HAREM GERÇEĞİ
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Padişahların aile hayatı, Osmanlı tarihinin en çok tartışılan konuları arasında bulunmaktadır. Bir kısım yazarlar padişahların harem hayatını kendi hayal ürünleri ve fantazileri doğrultusunda, bir sefahat ve gayr-i meşru eğlence hayatı gibi göstermeye çalışmaktadırlar. Oysaki lûgat anlamı dahi; “korunan,mukaddes ve muhterem yer” anlamına gelen “harem”, yaşanılan hanelerde (ev,konak,saray,vb.) genellikle iç avluya bakacak şekilde ayarlanan ve kadınların yabancı erekeklerle karşılaşmadan rahatça günlük yaşamlarını devam ettirdikleri kısımdır.
Osmanlı Devlet Teşkilatında Harem-i Hûmayun olarak adlandırılan düzen sadece “harem”i değil aynı zamanda “enderûn”u da kapsar. Bu tür tabirlerin gerçek manalarını ve maksatlarını tarafsız, kasıtsız ve vicdanlı bir şekilde araştırıp bildiğimiz takdirde, haremi, genelde Avrupalı yazarların, gezginlerin, gözlemcilerin ve düşünürlerin iddia ettikleri gibi bir; cinsel fantazi kurma ve yaşama,gayr-i meşru eğlenceler yapılan haramhaneler olarak görmeyi ne mantığımız kaldırır ne de vicdanımız kabul eder.
Harem-i Hûmayun
Harem-i Hûmayun tabiri, hem haremi hemde enderunu içine alır dedik. Şu halde gelelim bu iki tabirin en genel ve anlaşılması en kolay ve sözün özü mahiyetindeki tarifine. Enderûn; padişah, saray ve devlet hizmetinde bulunacak olan erkeklerin yetiştirilmesi için, İkinci Murad tarafından Edirne’de ki Eski Saray’da te’sis edildi, Fatih Sultan Mehmed’in Topkapı Sarayını yaptırmasıyla enderun buraya taşındı ve gerçek şahsiyetini burada buldu. Sarayda eğitim ve öğretim yapılan, büyük irfan merkezi olan bu mektebde, devletin idaresi için mülki ve idari kadronun eğitimi gerçekleştiriliyordu. Hangi eğitim kurumu olursa olsun, maksadının ve kalitesinin ve mahiyetinin ne olduğunu elbetteki işlediği konulardan yani müfredatından anlarız. Enderun mekteblerinin ilk müfredatı dahilinde: Kuran-ı Kerim, İlm-i hâl, tecvid gibi sadece dini bilgileri öğreten dersler mevcut idi. İkinci Murad zamanında müfredat geliştirilip, tefsir, hadîs, fıkıh, feraiz, şiir ve inşâ, hey’et, hendese, coğrafya, ilm-i kelâm, mantık, meâni, bedî ve beyân ile hikmet dersleride verilmeye başlandı. Aynı şekilde harem de ikametgâh görevinin yanında, kadınların yetiştirilmesi, padişaha ve hanedandaki sultanlara, padişah anne ve hanımlarına ve bu protokole uygun ve aslında saray düzeni ve edebine yakışır şekilde olmalarını sağlayan bir eğitim müessesesidir. Bu bakımdan hareme; “yüksek dereceli kadınlar akademisi”de denilebilir. Burada en alt kademe olan cariyelikten ustalığa kadar bir terfi sistemi bulunmaktadır.
