- 2211 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
BU GÜN ALEVILIGIN EN KUTSAL GECESI , HIZIR GECESI TÜM INSANLIGA BARIS; HUZUR; SAGLIK; BOLLU VE BEREKET GETIRSIN
Hauptmenü
StartseiteYazılarım
Benutzermenü
Beitrag einreichenAbmelden
İçerik Etiketleri
alevi aleyhiselam allah arasinda ateş ateşten bereket beri bizim burda cana daha demek doğuş etrafinda gün güneş güneşin hizir hizira hiziri hizirin illahi için kendi kizil kültüründe lerin lerle musa noktayi olan olarak olsun peygamber tanri tanrisal vede yani önce
--------------------------------------------------------------------------------
Neueste Nachrichten
•GELDIM
•MEVLA DEDIM
•ISTIYORUM
•EY DOST
•GÖRDÜM
Meist gelesen
•HZ Hizir
•KOCGIRI
•Alevilerde NIKAH Gülbengi ( Nikah Kiymak)
•Qocgiri
•HZ HIZIR Kimdir
HZ Hizir
Kullanıcı Değerlendirmesi: / 1
ZayıfEn iyi
Makaleler
Ali Kocak tarafından yazıldı
Pazar, 02 Ağustos 2009 21:22
Hz. Hizir aleyhiselam kimdir ? Ne dir ?
Hizir aleyhiselami önce kuranikerimden okuyalim.
Kurani kerimin 18. Ayetikerimesi olan kehf suresinin 60 ile 82 ayetlerinde:
Hz. Musa aleyhiselam zamaninda önce var olan bir nebi ve velidir. Nebiliği peygamber olmasi ,veliliği bilgili olmasini tanrinin musa peygambere verdiği emirlerde anliyoruz.
musa peygamber kibirlenerek evrende benden daha alim birinin olmadiğini gururla söyler veya düşünür. Tanri buyurur ey musa evrende senden bilgili olan zati bul biz ona giyabi illahi ilmi öğretmiştik. Derken tanrida hizir aleyhiselamin musa peygamberden daha önce var olduğunu ve daha alim olduğunu bildirmektedir. Musa peygamber iki denizin birleştiği yer olarak bilinen sina yarimadasinda akdeniz ile kizil denizin buluştuğu yerde hizir aleyhiselama ulaşir.
Hizir aleyhiselam musapeygambere tanrisal mucizelerini göstererek bilgisini kanitlar. Bugün musa peyğamber ile hizir aleyhi selamin arasinda geçenleri anlatmayacağim, çoğumuz biliyoruzki hizir aleyhiselamin birde ati var bu ateşten bir kizil at“tir zamanla bu ateşten olan biratin egemen , despot yöneticiler bizim kizilliğimizdan ürktükleri için bozatli yapmişlar bizim aziz hizirimizi, onuda biz kendi kültürümüzün içine alarak eğemen siniflarin kozlarini kirmişizdir. Onlar bile derlerki allah size kürtlerin‚kizilbaşlarin hizirini yardimci olarak göndersin . Hizira ve bizlere vede inancimiza saygi göstermeyenler dara düştüklerinde bizim hizirimizda medet diliyorlar.
Geçelim asil konumuza: daha önemli olan hizir aleyhi selamin zaman bakiminda, inanç bakiminda bizlere dayatildiği gibimi değilmi kisa notlar halinde anlatmaya çalişalim. Ve sahiden hizir aleyhiselam neden heryerde hazir ve nazir oluyor. Gün 24 saat dünyanin heryerinde vede ayni anda bir kaç yerde dara düşen insanlarin imdadina kavuşuyor? Bu tanrisal gücün anlami ne ?
Yazili kaynaklarada ilk önce hizir aleyhiselami gilgamiş destaninda mezopatamya kaynaklarinda güneşin nurlari ile altin tahtli nur yüzlü adam çöldeki vahada gilgamişa gerekli tanrisal gücü veriyor. Bu demektirki alevilik hizir aleyhiselamla güneştanrisi ve yerin toprağin anasi anaerkil devrinde berketin sembolü olarak görülür. Çünkü hizire qal demek kişin bitişi demek baharin gelişi toprak ananin canlanmasi bereketin gelmesi demektir.
Hizir peygamber iran tarihinde ateş ve güneş olarak kabuledilmektedir. İnsanlarin güneşe güneşin nuruna ateşin sicakliğina yapmiş olduklari itikat bundan gelmektedir.
Tarihte mezopotamya ve irani halkalarin güneşe ve ateşe kesmiş olduklari kurbanlari neye delalet olduğuna bakarsak.
Akla gene evrenin yani doğanin bize sunmuş olduğu illahi dengenin getirdiği ve şubatin bitimiyle kuzey yarim kürede güneş işinlari giderek yeryüzüne daha dik gelmeleri sicakliğin topraği canlandirmasi bereketin gelmesine delelet olduğu apaçik tir ki buda hizir aleyhisealamin bereket dağitan ve 24 saatte dünyanin hertarafini isittiğini görmekteyiz.
