Deri-Geri
Kış soğuk geçer dediler Erzurum’da.
Gitmeden nerden bilebilirim ki?
Gidince gördüm ki söylenen koca bir yalanmış.
Erzurum’da kış denilen bir mevsim yok.
Öyle kar yağsın kızaklarla kay,kartopu oyna,kuzinenin üzerinde kestane kızart.
Başka memleketlerde kış mevsimi yaşanırken Erzurum Kuzey Kutbu ile yarışıyor adeta.
O soğuklardan kısa süreliğine kaçıp geldiğim İstanbul’da, mecburi ricat’ımda üşümemek için iyi bir deri mont almaya karar verdim.
Bir arkadaşımın bahsettiği derici dükkanından içeri girince burnuma vuran kokudan isabetli olduğumu hissettim.
Bir müddet değişik modellere bakıp denedikten sonra siyah ve bel altına kadar uzanan içi yünlü modeli beğendim.
Tezgahtarlar "Bu size yakıştı" diyerek içimden geçenleri adeta kalbime ve cüzdanıma perçinlemiş oldular.
Deriden anlamadığım için "Bu ne derisi?" diye sorunca,tezgahtar çocuk yaş ve tecrübe olarak kendinden daha büyük olduğu her halinden anlaşılan diğer adama dönerek "Fuad abi bu ne derisiydi abi?" diye sordu.
Adam deriye bile hiç bakmadan benim gözlerimin içine bakarak "koyun" dedi.
Genç çocuk da " Koyun dedi abi" diyerek tekrarladı.
"Yani iyi mi?" diye sorunca çocuk bir kaşını yukarıya kaldırarak " en hem de" dedi.
Uzun bir pazarlıktan sonra deriyi söyledikleri ilk fiyattan almak zorunda kaldım.
Zira onlar emanetçi olduklarından indirim yapamıyorlarmış.
Aradan bir ay geçmeden Erzurumun soğuğuna dayanamayan koyun derisi soyulmaya başladı.Yer yer dökülmeler olunca bazı arkadaşlarım "senin koyun deri değiştiriyor " diyerek alaya başladılar.
Erzurum!da deri satan bir Dadaş abi vardı.
Doğruca ona koştum.Aslanım bu deri değil imitasyon.
Önce daha iyi olduğunu zannettim gururlu gözlerle Dadaş’a bakınca deri mont’u suratıma yaklaştırıp "Gardaş ahan bu sehte anliysen?" diye sordu.
O zaman aklıma o dükkanda "koyun" derken beni ilham alarak söyleyip sölemedikleri geldi.
Ya da "koyun " derken..Ne koyun ? Nereye Koyun ?
Az önce bir arkadaşım geldi üzerinde kahverengi bir deri (imitasyon) ceket.
"Bu hakiki deri mi?" Diye sorduğumda bana " Manda" dedi.
Kim manda anlamadım..
Deri mi?
İçindeki mi?
Erzurumlu işadamı bir arkadaşım İstanbul’a gelmişti.Bir toplantıda sıkışınca doğruca otelin tuvaletine koşar. Bir önceki akşam beraber dışarda yemek yediğimizde bana rahatsız olduğunu söylemişti. "Üsten sağlık Gardaş ele bi cırcır olmişem ki el olir yani" demişti.Tuvaletin kapısını açmadan pantolonu sıyırmıştır belinden.Hızla tuvalet kabininin kapısını açar ve klozete oturur ve...
Ve dedim ya gerisi zor bir miktar...
Üzeri başı batmıştır çünkü.
Meğer klozetin kapağı kapalı pozisyondadır ve o sıkıntı ile anlamadan üzerine oturup ceketinden ayakkabılarına kadar batırmıştır.
Tuvaletten beni aradı.
Demek ki cep telefonuna bir şey olmamış.Bu iyi.
Kaldığı oetele uğrayıp çamaşır ve yeni elbise aldım.
Toplantının yapıldığı otele gittim.
Yıkandı paklandı.
Salona gülücüklerle ve az önce tuvaletin araladığı kapısından bana "medet ya efendim" bakışları fırlatan adamdan eser kalmamış halde döndü.
Dikkat ederseniz hiç isim kullanmadım.Alınıyor zira. İsmini değil zikretmek,isminde bulunan bir harfin geçtiğine bile tahammül edemiyor.