Bu denli yoğun bir müfredatla ve çok hassas bir görevin şuuruyla yetiştirilen erkek ve kadınların bulunduğu, ve İslamdaki ve Türk kültüründeki, edep, ahlak, namus, ve hiçbir konuda aşırıcılık ve sapkınlık yanlısı olmayan bir temelin üzerine inşa edilmiş olan, Türk soyunun en şanlı tarihini yazmış koskoca Osmanlı Cihan Devleti’nin eğitim müesseselerinden biri ve aynı zamanda bu büyük Türk Devleti’nin hakanının ikametgahı olan haremin bu çok önemli ve takdire şayan yönü maalesef hiçbir zaman dikkate alınmamış ve hatta çok büyük iftiralara maruz kalmış ve gayesi çarptırılmıştır. En tuhafı da,ki bu niyetin bozukluğunu gösterir; bu iftira ve çarpıtmalar özellikle batılı yazarlarca,haremin hiç bilinmeyen ve bilinmeside mümkün olmayan kısımlarını sanki en bilinen tarafıymış gibi yansıtılması. Oysaki bu konuyu ciddi bir şekilde ele alan araştırmacılar harem sakinlerinin yaşantısına dair pek az bir bilginin mevcut olduğunu bilirler. Harem ismindende anlaşıldığı üzere yabancı gözlerden uzakda olan bir yaşamdı,ayrıca görünmesi mümkün olamdığı gibi içindeki hayata dair konuşmalar dahi yabancıların işitme alanı dışındaydı.
“İçeriyi görmedim”
Bu tür ilimi calışmalarda ve iddialarda muhakkak delil ve ispat şarttır. Bizde konumuz doğrultusunda son yıllarda yerli ve yabancı bilim adamlarının yaptıkları araştırmalarında haremin padişahın evi olması yanısıra, başka bir eşi ve benzeri olmayan bir eğitim messesesi olduğunu iddia ve ispat ettiklerine şahid olduk.
Harem-i Hümayun hakkında on yıllık yorucu bir mesai sonunda arşiv belgelerine dayalı bir doktora tezi hazırlayan Amerikalı uzman; Leslie Peirce "Biz batılılar İslam toplumunda cinselliği saplantı haline getirmek gibi eski ama güçlü bir geleneğim mirasçılarıyız. Harem, müslüman cinsel duyarlılığı üzerine kurulu Batı efsanelerinin kuşkusuz en yaygın simgesidir" dedikten sonra haremin amaç ve teşkilatı hakkında verdiği bilgiler aleyhteki iddialara en güzel cevaptır.
"Hanedan ailesi üyeleri için harem bir ikametgâhtı. Sultan ailesinin hizmetkârları için ise bir eğitim kurumu diye tarif olunabilir. Genç kadınlar sadece padişaha uygun cariyeler ve annesiyle diğer ileri gelen harem kadınlarına nedimler sağlamak amacıyla değil, aynı zamanda askerî/idarî hiyerarşinin tepesine yakın erkekler için uygun eş sağlama amacıyla eğitilirlerdi. Enderun, saray içinde padişaha kişisel hizmet yoluyla erkekleri nasıl saray dışında hanedana hizmet hazırlıyorsa, harem de kadınları padişah ve annesine kişisel hizmet yoluyla dış dünyadaki rollerini almaya hazırlıyordu.
Azat edilerek enderun mezunları veya diğer görevlilerle evlendirilen bu kadınların payına da kocalarının oluşturduğu erkek hanelerini (selamlık) tamamlayan haremler oluşturmak düşerdi.
Sultan hanesinin kurduğu teşkilat ve eğitim kalıbı bu köle evlilikleri vasıtasıyla çoğaltılarak Osmanlı yönetici sınıfının sosyal ve politik temelini oluşturuyordu. Saray eğitim sisteminin -hem erkek hem de kadınlar için- ana hedeflerinden biri hükümran hanedana sadakatin aşılanmasıydı. İmparatorluk elitini sarmalayan bağları erkekler kadar kadınlar da sürdüğü için elitin sadakatinin odağında sadece padişahın kendisi değil, aynı zamanda sultan hanesinin kadınları, yani bir bütün olarak haneden ailesi vardı."
Yine 17. yüzyıl bazı batılı yazarlardan haremin gizliliğinin yaznısıra harem hakkında konuşamların da fanteziler üretmekten başka bir şey yapmadıklarını gözlemlemek mümkündür.
"Sarayın, ikinci avluya girmelerine izin verilen yabancıların gidebildiği kadarını gördüm... İçeriyi görmedim. Ama hükümdarlarına karşı huşu duyduklarını gösteren şahane bir sessizlik ve saygı içindeki sonsuz bir görevliler ve hizmetkârlar kalabalığı ile karşılaştım." (Henry Blunt, A Voyage into the Levant, 1638).
