- 1972 Okunma
- 2 Yorum
- 1 Beğeni
SU ÜZERİNE..
Yaradılışın dört ana unsurundan biri kabul edilir su...Su gibi aziz olasın,denir bir tas su uzatan ele..
Suyun şiirimizdeki ve folklorumuzdaki yeri üzerine neler söylenebilir?Merak ettim kimler suya dokunmuşlar diye.Birlikte kısa bir yolculuğa çıkalım.Kaç dere aşarız,hangi ummanda kulaç atarız şimdiden bilinmez ama bu yolculukta şairlerden aldığım birer şiirle serinleyeceğiz.
Bir pınar başında duralım.Karacaoğlan’a kulak verelim.Bakınız ne diyor:
’Suya giden allı gelin has gelin
Su testisi sol elinde boş gelin..’
Karaca muhtemel odur ki yörük kızının elinden bir tas su içmiş ve muhabbeti uzatmakta kararlı.
Kızın dilinden yine Karaca’yı dinleyelim:
’Su değildir senin derdin
Görmek ise yeter gördün
Oğlan burda çokça durdun
Ağam gelir dövülürsün...’
Pınar başları,dere kuytulukları aşıkları besleyen ve gizleyen yerler olmuştur hep.
Tesadüfler,pınar başlarında çokça yaşanmış.türkülere uzanacak kadar büyuk aşklar yaşanmış.Çoğu zaman da aşıklar duygularını name düzüp türkülerle salmışlar sevilenin yurduna..
Pınarın başında
Üç kız yanyana
İçlerinden biri
Göz etti bana..
Kör olsun seni
Doğuran ana
Kız allan pullan
Gel gel yanıma
Siyah saçlarını
Dola boynuma..
Yürekteki coşkunluk ve lirizm halk şiirimizde pek çok benzetmede su sözcüğüyle vücut bulmuştur.
Suyun rengi itibarıyla saflığı ve duruluğu çağrıştırması,akıcılığıyla da emeği ifade edişi,ve yaşamın vazgeçilmezi oluşu vurgulanmıştır.
Gah eserim yeller gibi
Gah tozarım yollar gibi
Gah akarım seller gibi
Gel gör beni aşk neyledi..Yunus Emre
Şiirde çağlamak hem çoğalmayı ifade ediyor, diğer yandan da yıkıcı ve incitici olmayan bir sarmayı kucaklamayı anlatıyor..
Klasik Türk şiirinde su üzerine yazılmış en güzel eser hiç şüphesiz Fuzuli’nin Peygamberimizi övmek amacıyla yazdığı Su Kasidesi’dir..Her beyitine şah beyit diyebileceğimiz bu eserden bir beyit:
Dest-busi arzusuyla ölürsem dostlar
Kuze eylen toprağım sunun anınla yare su..
Bilge Umar’ın değerli bir yapıtı olan Anadolu’da Yer Adları ’na baktığımızda suyun Anadolu kültüründe çok önemli bir yer tuttuğunu görüyoruz.Pek çok yer adı su ile ilişkili.Ab(p)sarı benim doğduğum köyün adı.İçinden akıp giden bir küçük ırmağı var.yolunun sonunda Küçük Menderes’e ulaşıyor.
Su yaşam..
Su aydınlık..
Su umut..
01/05/2011
ÖDEMİŞ