Kırılıyor,darılıyor,sonra İstanbul’a gelince barışyoruz.
E bir daha aynı hale düşerse arayacağı ketum bir dosta ihtiyacı var.
Bizim kuşak birazcık" Yeşilçam" kuşağı.O kadar da olsun artık.Bizim zamanımızda sadece sinemaların revaçta olduğu ,en büyük ve kıymetli eğlence olduğu düşünülürse bu değerlendirmenin haklılığı daha iyi anlaşılır.
Biraz cicili bicili,duygusal,alıngan,kırılgan ve eski kafalı.
Nerde bizim zamanımızın lafları,deyişleri,nidaları,bütün kavramlar değişti daha doğrusu dönüştü.
Eskiden sinemalarda örenilen bir sürü söz vardı artık kullanılmayan.Biz oyunlarımızda bile bu sözleri kullanırdık.
Filimcilik oynarken kötü roldeki kız arkadaşımıza "kahpe" der tokatlardık yalandan.
"Kahpe " söyleniyor mu artık?
Zannetmem.Nede o eski khapeler diyesi geliyor insanın.
Sonra kahpe dedin mi eski kaşarlı o..pular anlaşılırdı.
Şimdi fahişe veya direkt o...pu diyorlar ya...
Sanki daha tazecik,pek işi bilmeyen, acemi ya da pişmemiş .
Hanımın Çiftliği dizisinde Zaloğlu’nun meyhanesinde şarkı söyleyen "Asuman"hanım gibi olmalı biraz.
Biraz şive,biraz harbi kelime hazinesi ,işve ( bu her ne ise) olmalı ki olsun.
Söz buradan açılmışken Erzurumlu iki teyze İstanbul’a gitmek üzere Erzurum’dan uçağa binerler.
Hostes "ehram" giyinmiş iki teyzemizin yüzüne bakmaz.Diğer teyzelerimize göre daha sosyete olan hanımlara "Bir şey ister misiniz?" diye on dakika arayla sormalarına rağmen bizimkilere bakmazlar.
Çok içerleyen erzurum’lu teyzelerimiz uçak İstanbul’a inince,uçağın kapısından inerken hostes’e döner ve " Hele bak kızzz sen Erzurumli Sedo’yi tanir misen?" diye sorar.
Şaşıran hostes " Hayır tanımıyorum..Niye ki?" diye sorar.
Erzurum’lu teyze yolculuk cefasının intikamı kokan keyf ile " Yok bütün orospiler oni tanir da" der.
Buradan da "cinsellik" konusuna değinmek istiyorum,haddim olmayarak (!)...
Önemli bir konu olmasına rağmen ailelerde bu yöndeki eğitim eksikliği ve bu eksikliği dolduran kulaktan dolma,arkadaş sohbeti ve hikayelerle tamalanlmaya çalışılan bir alan olduğu kesin.
Gerçi bu eksiklik bizim zamanımızda had safhadaydı ya...
Şimdi ise "internet" denilen ve ucunun nerde olduğu,kuyruğunun nerden çıkacağı belli olmayan bir tehlike de var.
Bizim zamanlarımızda insana dair "cinsel " bilgiler eksik ve kulaktan dolma verilirken,hayvanlara ait olanı ise köylerde tatbiki ve teorik olarak bilinse de şehirlerde yaşayanlar için "ayıp" sayılan ve utanma sebebi olan meselelerdi.
Erzurum’u bilenler Dadaş sinemasının kentin bizim zamnaımızda doğal "merkezi" olduğunu da bilirler.
İşte tam orada bir dişi ve bir erkek köpek "cinsel işlemi" bitirdikten sonra tabiatları sebebiyle ters dönmüşler ve bekliyorlardı.
Ben de ne zamanlama ise tam o anda oradan geçmek zorunda kaldım.Yanımda bir bayan arkadaşımla.
Bu hususlarda gayet saf olan arkadaşım köpeklerin haline acımış olcak ki , etrafta gülerek bakan onlarca insanın içinde " Ayyy..Zavallıcık..Ne olmuş bunlar böyle..." demez mi?