"Kadınlar dairesine ilişkin bir bölümü buraya, okuyucuya bu daireyi iyi bilmenin imkânsızlığını anlatabilmek için dahil ediyorum... Buraya erkeklerin girmesi yasaktır ve bu yasak Hristiyan manastırındakinden çok daha büyük bir dikkatle uygulanır...
Sultanın aşk hayatının niteliği gizli tutulur. Bunun üzerine konuşmayacağım ve bu konu hakkında hiç bir bilgi edinemedim. Bu konuda fantezi kurmak kolay ama doğru bir şeyler söylemek alabildiğine güçtür." (Jean-Baptiste Tavernier Nottvelle Relation de l’interieur du serrail de Grand Seigneur, 1675).
"Kardeşim, Osmanlı imparatorlarının sarayı konusundaki merakını herkesten kolay giderebilirim. Çünkü yirmi yıldan fazla bir süredir bu sarayın içine kapalı kalmış biri olarak güzelliklerini, yaşam tarzını, disiplinini gözlemleme zamanım oldu. Çeşitli yabancı gezginlerin bir kısmı dilimize de çevrilmiş olan bir çok fantastik tasvirine inanılacak olursa b sarayın büyülü bir yer olmadığını hayal etmemek güçtür... Fakat sarayın asıl güzelliği içinde gözlenen düzende ve burada yaşayan güçlü kişilerin hizmetine bakacak olanların eğitiminde yatar." (François Petis de la Croix, Ett General de l’Empire Ottoman, 1695).
Valide Sultan
Bu açıklama ve araştırmalarda haremin durumunu, hakkında neyin nekdar bilinebileceğini, içerdeki işleyişi, teşkilatlanmayı gösteriyor. Peki haremle alakalı bildiğimiz neler var? Harem sakinleri saray ehli olduklarından yine bir hiyerarşi mevcut. Haremin en itibarlı kadını Valide Sultan,yani padişahın annesiydi. Valide sultanın herkesten üstün olması haremin esasıydı. O hanedanın vesayetinden sorumlu olduğu gibi, harem hanesinin günlük işleyişinin idarî denetimide onun sorumluluğundaydı. Bütün bunlara rağmen Avrupa kaynaklı açıklamalarda Valide Sultandan hiç bahsedilmez, daha çok padişahın kadınları ön plana cıkarılır, sanki Valide Sultan haremin idari amiri değilmişcesine adı geçmez, haremdeki gücün ondan olduğundan söz edilmez, tabiki bunu bu şekilde aksettirmek yabancı gözlemcilerin cinsel fantezi ve entrike senaryolarını daha rahat kurabilmelerini sağlayacak başka bir yalan yoluyor.
Harem-i hümayun konusunda arşiv belgelerine dayalı ciddi bir eser ortaya koyan Amerikalı tarihçi Lesli Peirce, bu durumu;“büyük ölçüde kendi kraliçelerinin karşılığını arayan ve dolayısıyla Osmanlı haremindeki en büyük güç ve statü sahibinin valide sultan olduğunu anlamaya hazır olmayan Avrupalı gözlemcilerin kültürel at gözlüklerine bağlanması gerekir” diyerek açıklamaktadır.
Valide sultanla ilgili bu kısa bilgiyi verdikten sonra yine Valide Sultanla alakalı olan ve haremi daha iyi tasvir edebilmemiz açısından haremin en itibarlı kadınının bulunduğu bölümü; Valide Dairesinden bahsedip Harem-i Hûmayunla alakalı vermiş olduğumuz bu küçük bilgi ve hatılatma parantezini kapatalım.
Valide Dairesi,
“Otuz altı Osmanlı padişahından sadece yirmi üçünün annesi valide sultan ünvanını kullanmış, diğerleri oğulları tahta geçmeden vefat ettikleri için bu ünvanı alamamıştır.
Valide Sultanların kendilerine verilmiş paşmaklık denilen hasları vardır. Daha sonraları haslarından başka kendilerine darphaneden muayyen bir maaş da tahsis edilmiştir.
