- 2920 Okunma
- 11 Yorum
- 0 Beğeni
Soğanın Faydaları
Rabbimin bize vermiş olduğu nimetlere ne kadar şükretsek azdır.
Ot diye baktığımız ,tenezzül etmediğimiz çoğu şey bizim için ilaç niyetinedir..
Mesela, sarmısak tansiyonu ayarlar.
Örneğin, maydanoz ağız kokusunu giderir.
Isırgan, kansızlığa iyi gelir.
Hele ki soğan faydaları anlatmakla bitmez.
Kalbi güçlendirir dolaşım bozukluğunu giderir: Mor Soğan suyu kalbi güçlendirmektedir. Ayrıca kan basıncını (tansiyonu) düşürücü etkiye sahiptir. Kan yapımına yardımcı olur ve
ağır kansızlık vakalarını ortadan kaldırır. Kan temizleyici etkisi yanında kalp çarpıntısını giderir. Kalp hastalıklarının belki de başında kalp enfarktüsü gelmektedir. Bu şifalı bitki kalbimizi
enfarktüse karşı da korumaktadır.
* İhtiva ettiği flavonoid etkisiyle damarları genişletir
* yüksek tansiyonu düşürür.
* Kanı sulandırır.
* Kolesterolü düşürür.
*Taşıdığı esterler kanın pıhtılaşmasını önler.
Bunun için Mor soğan ya muntazam ve sürekli olmak üzere çiğ yenmeli veyahut da günde üç defa yemeklerden önce birer çorba kaşığı soğan suyu içilmelidir. Soğanın daha çok pişik yönden destek olması gibi faydaları sebebiyle birçok
psikosomatik hastalıkta önemli tesiri olduğu düşünülmektedir. Bu tesir aşırı endişeyi ortadan kaldırmasından veyahut da stresi yok etmesinden ileri gelmektedir. Bunun için Mor soğan düzenli ve sürekli olarak çiğ yenmelidir. Bu iki önemli etkisi yanında mor soğan daha birçok
hastalıkların tedavisinde veya korunmasında kullanılmaktadı r. Bunlara kısaca değinelim:
*Burun kanamalarını durdurmak amacıyla soğan yumrusu ikiye kesilir
yarısı burnun önüne bağlanır.
Her yemekte olmassa olmazdır..Salatalarda kullanırız.Ayrıyeten yeriz.Hele hamsi tava ve kuru fasulyenin yanında ne güzel gider öf.
Tabi sonra ağızda buruk bir tad ve koku bıraksada soğanın da tiryakileri vardır..
Geçen hafta yaşadığım bir olaya ise hala gülüyorum.
Annemin gününe gelen Nazmiye abla soğandan nefret ettiğini hiç bir yemeğe koymadığını söylemişti.Ama gerektiği yerde çok kullanıyorum demişti.
-Nasıl yani, hem sevmiyor yemiyorsun hem nasıl gerekli oluyor ki kullanıyorsun?
-Bunlar ince işler kızlar sizin aklınız daha almaz.deyip Gözlerinin altından altından başını iki yana dansöz gibi kıvırtıp imalı bir bakış attı.
Biz şaşkınlık içinde birbirimize bakarken ,bu olayın iç yüzünü araştırmaya karar verdim.
-Merak ettik doğrusu anlatırmısın bizede.Diye gözlerinin içine bakıyoruz hep beraber.
-Kızlar sizde bir evlenin hele yuvanız olsun o zaman anlatırım.Şimdi beni sık boğaz etmeyin..
Madem anlatmayacaktın niye ortaya laf atarsın be kadın ..Ne yani şimdi evlenelimmi yani soğanın marifetlerini dinlemek için.
-Niye evleniyorsun leyliman.
-Kızlar hiç sormayın sırf Nazmiye hanımın şu soğan için anlatacaklarını dinlemek için evleniyorum.Deli derler adama..Neyse ben biraz damardan girip aklını çeleyim .
-Ama Nazmiye abla, yani belki biz evlenmeyeceğiz ya evlenip çok uzak bir yere gideceğiz.
Belki de Allah korusun sen bizim evlendiğimizi göremeyeceksin..E o zaman bu uhte ile ne biz yaşarız ne de senin yufka yüreğin el vermez.Deyip dudağımı büktüm.
Kaşlarını hafif çattı .Baktı ki ben masum acıların kızı ceylanım dayanamadı.
-Ayy deli kız tamam tamam anlatıyorum .Havada kararmış benim ki camlara tünemiştir şimdi.Dediğim gibi sevmiyorum ama yanımda hatta çantamda taşıyorum o kokulu şeyi.
-Neden sevmediğin bir şeyi yanında ,üstelikte çantanın içinde taşıyorsun diye sordum..Meraklada bekliyoruz.Şöyle hepimizi gözden geçirdi.
-Soğan derken bile elimin ağzımın koktuğunu hissediyorum.Ayy o nasıl bir kokudur sindimi artık üç beş gün kokusu çıkmaz.Neyse lafı uzatmamayım.
Benim herif yaşlandıktan sonra horlamaları bir arttı ki sormayın.Sabahlara kadar evin içinde bi o yana bi bu yana dön baba dönmece oynuyorum.
Herifi ittiriyorum yok..Kafasına yastık bastırıyorum yok kar etmez.Odayı değiştireyim dedim.Aman Allahım sanki evin içinde herfin sesi duvarlarda yankılandıkça birini boğazlıyorlar , yol araçları ,grayderler çalışır gibi çıldırıyordum.
