- 3537 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
MISIR (DARI) YETİŞTİRMEK...
KERİM ÖZBEKLER
GAZETECİ-YAZAR-ŞAİR
YAZ AYLARINDA YAŞADIĞINIZ İL-İLÇE-KASABA VE KÖYDE TAZE MISIR KAYNATIP SATAN KİŞİLERDEN MISIR ALIP YEMİŞSİNİZDİR HER HALDE VEYA PARK ÖNLERİNDE MANGALDA KÖZDE MISIR PİŞİREN SATICILARDAN MISIR KEBABINIDA TATMIŞSINIZDIR VEYA İÇİNE MISIR UNU KATILAN BAZLAMA YEMİŞSİNİZDİR. O ANI BİR HATIRLAYIN BAKALIM, ŞU MISIRDA Kİ ZEVK KAÇ ÜRÜNDE VARDIR ? MISIRI YALNIZCA İNSANLAR YEMEZ, AT-EŞEK (MERKEP), İNEK-DANA-HOROZ-KOYUN-KEÇİ-DEVE-TAVUK VB.GİBİ İNSANLARA FAYDALI HAYVANLARINDA ÇOĞUNLUĞU MISIRI SEVEREK YERLER. MISIR BESLEYİCİDİR, UNUDA YAPILIR. MISIRIN SAPLARINIDA HAYVAN SAHİPLERİ SATIN ALIR, YEM OLARAK HAYVANLARINA VERİRLER. BU GÜN MISIR’IN EKİMİNDEN SÖZ EDELİM İSTİYORUM, ÖZELLİKLE MISIR EKİMİNE YENİ BAŞLAMAK İSTEYENLER İÇİN.
MISIR EKİLECEK ARAZİ YAĞMUR YAĞDIKTAN SONRA TRAKTÖRÜ ZORLAMAYACAK BİR ZAMANDA SÜRÜLÜR, SÜRÜLÜRKEN PULLUĞUN ÜSTÜNE OTURAN BİR İŞÇİ VEYA TARLA SAHİBİ 50 KĞ.LIK ÇUVALIN İÇİNDEN ÇİFT SÜRÜLÜRKEN MISIRLARI SAVURUR. TABİ YALNIZCA ÇİFT SÜRÜLEN YERLERE, 1 TRAKTÖR GÜNDE ORTALAMA OLARAK 20 DÖNÜM ARAZİNİN ÇİFTİNİ SÜREBİLİR. AYNI GÜN ÇİFT SÜRDÜĞÜ YERLERİ DÜZELTEN BAŞKA BİR PULLUK İLE MISIR ATILAN YERLERİ DÜZELTİR, EKİM İŞİ BİTMİŞTİR.
BU ARADA YENİ YENİ MISIRI KENDİLİĞİNDEN EKİP GİDEN PULLUKLARDA VARDIR AMA BAZI ÇİFTÇİLERİN ELİNDE OLMAYABİLİR, UZATMAYALIM. DÜZ OLMAYAN ARAZİLERDE İSE KÖYLÜLER GENELLİKLE ÖKÜZ İLE HEM TARLAYI SÜRER, SÜRDÜKTEN SONRA MISIRI RASTGELE SERPEREK EKİM İŞİNİN SON AŞAMASI OLAN TARLAYI DÜZLER. ÖKÜZLE 1 GÜNDE 2-3 DÖNÜM YERİ EKEBİLİRSİNİZ, ZİRA SABAN İNSANI YORAR. MISIR EKECEĞİNİZ ALAN KÜÇÜKSE BUNU ÇAPA İLEDE YAPABİLİRSİNİZ, NEMLİ OLAN TOPRAĞI ÇAPALADIKÇA ÖNÜNÜZE ASTIĞINIZ BİR ÇUVALIN İÇİNE KOYDUĞUNUZ ÇİĞ MISIRLARI BİR ELİNİZLE BAHÇEYE ATARAK ÜSTÜNÜ HEMEN ÇAPA İLE ÖRTEREK BAHÇENİZİ BU ŞEKİLDE EKEBİLİRSİNİZ. MISIR EKENLER GENELLİKLE SIRAYA PEK DİKKAT ETMEZLER AMA SIRAYI TAKİP EDEN ÇİFTÇİLERDE VARDIR. BUNLAR PULLUK ARASI KADAR MESAFEYE 30 CM. BOŞ BIRAKARAK EKİM YAPARLAR, BU MISIRLARI BU TÜR EKENLER GENELLİKLE MISIRINI SATMAK İÇİN BÖYLE YAPARLAR. 30 CM.ARALIKLA DİKİLEN MISIR TARLALARINDA MISIRLAR DAHA İRİ OLUR, BAZI YERLERDE BU TARLALARI GÖRDÜYSENİZ MISIRLAR 25 CM.CİVARINDA OLUR. MISIR EKİLDİKTEN SONRA BOYLARI HIZLA UZAR, MART-NİSAN AYLARINDA DİKİLEN MISIRLARIN 5-6 AY SONRA BOYLARI 2 METREYİ BULUR. YERE ATILAN 1 TEK MISIR TOHUMUNDAN 10-15 MISIR OLUR, 1 MISIRIN ÜZERİNDE 200-300 MISIR TANESİ BULUNUR. BU ARADA MISIR TARLASI VE BAHÇESİ 15 GÜNDE 