Validelerin kalabalık bir maiyyetleri vardı. Haremi, Haznedar Usta vasıtasıyla idare ederlerdi. Haremdeki bütün kadınlar, sultanlar, ustalar, ve cariyeler kendisinden çekinirler onu sayarlardı. Haremdeki bütün işler onun emriyle yapılırdı. Göçler, gezintiler onun emriyle ve arzusuna uygun olarak haznedar ve kalfalar tarafından uygulanırdı. Törenlerde ve hareme kabullerde baç rolü valide sultan oynardı. Hariçteki işlerin Valide Kethüdası denilen bir memur bakardı. Validelerin hasları ve mukataalarını da o idare ederdi.
Haremde valide sultan dairesi padişaha ait mekanlardan sonra, en büyük ve en önemli mekândır. Daireyi valide taşlığından bir bekleme odası ile girilirdi. Girişte nöbetçi cariyeler beklerdi. Daire yüksek kubbeli bir sofa, daha küçük bir yatak ve ibadet odası ile iç içe üç bölüm halindedir. Sofanın duvarlarının alt kısımları çinili, üst bölümleri ise 19. yüzyıl hayali panoramik manzara resimleriyle dekorlanmıştır. Sedef kakmalı gömme dolapları ve kapı kanatları eskidir. Bir ocak ve çeşmeye de sahip olan odaya kadife sedirler ve sofra takımı da kurulmuştur. Valide Sultanlar yemeklerini burada yerlerdi.
Yatak odası kapısının yanında mermer üzerine yazılmış olan;
Lâ ilâhe illallah
Muhammedun Resûlullah
Dem bedem saat besaat
bâd ikbâlet fizûn
Düşmenet çün
şişe-i saat bemişe ser nigûn
Bu ocağın dûd-i dâim
sünbül izhâr eylesün
Sahibine hazret-i Hak
nârı gülzâr eylesün
Açıklaması:
Allahü Teâlâ’dan başka ilah yoktur, Muhammed "aleyhisselam" O’nun Resûlüdür. Her ana her saat talihin yükselsin, Düşmanın, saat şişesi gibi baş aşağı olsun Bu ocağın daimi olan dumanı sünbül gibi görünsün Sahibine Hazret-i Hak, ateşi gül bahçesi eylesin.
Anlamına gelen bir beyit yeralmıştır. Yatak odasının 17. yüzyıl İznik çiniciliğinin son kaliteli ürünleriyle kaplı duvarlarında, çiçekler fışkıran şadırvan motifleri kullanılmıştır. Solda ahşap altın yaldızlı, kabartmalı ve üstü dört sütuna dayalı parmaklıkla çevrili alanı yatak yeridir.
Yatak odasından mermer söveli ve demir şebekeli bir zar ile geçilen dua odası da benzer görünüşlüdür. Duvarında çiniden bir Kabe tasviri de vardır.
Ölen ya da tahttan indirilen padişahların anneleri, merindeki cariyeleri ile birlikte bu daireyi boşaltarak yeniden Eski Saray’a yerleşir ve kendilerini tamamen hayır işlerine verirlerdi.”
YORUMLAR
Merhaba, birilerinin yapmasını bekleyen neme lazım duyarsızlıklarımız içinde,belgelere ve alıntılara dayalı gerçekleri haykıran yazınızdan dolayı sizi tebrik ediyorum...Yazıyı uzun olmasına rağmen site yönetimince titizlikle günün yazısı olarak seçmeleri çok isabetli ve sevindirici bir çalışmadır...kendilerine teşekür ediyorum..Benim de fakültede "enderun" tez konum olmuştu...Çok tebrik ediyorum...kaleminize ve yüreğinize sağlık efendim...Entellektüel.
Göktürkmen
Bu iki mektebin, Pencikler ve Enderuniler'in mekteplere kabul edilme şart ve yönetmeliğinide okumuş olmalısınızdır. Bunu ben yazmıyorum, tez konunuzla direk ilintisinden dolayı size bırakıyorum. Bunun yönetmeliğini buraya yazar mısınız lütfen?
Saygılarımla...