Gene gelelim zamaan bakiminda hizir aleyhiselam.: Ateş ve güneş kültüründe
Asya halklarinda ister şamanistlerde olsun ister zerdüştilerde yani mozdek kültüründe olsun yakin doğuda vede orta doğuda mezopotamiyada m.ö.3500- 3000 yillarina raslamaktadir. Hz hizirin olduğunu düşünürsek,demekki bu tarihte m.ö 3500 ile 3000 yillari arasinda aleviliğinde olmasini kabul etmek zorundayiz çünkü hz. Hizira onun tanrisal gücüne inanizoruz. Öyle ise müslümanlikta kalu beladan beri müslümanim denilmesinin doğrusu herhalde kalubeladan beri aleviyim olmasi gerek.
Hz hizir alevi kizilbaş kürtlerde yeminin 1. Sirasini alir örneğin boy hizir, hizir aşkina hiziri seversen ve dahasi.
Öyleise hizirin arap kültüründe yeri yok. Bununlada müslümanlikla hiç bir bağida olmamasi gerek. Oysa biz alevi kizilbaşlar dağlik bölge halki olarak geçimimizi çifçilik ve çobanlikla sağladiğimiz için, düşünce ve inanç biçimimiz üretim araçlarimiz ve ürettiğimiz mallarada ynsimiştir.
Bundandirki hizir kürt alevi halki için daima tanrisal bir bereket gücü olarak kalmiştir.
Çünkü bize tanrinin bereketi için, hizirin evimize ,damimiza ahirimiza uğramasi inanci. Kurtarici olarak gelmiştir. Bu inançla hep hiziri bekleriz .hizirda oruç tutariz. Hizir da lokma yapariz , zerfet yaparak hiziri kutlariz . Böylece hizir zahirde ali’dende, muhammet‘tende önce. Peki batinda yani sir aleminde: biraz hizirimiza bakalim tanri katinda nelere imza atmiş.: Bu bizim için hazir ve nazir olan zati mukkades.
Rivayet edilirki 7 lerle 12 ler arasinda bir ihtilaf çikmiş kann davasi güdülüyormuş Cenebi Rebilallemin (Şahı Merdan) hizir aleyhiselama bir görevverir der ya hizir git bakbakalim 7 lerle 12 lerin erasindaki ihtilafne ve onu çöz bana bildir.
Hizir aleyhi selam Hakkın varliği ile var olan illahi ilmin sahibi bir zattir. Aleviliğinde peygamderi olsa gerek.
Bu 7 lerle 12 ler arasindaki davayi da öyle bir adalate bağlarki. 7lerle 12 lerin arasinda evren var oldukça birdaha bir incitici olayin olmayacağini Hakka bildirir.Hakk ( Şahı Merdan) sorar
Nasil yaptin ya Hizir.:
Ya Rabbim, Ya Şahım ben sadece senin emrin doğrultusunda.: Sevgili nurlarin 7 lerle 12 lerin arasinda ikrar bağladim. Onlari birbirleri ile kivra ve musahip yaptim. Derken aleviliğin temellerini atmiş olmuyormu.
Alevi ilimine ve yaşam anlayişina uygun olan bu illahi teceli aleviliğin başlangici olmasi gerekir.
Bu demektirki Hz.Hızır Alevilerin Kizilbaş Kürtlerinin yasaklanan peygamberi dir.
Bizim kalu beladan, batini olarak Hakkın katindaki kutsal zatimiz Hz.Hızır dır ve öylede kalacak.
Bu anlattiklarimi içeren zamanda ne yer ,nede gök mevcut değildi bunlar sadece bir nokta halinde idi. Bunoka yaşamin başlangiç noktasi olan ‚noktayi vahit‘ . Erenler derlerki yaşam noktayi vahiten başlar noktayi vusalt ta sona erer. Bilim adamlari da şöyle bir kaniya varmişlar eğer zamani geriye doğru götüre bilsek birdaralmanin olacağini ve büzüşerek bir nokta haline gelebileceği kanisina varmişlar.
Biraz önce bir noktada yani Hakkın katinda bahsettim. İşte tam orasi yeşilkandildir nurdan oluşan . ( burda yine bir topnurdan bahsettik işiktan yani güneşin noktasinda) bu nokta bir gün patlayarak evreni oluşturdu.
Bu patlama sonucu 4 doğuş oluştu 1. Doğuş ateş koz, qozi oldu, 2. Doğuş ateşten hava doğdu 3. Doğuş havadan su ab doğdu 4. Doğuş sudan toprak doğdu.
Ateş, hava, su, toprak işte bu vucut demektir. Bu ayni zamanda doğuş demektir.
Vucudun can bulup cana gelmesi, toprağin dğuşu ile 4 lü doğuştan sonra insana kadar.3lü bir doğum süreci geçer. Burda birinci bitkiler cana gelir, bitkilerden 2.olarak hayvanlar cana gelir, hayvanlardan 3. Olarak evrimleşerek insanin vucut bulduğu kabuledilir. İnsandanda kamil insan yani ehli kamil ve ordanda enel hak mertebesi vardirki işte burda durmak gerekli.: Alevi zat bunoktada kendini bilen, höşgörülü, insan ayirimi yapmayan herkase saygili olan, dünya malinada gözü olmayan gözünü doyurmuş, nefsine hakimgelmiş kişilerdirki, bunlar geldikleri noktayi ‚noktayi vahit‘ ve gidecekleri noktayi ‚ noktayi vusalt’i düşünürlerken kendilerini Hakka adamiş veliler ve ululardir.