İyice dayanılmaz hal alınca doktora gitmeye karar verdik.Ama ne yazık ki hangi doktora gittikse çare bulamadık.Adamın horultusundan mahallede hırsız gezemez oldu.Üst kattakiler deprem oluyo zannedip merdivenlerden paldır küldür inerken kaç kez düştüler.
Ne anlatayım .Hangi birini anlatayım.Ben en iyisi dağlara kaçayım.Sonra kızlar.
Bizim eski mahalleden çok bilmiş Mürvet var, onunda kocası sabah akşam gözünü kapatır kapatmaz horul horul uyurmuş.
O söylemişti..Sonra gözlerini kocaman açtı sanki insanlık için çok büyük bir şeyi ilk o bulmuş gibi kafası yine sağa sola değirmen tekeri gibi dönmeye başladı.Başladı anlatmaya.
-Soğanı ortadan ikiye kesiyorum .Benim herifin burnunda kolanya koklatır gibi bi kaç kez çeviriyorum o koku benim adı batmayasıca Nurettini eşşekten düşmüş karpuza çeviriyor.
Adam uykusunda kuyruğu yanmış kedi gibi bi tıslıyo sonra ohh ferah ferah sabahlara kadar bebekler gibi uyuyoruz.
Biz kahkaha atmaktan içimiz dışımızda yerlerde yuvarlanıyoruz.
-Yeter anlatma ayy fena olduk ne olur dur desekte Nazmiye hanım eşi Nurettinin yüzünde soğan koklattıktan sonra ki şekilleri yaptıkça karnımızın ağrısından kıvranıyoruz.
-Ay ilahi Nazmiye bendemi yapsam acaba bizim beye diyor annem.
-Bu ne ki çok faydalı soğan bak birde ne yapıyorum durun anlatayım.Biz ne olduğunu merakla dinlemek için iyice yaklaşıyoruz.
-Şimdi ki zamane gençlerine kızıyorum bazen otobüste minibüste takıyolar kulaklıkları bir de yayılıyolar.
Kalk desen olmaz .Duymazlıktan gelirler.
Yaşlıyım ayakta duramıyorum desem.
-Ne yaşlısı teyze turp gibisin sen hepimizi gömersin diye benimle maytap geçer eğlenirler.
Bende yeni bir yöntem buldum..Yanımda soğan taşıyorum..
-İyi de anlamadık neden soğan taşıyorsun.?
Bana yer vermeyen olmayınca yanaşıyorum gençlerden birinin yanına..
-Eee
Çantamın fermuarını biraz açıp elimi soğan poşetinin içine sokuyorum,hafif poşeti sallayınca dayanılmaz bir koku çıkıyor buram buram.
Güya uyku halinde olan çocuk" yandım Allah" der gibi ani bir hareketle binübüsten aşşağıya iniyor. İşte bunun için soğanla geziyorum..Yemiyorum ama çok faydası olduğunu biliyorum .Test ettim onayladım.Yemiyorum ama .Çok seviyorum soğanı çok.
YORUMLAR
Şu kadarını söyleyebilirim sağlıkla ilgili. Mide rahatsızlığı çekiyordum ve herşeyin sonuna gelmiştim. O arada bişeyi keşfettim soğanlı yiyeceklerin kendimi toparlamama neden olduğunu ciddi olarak farkettim. Son zamanlar,, soğanı suda öldürüyor ve suyunu içiyor ve biranda kendime geldiğimi farkediyordum. Çünkü artık bağarsaklarım hiçbişeye geçiş vermez hale gelmişti. Sağlıklı insanlara ise zindelik vereceyi benim açımdan tartışılmaz.
Toplumumuz aslında soğanın faydasını biliyor ve yeterince yurdun her tarafında tüketiliyor. Patates ve domatesten sonra sanırım her eve en çok giren bir sebze. Oldukçada çeşit açısından zengindir. Hele bir kırmızı soğanımız var ki dünyada özeldir, yalnızca bir adamızda yetiştirilmekte ve daha çok salata olarak kullanılmaktadır. Yetiştiriciliğinin özelliği dikkatle korunmaktadır.
Eskiden bazı bölgelerimiz soğancı olarak anılırdı ve buraların başında Bursa'nın Karacabey ilçesi gelirdi. Artık son yıllar domatesin baskın çıkması ve ayrı illerimizde de ciddi soğan yetiştiriciliğinin yaygınlaşması sonucu, ligde ki yerini kaybetti.Orta anadolunun tümünde artık soğan yetiştirlmektedir.
Kokusuna aldırmadan her sulu yemeğe ilave edin olmazmı?
Kutladım efnedim.Selam,saygı...
Ülviye Yaldızlıı
:)))) Bir kuru soğanın yaptıklarına bakın...
Vücudumuza faydalarını biliyordum ama Nazmiye Hanım'ın icatlarını yeni duyorum:)
Kaleminize sağlık. Hayırlı cumalar. Sevgilerimle...
Ülviye Yaldızlıı
Ülviye Yaldızlıı
böyle bir şey yok:)
Ülviye Yaldızlıı
sevgiler gönlüne gönlümden:)
Ülviye Yaldızlıı
sevgiyle.
Ülviye Yaldızlıı
Soğanın bu kadar faydası olduğunu bilmiyordum böylece sayenizde öğrendim ama ya kokusu...
bol soğanlı günler....
Sevgiyle arkadaşım..
Ülviye Yaldızlıı
Cuman mübarek olsun canancazım.sevgiyle..dua ile
Ülviye Yaldızlıı
ilahi annem...ömrüne bereket..öptüm kocaman