Birden yaşlısı genci bir bölük insan ne olduğunu anlatmak için atlayınca,elinden tutup oradan uzaklaştım.
Giderken " Ama yazık değil mi..Ayırsaydın sen de" demez mi...
Vesselam öğretmek lazım çocuklara karşılaşacağı değişimleri de yaşayacaklarını da.
Zaman hızla değişiyor.Biz hala iki ayaklı kaldığımız için zamanın bu artarak yükselen hızına erişemiyor,arayı daima açıyoruz.
Bakıyorum her hal değişmiş.
B,z,m zamanımızdaki o içten ,mahcup ve tevafuken buse’lerden eser kalmamış.O "Yeşilçamvari" ,önce bazen cebri fakat yapışınca bayanların kendini kaybettiği adeta sarhoş olduğu "öpüşmeler" (ki.biz o sahnelerde başımızı geriye doğru çevirir büyüklerimizden aferin alır ve doğruca sinemanın büfesine koşar gazoz pasta alırdık) artık silindi hayatımızdan.
Bu arada ben o sahnelerin etkisiyle sağlık memurunun kızını dudaklarından öpüp Türkan Şoray gibi ayılıp bayılmasını beklerken,yediği çubuk makarnaları biraz eritilmiş halde halının üzerine çıkartınca, senemada olan her şeyin doğru olmadığına kanaat getirdim.
Yine de eski buse’lerin yerini saçma sapan "dalaşmalar" almış.İnsan seyrederken rahatsız oluyor.İçinden "Hayıırr ! Öyle değil bi dakka ..az çekil o yana gösteriyim" demek geliyor.
Her şey değişime uğramış dedim ya...
Biz de değiştik galiba.
Beşiktaş Yıldız Parkı’nın girişinde sol tarafta üzeri kirden renk değiştirmiş aslında mermer olan bir taş görürsünüz. Nedense Belediyeler "Tarihi Mirasa Sahip Çıkma" konusunda atıp tutarken eski ve üzeri kirli değerli taşları ve materyalleri bu miras kapsamına almıyor.
O kirli beyaz mermer taş’ın ne olduğunu merak edip yanıma yaklaşan üniversite öğrencisi iki bayana "bu Osmanlı Padişahı’nın atlama taşı’dır" dediğimde...
Esmer olan "Hürrem Sul..." demeden sözünü kesip..."Padişah burada bir müddet gezinti yaptıktan sonra hizmetçileri atını bu taşın yanına getirirler ,Sultan da taşın üzerine basarak at’ın üzerine atlarmış" demeyi yetiştirebildim şükür.
Erzurum ile bitirmek istiyorum...
Erzurumspor’un maçlarını sağlığı yerinde olduğu müddet içerisinde hiç kaçırmayan Merhum Naim Hoca,bir maçta Hakemin Erzurumspor lehine penaltı vermediğini görünce sinirlenir.
Yanındaki delikanlılara " Uşağlar az bi degge..Hele bak,ben Hocayam sögemiren dedeen rahmet an bu haççeme -anani arvadıni s...m - de bi zehmet gardaş" der.
Gençler de basak kalayı hakeme..
Naim Hoca " Hay sağolasan kardaş,geçmişen rehmet" der.
Gençler de " Amin hocam ecmain" derler.
Yine Erzurum’u çok özlemişim.
YORUMLAR
Usta kalem; yazını zevkle okudum.
Erzurum’lu teyze yolculuk cefasının intikamı kokan keyf ile " Yok bütün orospiler oni tanir da" der.
Mizah'a ipotek koydun.
Bizim zaman - bu zaman diyerek de bir toplumsal yaraya el attın.
Tarzın da hoştu söylemlerinde.
Sevgi ve selamlar kardeşim.
erolabi
Vallahi merak ettim..
İnşallah bir sıkıntı yoktur.
Sağlığın sıhhatin yerindedir inşallah.
Selam ve dua ile değerli akrdeşim..
Özlettin be kardeş vallahi yaa
Engin Tatlıtürk
Hamdolsun çok iyiyim.
Eğitimle ilgili çalışmalarım çok yoğun. Zaman sorunum var.
İnşallah haziran ayı ile daha çok görüşeceğiz.
Sevgi, saygı ve selamlar.