1, AYDA 1 SULANIR. MISIR SUYU SEVER, SULANDIKÇA BOY ATAR. MISIRLARI İRİLEŞİR, SIRA SIRA DİKENLER ZAMAN ZAMAN YABANCI OTLARI ÇAPA İLE KIRARLAR AMA TARLAYI GELİŞİGÜZEL EKENLER MISIR EKİMİNDE GENELLİKLE YABANCI OT KIRIMI YAPMAZLAR. BUNLAR GENELLİKLE AYNI ZAMANDA HAYVAN BESLEYEN KİŞİLERDİR, BU NEDENLE BUNLARIN EKTİĞİ MISIRLAR SIRA SIRA EKİLENLERDEN BİRAZ DAHA KÜÇÜK OLUR. SIRA SIRA EKENLERİN ÇOĞUNLUĞU MISIRI TAZE İKEN ALIP PAZAR YERLERİNDE SATARLAR, UN VEYA HAYVAN YEMİ YAPMAK İSTEYENLER İYİCE OLGUNLAŞMASINI BEKLERLER. MISIR EKENLER HANGİ AMAÇLA MISIR EKMİŞ OLURLARSA OLSUNLAR, 1 KOYUP 1000-1500-2000 ALIRLAR. ÖZELLİKLE EGE BÖLGESİ’NDE 20-30-40 DÖNÜM ARAZİ ÜZERİNE MISIR EKMİŞ ÇOK TARLAYA RASTLARSINIZ, BU GÜN İÇİN 1 KĞ.MISIR 1 TL.CİVARINDADIR. 1 KĞ.MISIR UNUDA 1 TL.CİVARINDADIR. YAZ AYLARINDA TAZE ÇİĞ MISIRIN TANESİ 100 KURUŞA, 200 KURUŞA SATILIR. BU HAŞLAMA VEYA MISIR KEBABI YAPAN ESNAFIN ELİNE GEÇTİĞİNDE 1-2 TL.FİYATLA SATILIR. BU ARADA KIŞ GECELERİNDE PATLATTIĞIMIZ MISIRIN TOHUMU AYRIDIR, AYNI YÖNTEMLERLE EKİLİR VE HASADI YAPILIR. BU MISIRIN 1 KĞ.MI İSE BU GÜN İÇİN 3-3.5 TL.ARASINDA SATILMAKTADIR, BU MISIRI PATLATARAK SATANLARDA 100 GRAM MISIRI NAYLON POŞETLERE KOYARAK 1 TL.YE SATMAKTADIRLAR. EĞER BU MISIRDAN 1 KĞ.ALIPTA EVİNİZDE BU İŞİ YAPMAK İSTERSENİZ, EV HALKI OLARAK 4-5 DEFADA 1 KĞ.MISIRI DOYA DOYA YİYEBİLİRSİNİZ. 1-2 AVUÇ MISIRI TAVA’NIN ÜSTÜNE KOYMANIZ VE TAVANIN İÇİNE 1-2 CEZVE ZEYTİNYAĞI VEYA ÇİÇEKYAĞI KOYUP ÇEVREYE YAYILMASIN DİYE ÜSTÜNÜ BİR TEPSİ İLE ÖRTMENİZ VEYA MISIR PATLATICINIZ VARSA ONUNLA BU İŞİ YAPMANIZ YETERLİDİR. KISACASI ARAZİNİZ VARSA HEPSİNE MISIR EKEBİLİRSİNİZ, 1 KOYUP KARŞILIĞINDA 6 AY SONRA 1000-1500-2000 ALAN HANGİ İŞ VARDIR. EGE BÖLGESİ’NDEKİ TARLALARIN ÇOĞUNDA 10-15 YILDIR MISIR EKİLMEKTEDİR, MISIRIN SAPLARINIDA HAYVANLARIN YİYEBİLMESİ İÇİN SLAJ YAPIMINDA KULLANMAKTADIRLAR. MISIRIN SAPLARININ KÜÇÜLTÜLEREK HAYVANLARIN YEDİĞİ BU SAPLAR İNEKLERDE SÜT VERİMİNİ %25 ARTIRMAKTADIR, DİĞER BESİ HAYVANLARININDA ET TUTMASINA VE ÇABUK BÜYÜMESİNE YARDIMCI OLMAKTADIR. BU YIL BAŞTA MISIR OLMAK ÜZERE TOPRAĞINI İYİ DEĞERLENDİRENLER BÜYÜK PARALAR KAZANACAKLARDIR, ZİRA DÜNYA ÜZERİNDE ZİRAİ ÜRÜNLERDE AZALMA OLMAKTADIR. NÜFUSTA GİDEREK ARTMAKTADIR, MISIR VERİMİ İTİBARİ İLE AÇLIĞI ÖNLEYECEK GIDA MADDELERİNİN BAŞINDA GELMEKTEDİR.
NOT.YUKARIDAKİ FOTOĞRAFTA SOLDAN SAĞA ELÇİN İSKENDERZADE, ŞAİR OSMAN GÖKÇE, PROF.DR.İSA KAYACAN, AYDIN YAZARLAR VE ŞAİRLER DERNEĞİ BAŞKANI ŞÜKRÜ ÖKSÜZ VE GAZETECİ-YAZAR-ŞAİR KERİM ÖZBEKLER ISPARTA ŞAİRLER ŞÖLENİ SIRASINDA 1 ARADA GÖRÜLÜYORLAR.