Merak ettiğim şu: Osmanlı Devleti Haremine neden devşirme kadınları topladı? Soy-sop bozulunca da her türlü pislik girdi içeri tabi! Sanki Türk kadınlarına kıran girmişcesine ejnebilerden aldıkları hırıştiyan kadınların islam kılıfına bürünerek Türkten nasıl intikam aldıklarını... Valide Sultan'ın bizden aldığım intikam gibi... Velhasıl bu Harem işide bize faydadan çok zarar verdi ... Dönmeler ve devşirmeler bugün nasıl milletimizi kadırıp bu milletin özlerini kurutuyorlarsa, dünde öyleydi... İslam kılıfında nice Türk ocakları söndürüldü... Bu durumu Abdulhamidhan ne güzel açıklamıştı... Sarayda bir tek Türk'ün kalmadığı ortamın Harem'den kaynaklandını sanıyorum...
Emeğinize teşekkürler üstadım... saygı ile...
ALGINN..
Osmanlı Devleti Haremine neden devşirme kadınları topladı? Soy-sop bozulunca da her türlü pislik girdi içeri tabi! Sanki Türk kadınlarına kıran girmişcesine ejnebilerden aldıkları hırıştiyan kadınların islam kılıfına bürünerek Türkten nasıl intikam aldıklarını... Valide Sultan'ın bizden aldığım intikam gibi... Velhasıl bu Harem işide bize faydadan çok zarar verdi ... Dönmeler ve devşirmeler bugün nasıl milletimizi kadırıp bu milletin özlerini kurutuyorlarsa, dünde öyleydi... İslam kılıfında nice Türk ocakları söndürüldü...
daha iki gün önce babamla aynı mevzu üzerine konuştuk
çok güzel ifade etmişsiniz
saygımla...
tarkan
TARİHE ÖLÜSEVSER ZAVİYEDEN BAKIŞ VEYA ANASIR-I ASLİYE VE MÜTEGALLİBE ARASINDAKİ TEORİK SAVAŞLAR:
Ölüsevicilik (tarihsel ömrünü tamamladığı için ölmüş olan, devlet ve dinasti severlik anlamındaki bu teori, İbn-i Halduniyandır.) hali: Sağlıklı bir halet-i ruhiye değildir...
Hala, dönemini tamamlamış Adem-i merkeziyetçi ve imperyal dinastilere evliya- enbiya gibi bakmak, tamamen patolojik araz ve sağlıksızlıktır. Bunun göstergesidir... Nasıl bir yazıdır bu ki; harem, kadın ve dinasti egoizmi olacak, cinsellik olamayacak ?
Hanedanın, her türden baba, evlat, kardeş katline dahi, tuhaf yaklaşımlarla adeta, evet adeta; dinastinin, içinden çıktığı asli unsura düşmanlaşmış üyelerine rağmen, "Gilman" ya da "Huri" muamelesi yapılacak !
Bu sayıklama halini proteso ediyorum ! Biraz da bu dinastiye, paranın iki yüzü gibi, hatalarıyla, sevaplarıyla ve bütünsel bakmayı öğrenmeyi diliyorum. Niye yıkıldı mesela? Niye hep yabancı kadınlarla evlendiler? Osman ya da Otman bey kimdi? Neden baba, evlat, kardeş katli vacibiyeti zorunlu oldu ve gerekti, hiç sorgulandı mı?
Osmani sistem içindeki klik ve partiler neden sorgulanmıyor? Bugün ısrarla neo Osmani sisteme dönme ısrarlıların, bu partinin evlatları Enderuni "dönme ve devşirme"ler olması kuvvetle muhtemeldir ve elbette neo Osmanilik kimliği, bu partinin gizlenmesinde önemli bir maske görevini mi yerine getirmektedir?
Dönme-Devşirme Parti'nin Türkiye Cumhuriyeti içindeki uzantıları, her zaman ve neden Türk kimliği yerine Osmanlı kimliğini ısrarla ve neden tercih ediyorlar?!..
İsrailiyat neden, neo Osmani kimliği istiyor, merkezinde neo Osmanilğin, Müslümanlık-Türklük mü yoksa, kendisi mi var?