Hakka varmak demek o son noktaya ulaşmakla mümkündür ki buda evrenin yeniden geldiği yöne dönerek gitmesidir. İnsanlarimizin Hızır ve benzeri cemlerde evren gibi hem kendi etreflarinda hemde ortadaki sembolik olarak Güneşin yerine konulan çerağin etrafinda semah dönmeleri Hz. Hızırın
Gösterdiği yoldan gitmesi demektir.
Evreninde kendi içinde kendi etrafinda dönmesi,birde güneşin etrafinda dönmesini düşünürsek. Yani bütün evrenin teker, teker güneşin etrafinda semah dönmesidir. Demek ki ilkçağlarda beri var olan insanla birlikte güneşinde, hizirinda var oluşu hazir nezir oluşuna delalettir. Güneş bir nurdur hz. Hizir’da birnurdur. Öyleise hizir in güneş olmamasi için bir neden yoktur.
Mademki biz bukadar hizira inancimiz var ohalde oda güneş gibi her sabah üzerimize doğacak tarlalarimiza ve Hayvanlarimiza vede dünyamiza bereket dağitacaktir.
Ayrica alevi kizilbaş kültüründe ozanlarimiz ,pirlerimiz ay ali gün muhammet derken onlarda dünyaliklari için dilekte bulunuyorlarki bolluk bereket olsun . İşte burda anliyoruzki bizlere arap kültürünün eğemenler tarafinda bir dayatmasi olarak 1400 seneden beri yasakladiklari inancimizi yok etmek istemelerine bu günkü toplantimizla şimdiye kadarki yasaklarina bilinçli bir cevap olacağina inanmak arzusundayiz.
Ayrica hizir aleyhiselami her peygamberle görmekteyiz. Ve her inançtada kutsal sayilan peygamberlerini mutlaka güneşle taçlandirmişlar. Bunun için bir kaç örnek isa mesihin başinda, iran şahlarinin, avrupada hemen, hemen her kilisede bir güneşli kabartmaya raslamak mümkün. Ayrica islamdada muhammetle, ali hizir olarak kabuledilir. Gene kurani kerimde cenabi rebil allemin buyururlarki ya muhamet sana ilyayi ilahi ilimle ve kudret kilici ile gönderiyorum der. Daha önce illahi ilmi hz.hizir’a verdiğini musa’yada söylemişti. Bu ilme sahip olan hz. Hizir muhammed ile ali olarak görünmesi ile birlikte alevi inanci ve kültürü özellikle kizilbaşlikta yerine oturunca egemen siniflarin dayatmasini arap kültürünü asimile etmiş olmamiz anlamina gelirki buda eğemen siniflarin işine gelmediği için kizilbaşliği yasakli veonlar açisinda kabullenmiyen ve karalanan bir kültür ve inanç durumuna düşürülmüş olundu.
Birde muhammed‘in ali‘nin sirina ermemesininde bir anlami olmali. Ali mihracta muhamedin önüne kizilyeleli aslan donunda çikmasi güneş işinlari kizil yeleli aslan donunda muhamedegörünmesidir. Muhammet’ten hatem yüzüğünü vererek tanri katina çikma izinini güneşnurlu yeleye sahip olan hz ali ,hz hizirin ta kendisidir. Allahin aslani amaneti yeryüzünde geri vermesi bir tanrisal güçtür. İşte bu gücü kurana göre tanri hz. Hizira bahşetmişti. Hz ali’nin aslan donundaki hz. Hizir’danbaşkasi olmamasa gerek..
Bunun için hizir güneştir ,güneş kutsaldir ,hizir kutsaldir kutsal olan her tanrisal güç kutlanir. Öyle ise bizde geleneklerimize uyarak bir lokma gülbengi ve duasi ile hizirimizi kutliyalim.
Dua için biraz sessizlik gerekli.
Zaman Gülbengi.
Bism-i Şah. Allah Allah. Canlar, Akşamlar Hayrola. Hayırlar feth ola. Şerler defola. Münkir, münafık mat ola. On iki İmam Efendilerimiz yardımcımız ola. Şah İmam Hüseyini, Şah Mansurun Darında Didarında Ayırmıya. Hanelerimize Huzur ve Bereket Vere. Dert verip derman aratmaya, Hastalarımıza şifa, Dertlerimize derman vere. Hz. Hızır Yanınzda Hazır ve Nazır ola
Çocuklarımıza Sağlık ve zihin açıklığı vere onları ve bizleri işlerimizde, Hayatımızda başarılı . kazançlarımızı bol , bereketli ve Helal eyleye.
Nuru Nebi Keremi Ali, Pirimiz Hacı Hünkar Bektaşı Veli. Gerçek Erenler demine hüü Mümine ya Ali , ya Hakk.
Allah Eyvallah.
Ali koçak
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.