Bu kez iyicene dökeyim demiş erolabim....Vuslata erecek bir dal gördüm sayfada...Korkutan ama bir o kadar da insana feyz veren.....
Korkum sadık olsun yalansız Tevhide o vakit...
saygımla abicim...
erolabi
Çok teşekkür ederim.
Selam ve Dua ile.
sen yaz can.....bin sayfada olsa bir solukta okunuyor....ikinci şark hizmetim erzurumdu rahmetli naim hocayı orduevinde ağırlamıştık çok muhterem bir insandı. erzurum sporun birinci liğe çıkma gibi çoşkusunun olduğu maçlarda hep naim hoca vardı. yine bir maçını seyrederken etrafındaki gençler hocam ikindi namazı vaktinde sen maç izliyorsun bu nasıl hocalık dediklerinde işte zeki insan bene bahın gençler namazın kazası olur ama maçın kazası olmaz diyecek kadar hoşgörülü ve hazır cevap biriydi...nur içinde yatsın sevgili erol bir gün bir yerde beraber seninle erzurum sohbetleri yapsak....askerlik hayatımın en hoş yıllarıydı erzurum....sevgiler saygılar
erolabi
Ondan sonra değişti...
Çok zeki idi haklısın.Camide "Ellem gullem yoh ..Erzurumsiporun Pazar günki maçina gelmeyen kavat var mi arazda..." derd.
Saygılarımı sunuyorum.
O zaman siz ofisteki arkadaşlarla bu fıkralarada gülün hemde peş peşe iki tane,selamlarm olsun herkese...
Adam eve geldiğinde karısını âşığıyla basıyor. Hemen atlıyor adamın üstüne, alıyor altına ve başlıyor yumrukları patlatmaya.
Bu sırada kadın üryan vaziyette cazgırlık ediyor edepsizce:
- "Vur herifim, vur aslanım! Bu namussuzun mahallede yapmadığı karı kalmadı."
Derken, âşığı bir punduna getirip üste çıkıyor ve bu sefer o başlıyor kadının kocasını dövmeye.
Kadın duruma hemen uyum sağlayıp, devam ediyor bağırmaya:
- " Vur Zeki vur! Ne kendi yapir, ne de bırakır ki başkası yapa!"
-------------------------------------------------
Bindokuzaltmışlı yıllarda dünyanın bir çok bölgesini gezmeyi adet edinen Tortumlu , dönüşünde de gördüklerini etrafına ballandıra ballandıra anlatırdı.
Bir arkadaşı ona sordu;
-Memmet, bu sene nereye gettin?
-Afrikiye.
-Eeee ne yaptın orda?
-Orada safari yaptıh.
-Ola safari nedir?
Çeşit çeşit yaban hayvani vurirsen ya işte o
-Ya sen ne vurdun?
-Zürafa vurdum.
-Ula zürafa nedir?
-Eşşeği bilirsen?
-Hee.
-Onun ayakları iki metre, boynu iki metre olani.
-Başka?
-Kergedan vurdum.
-Ula o nedir?
-Eşşeği bilirsin?
-Hee.
-Ondan üş teneyi birleşdirirsin burnuna da bir tikinti yaparsin, o.
-Başka?
-Piton vurdum.
-Piton ne ki?
-Eşşeği bilirsin?
-Hee.
-Şeyini de bilirsin?
-Helbet.
-Onun dört metre olani. Ama eşşeg yoh!
İbrahim ERZURUMLU tarafından 4/26/2011 2:51:21 PM zamanında düzenlenmiştir.
erolabi
Valla bu fıkralara alışlırsak fena olur ..
Sağol Dadağ kardeşim...
:))))))
Yine dolu dolu ve çok güzeldi sayfanız. Okumaktan büyük haz aldım Erol Bey. Tebriklerimi sunuyorum. Saygı ve selamlarımla...
erolabi
Saygı ve selamlarımla...
Erolabi,İzmir de yaşayan bir Erzurumlu olarak nasıl özlemişem melmeçetimi...Gubban olim daşına torpağına...
Hani bir fıkra daha varya uçakla ilgil olarak;
Gullebi Turan İstanbul'a gitmek için Erzurumdan uçağa biner... ve uçak havalanır...Gullebi en arkada oturmaktadır...Gözü en öndeki koltuklarda... bi ara bakar ki;
Önde vip te oturan kelli felli,fotörlü adam koltuktan kalkar ve içeri gider...