Abd ve genel Batı emperyalleri neden ısrarla, neo Osmani devlet biçimi ve kimliğini öneriyor, bu size ilginç gelmiyor mu? Burada hiç sapma yok mudur? Adama sormazları mı? Ya da niye sormayı denemiyorsunuz?
Bu kadar sevdiğiniz Osmanlıyı borçlandırarak, Müslüman ve Türk'e karşı misyoner okulları ile kuşatma altına alarak, İslam ülkelerinde de, yeni yeni İslamik tarikatler ve mezhepler kurarak; neden çok sevdiğiniz bu imparatorluğu yıktınız, öyleyse diye?
Madem yıktınız, şimdi neden başına "neo" eki getirerek ve yeniden, Türkiye Cumhuiyeti'ni yıkmaya azmederek, kurguluyor veya kuruyorsunuz diye? Merkezinde kim oluyor mesela bu yeni Osmanlınızın ve Osmanlıcılığınız diye? Türk mü var, Müslüman mı var, acaba merkezinde diye?
Emin misiniz, bunların doğru cevaplarından! Eminim ve kurulusun yeni Osmanlı diyosanız eğer:
-Hadi oradan siz de, diyebiliyorum, güldürmeyin insanı!
Merkezinde Türk olmayan Osmanlı (Osmanlı ne kadar, nereye kadar Türktür ayrı konu) kime yarar ki?
Dimitri Kitsikis bile neo Osmanlıcı olmuş döktürüyor. Vay anam vay ! Breh breh breh ! Türk-Grek İmparatorluğudur, Osmanlı diyor, o muhteşem Osmanlınız, Türk-Yunan İmparatorluğuymuş aslında, böyle diyor, bulup okuyun kitabını...
Bununla ilgili teorik kaynak ve kaynakçalar savaşına gireceksek, ben de yüzlercesini zikredebilirim.
Anlayan var mı biliyorum? Ben yine yazmış olayım, anlayanlara peşin peşin saygı dolu teşekkürler !
Osmanlı içindeki partiler savaşı devam ediyor. Aslında olan biten bunun propaganda savaşlarıdır! World Juadic Party, General Hristo-colonial Party, Anglo-Sakson/Arabic Party...
Bir de, güya kurucu veya asli unsur veya tam söylemiyle anasır-ı asliye olan Türk(men)ler var ya hani? Emperyallistler ve maskeli işbirlikçiler iyi biliyor onu... Ödleri kopuyor o Türk(men)likle ilgili her kavramdan?
İşte onların kurup yaşatmak istedikleri, Anadolu ve Müdafai Hukuk Cemiyeti iskeletinde şekilenen, herkesin üzerine çullandığı, saldırdığı M. Kemal Atatürk emaneti son Türk devleti Türkiye Cumhuriyeti'de var.
Neo Osmanlıyı kurmak için saksağan zeka ile maksimal politik yapan ahmaklar, o yıkılmadan Neo osmanlı kurulmayacak anlamıyorlar! Yıkın öyleyse ! Bu sapmayı ve büyük çelişkiyi olsun nasıl görmüyorlar; anlamak kaabil değil !
İnsana sorarlar, bu kadar ölmüşü diriltip ölüsevici olacağınıza, dirisine sahip çıkın da,o devlet "ebed-i müdet" yaşasın. Tüm dünyaya umut olsun, hadi bunu geçtik "ırkçı- mırkçı" derler, en azından tarih ve toplumblilimsel olarak sağlıklı, düşünüyor olunsun diye?
Haremdi, Hürrem'di, Sülüman'dı, Pargalı'ydı filan, çarşaf çarşaf ölmüşün ardından, ağlak şeyler yazmak demek olan tarihsel ölüsevici zaviyeden bakışla, hepiniz bu zırva ve saçma projeye destek olmakla, emperyallere ve de Yahudilere (bilerek veya bilmeyerek) destek oluyorsunuz, hizmet ediyorsunuz!
Uyanında balığa gidelim millet ! Size iki önerim var, bir; ipler kuklalardan doğru bakın ki, nereye kadar uzuyor ?! İki; maskelere bakın. Maskenin gerisinde gizlenen, asıl ve derundaki dini kin olmuşluğun yüzelerine bakın!
