proleter bir işçidir. Kırklı yıllarda, faşizmin saldırısına uğrayanları desteklemek için çeşitli komitelerde çalışır. 1943’te ilk çocuğu Michael doğar, 1947’de de Robby.
1945’te Julius, Komünist Partisi’ne üyelikten dolayı işsiz kalır. Rosenberglerin durumu dramatik bir şekilde kötüleşir. Ethel de iş bulamaz ve Julius’un ailesinin yanına sığınmaktan başka çareleri kalmaz. Ethel bu zaman zarfında çocuklarının bakımı ve gelişimiyle ilgilenir. Bu arada büyük oğlu Michael’in bazı psikolojik zorlukları vardır ve terapiye giderken Ethel oğluna eşlik etmektedir.
JULİUS ROSENBERG
Beş kardeşten en küçüğü olan Julius, 12 Mayıs 1918’de doğar. Babası ve annesi ortodoks Yahudilerdir. Julius okulunda başarılı bir öğrencidir. Mühendislik bilimleri okur. Bu arada üniversite de ’ Genç Komünistler Birliği ’ ile temas kurar ve birliğe üye olur. Avrupa’daki faşizmin ve Yahudi takibatları onun siyasi düşünceleri üstünde güçlü bir etkiye sahip olur. ABD’deki güncel baskı ve sömürü de onun adalet duygusuyla büyük bir karşıtlık içindedir.
’ Bir gün Delancey Stret’teki bir sokak toplantısında durup konuşmacıyı dinledim. Düzmece bir iddiayla hapse atılmış olan işçi lideri Tom Mooney’nin kurtarılması kampanyasından söz ediyordu. Konuşmacıdan satın aldığım, davanın ayrıntılarının anlatıldığı broşürü açıp okudum. Ertesi gün 50 sent bağışta bulundum .Ve broşürleri dağıtmaya ve Mooney’nin mahkum edilmesine karşı bir protesto mektubu için okul arkadaşlarımdan imza toplamaya başladım. ’
Böyle anlatıyor Julius, siyasi bilinçlenmesinde rol oynayan pek çok olaydan birini.
Sanayi sendikasında örgütlü olan Julius, 1936’da Komünist Partisi üyesi olur. Julius o sıra bir kamu sektöründe çalışmaktadır. Cadı avcılarının komünistlere karşı ağlarını genişlettikleri zamandır o zamanlar. Bu yüzden 1941’de iki kez ’ sadakat ’ testinden geçmek zorunda kalır. Komünist avcılarının ana karargahı FBI, 1945’de Komünist Partisi’ne üyelikten işine son verinceye kadar ona rahat vermez. O bir çok kurbandan biridir. Komünistlere ve ilerici insanlara karşı cadı avında 6000 FBI elemanı, 1800 Adalet Bakanlığı memuru, 16000 Maliye Bakanlığı memuru ve diğer hükümet kurumlarından 7000 güvenlik elemanı kullanılır. Binlerce insan siyasi düşüncelerinden dolayı hapse düşer ve işlerini yitirmek zorunda kalır.
1951 yılına gelindiğinde oğulları Robby üç, Michael yedi yaşındadır. 17 Temmuz’da baba Julius sabaha karşı FBI ajanlarınca tutuklanarak götürülür. Bunu 11 Ağustos’ta anne Ethel’in sorgusuz sualsiz tutuklanıp götürülmesi izleyecektir. Ethel ve Julius çocuklarını ancak bir yıl sonra. Sing Sing Hapisanesi’nin ’ Ölüm Evinde ’, idam mahkumlarına ayrılmış bölümünde yeniden görebileceklerdir.