Gullebi hemen kalkar ve hızlı hızlı adamın yerine oturur...bir iki dakka sonra adam gelir...
-Kardeşim benim yerime oturmuşsunuz...deli misiniz siz..kalkarmısınız lütfen yerimden...falan filan azarın bir'i bin para
-Gullebi hiç istifini bozmadan
-Ne bağırisan gardaş...ben zannetim sen Erzincanda indin...
Harika bir yazı okudum...yüreğiniz daim,kaleminiz kaim olsun ..Selam ve muhabbetlerimle
İbrahim ERZURUMLU tarafından 4/26/2011 1:57:19 PM zamanında düzenlenmiştir.
erolabi
hep beraber güldük.....çalıştığım ofisteki arkadaşlarla...
Valla ben de Erzurum'u özledim...
Bir de şu kadayıf dolma var ya...
Biz ilk gittiğimizde orda bazı emmiler birsinden bahsedince " Vayyy yaran yim" derlerdi..
Biz de anlamazdık..
Sonra bi Şahabettin emmi vardı Erzincankapı'da çay ocağı işleten..
O anlattı.
Erzurumsporun maçlarına çok giderdim.Erzurumlu arkadaşlarımla,onlar semaver getiriler çay demlerdik...
a...n koyam haççem" diye bağırır çay içerdik...
Hey gidi günler..
Selam ve dua ile değerli kardeşim.
abi ders verirken mi güldürüsün, yoksa güldürüken mi ders veririsin yada ben sende hep tebessümkü ederim bilnmz ama süperdsin abi yani yeni kelimeyle anlatımda süper, eskilerdende fevkalade demek istiyorum.
Belkide fevkaladeninde fevkindesin diyerek ellerinden öpüyor kardeşin.
saygımla.
erolabi
teşekkür ederim sevgili kardeşim..
Allah sana hayırlı uzun ömür versin...
İlk çalışma yerim olan Erzurum benim gibi İstanbul ve Tekirdağ'da büyümüş biri için çok değişik gelmişti.Eh çalıştığın yer ÇAT olurda değişik gelmez mi?Hele o soğuk, ilk işim babamı arayıp en kalınından bir manto istemek olmuştu.Ama tanıştığım insanların farklılığıda dikkatimden kaçmadı.Yazınızdaki zeki teyzelerden çok gördüm.
Koyun olmadığımızı anlamakta zamanla oluyor sanırım, insanın önce koyun yerine konulması gerekiyor anlamak için.Kulaktan dolma öğretiler hala var ama galiba tarz değişti.
Gülümsedim ve beğendim.
Saygılar
erolabi
Bir de oralarda soy boy ayrılığı var...
:))))
Anladım sağolun..
Saygılarımla değerli kardeşim...
İnce ironiler...
Bir kere karikatür hastası bir insan olarak resme bayıldım. Yazılarınız zaten "tarz".
Siz adam gözünüze bakıp koyun dedi diye bozuldunuz. Bizim orada bazılarının soyadı koyun. Kayınpederin de öyleymiş:)) Allah'tan değiştirmiş.
Kutluyorum...
Saygılar.
Aynur Engindeniz tarafından 4/26/2011 12:58:21 PM zamanında düzenlenmiştir.
erolabi
Ben askerliğimi Nevşehirde bir askerlik şubesinde yaptım...
Askerler yattıktan sonra büyük defterleri elime alıp sırayla bakardım..
ne soy isimler ,isimler vardı.
Bir kağıda not etmiştim ..Askerlik dönüşü kaybettim.
teşekkür eder saygılar sunarım sayın Engindeniz.
Koyun gibi bukalemun gibi renk değiştiriyor hayat ..
Her şey kopyala yapıştır olmuş.
Erzurum şivesiyle ilgili bir hikayeyi nede güzel anlatırsınız diye düşünmeden edemedim.:)
Şu uçakta ki hatunların kıvrak zekasına bayıldım.Hele kimdir onlar.Ders almalı ziyadesiyle..:)
Saygılar..Yazacak çok şey kalmamış hepsini yazmışsınız..)
erolabi
Selam ve dua ile.