İnanıyorum ki bakmayı ve görmeyi akılla, bilgiyle, birikimle ve de bilinçle başarabilenler, bu kadar reklamasyonun nedenini ve neo Osmanilik veya neo İslamilik projesinin, aslında kime ait olduğunu da görebileceklerdir.
Umut en son terkedilen şeydir diyordu, Gökalp bir yazsında ! Umutsuz olmuyoruz...
Bu projenin ait olduğu yer; kesinlikle Türk ve samimi, mütedeyyin müslümanlığa değildir ! Bunu kesinlikle ve aklımla dizgeleyerek iyi biliyorum.
Esenlikle...
Göktürkmen tarafından 4/17/2011 9:05:25 PM zamanında düzenlenmiştir.
direniş
ALGINN..
Bu hali proteso ediyorum ! Biraz da bu dinastiye, paranın iki yüzü gibi hatalarıyla ve bütünsel bakmayı öğrenmeyi diliyorum. Niye yıkıldı mesela? Niye hep yabancı kadınlarla evlendiler? Osman ya da Otman bey kimdi? Neden baba, evlat, kardeş katli vacibiyeti zorunlu oldu ve gerekti, hiç sorgulandı mı?
Abd ve genel Batı emperyalleri neden ısrarla, neo Osmani devlet biçimi ve kimliğini öneriyor, bu size ilginç gelmiyor mu? Burada hiç sapma yok mudur? Adama sormazları mı? Ya da niye sormayı denemiyorsunuz?
Bu kadar sevdiğiniz Osmanlıyı borçlandırarak, Müslüman-Türk'e ve karşı misyoner okulları ile kuşatma altına alarak, İslam ülkelerinde de, yeni yeni islamik tarikatler ve mezhepler kurarak neden çok sevdiğiniz bu imparatorluğu yıktınız, öyleyse diye?
Haremdi, Hürrem'di, Sülüman'dı, Pargalı'ydı filan, çarşaf çarşaf ölmüşün ardından, ağlak şeyler yazmak demek olan tarhsel ölüsevici zaviyeden bakışla, hepiniz bu projeye, emperyallere ve de Yahudilere (bilerek veya bilmeyerek) destek oluyorsunuz, hizmet ediyorsunuz!
Bu projenin ait olduğu yer; kesinlikle Türk ve samimi, mütedeyyin müslümanlığa değildir ! Bunu kesinlikle biliyorum.
baştan sona katılıyorum
söylenecekleri söylemişsiniz
çok saygımla...
Göktürkmen
Burada söylemek istediğim, Doğu tipi ve Batı'dan kan karışımı ile şekillenmiş, dinasti trlüğüyle ve Roma İmparatorluğuna varis Osmanlı'nın yönetim farkını, farkın çelişkisel yönüyle irdekeyip, yazabilirsiniz. Bu, elbette acizane bir öneridir. Esenlikle...
Zeynep Süberk
Saygımla.
Göktürkmen
tarkan
Ben malum diziyi çekenlere teşekkür ediyorum. Sayelerinde millet Osmanlı tarihini merak eder ve araştırır oldu.
Ne kadarı alıntı, ne kadarı size ait bilmiyorum ama, başarılı bir anlatımınız var. Objektif olmaya gayret gösterdiğiniz de belli.
Kutluyorum.
Aynur Engindeniz tarafından 4/17/2011 12:29:32 AM zamanında düzenlenmiştir.
Aslında bu yazı, KURGU diyenlerin elinde olmalı idi... Belki biraz yüzleri kızarırdı... Osmanlı her daim ilk önceliği eğitime, hakka ve hukuka vermiştir. Aslına ermeden sırra ereceğini sananların karalama ve çamur atma kampanyalarınada verilmiş en güzel yanıt olurdu...
kaleminize yüreğinize sağlık. Yerini en helalinden hak etmiş bir yazı...tebrik ve saygımla.
hüzün şairi tarafından 4/17/2011 12:13:21 AM zamanında düzenlenmiştir.