Mavi Köşk
Mavi Köşk Kıbrıs’ın Çamlıbel Bölgesindeki tepeye Makarios’un izniyle Pablo Pavlidis için yapılmış şuan müze olarak kullanılan bir köşk.
Pablo Pavlidis İtalyan asıllı rum silah kaçakçısı bir avukat.1957 yılında Kıbrıs’da yaptırdığı bu köşke yerleşti.Silah kaçakçılığının yanında Makarios’un Avukatlığını yapıyordu.Ayrıca Avukatlık kisveri altında silah kaçakçılığı.
Köşk; 2 katlı ağaçlar arasında büyük bahçeli Çamlıbel tepesinde bulunuyor.Girişte büyük bir salon, ortasında süt havuzu (gelen bayan konukların faydalanmaları açısından düşünülmüş) salonun bir tarafında pikap ve radyo dolabı, yanında piyanosu, Pablo’nun koltuk ve masası.
Diğer tarafında da klasik oturma grubu, yerler çini seramiklerle döşeli.Köşkün her odasında duvara gömülü ve şuan hala çalışır durumda olan westinghouse klima.
Salondan, başka bir kapıyla çalışma odasına giriliyor. Ceylan derisi kaplı ağaç bir masa, Makarios’un hediyesi olan bir koltuk.Bu koltuğun özelliği oturduktan 1 saat sonra sırt kısmı, 2 saat sonra oturulan yerin taş gibi olması(uyku ve rehavet basmaması adına).
Çalışma odasındaki pencere köşkün ortasında bulunan büyük yüzme havuzuna bakıyor. Havuzun fıskiyesinden gelen ses odaya girmesin diye 3 katlı silikondan ve ses geçirmez olarak yaptırılmış.
Üst katta antlaşmalarının yapıldığı mavi oda.Odanın ortasında,anlaşmaların yapıldığı masa, koltuklar, duvarda Meryem Ana’nın büyük tablosu,bu tablonun özelliği odanın neresinde durursan dur Meryem ananın gözleri ve ayakları senden tarafa olması.Odanın bir köşesinde günah çıkarma bölümü ve odanın her yerini görebilmesi için 9 boyutlu aynası.
Köşkün ikinci katında ve merkezinde büyük bir konsol, üzerinde de tunç bir heykel,(depremi bildirmek amaçlı)küçük bir sarsıntıda heykelin konsola düşmesiyle çıkan sesten konukların deprem odasına sığınmaları için.
Köşkten ayrı olarak sonradan ilave edilmiş çocuk odasına bitişik raylı deprem odası.
Üst katta herbiri ayrı renkte olan odalar ve odaların rengine uygun şuan bile lüks sayılabilecek eşyalar var.
Pavlidis’in yatak odasında başucunda kilometrelerce uzunlukta yaptırılan ve 8 ayrı eve çıkan tünel, 1974 Kıbrıs Barış Harekatı’nda Pablo bu tünelden kaçarak arkasından da tüneli dinamitle imha ettirdiği söyleniyor.
Köşkün özel olarak yaptırılmış televizyonu, dinlenme odasında bulunuyor.
Üst katın salonunda, kapaklarındaki manzarasının bukalemun derisinden yapılan bir içki dolabı bulunuyor ve özelliği 4 mevsimde bu renklerin özel bir yağ sürülerek değişmesi.(kışın sarı yazın kırmızı).Pavlidis 1974 yılında İtalya’ya kaçtıktan sonra 1984 yılına kadar tekrar gelirim düşüncesiyle bu yağı her mevsim köşke gönderiyor.
Salonda süper lüks koltuklar, yemek masası, hint halısı,güneş batışını seyretmek amaçlı kapalı büyük bir balkon ve oturma grubu,konuk erkeklerin bayan heykelinden bayanların da erkek heykelinden içmeleri adına özel içki şişeleri.
Köşkün banyoları küvet, klozet, ayaklı lavabolar şu an bile lüks sayılacak nitelikte.
Ayrıca giriş katında burçlarla bezenmiş bir bar odası, yanında büyük bir yemek salonu, büyük elektrikli barbeküsü ve ekmek fırını.Hangi renk odada kimler kalıyorsa onlara tahsis edilmiş o renklerde yemek masa ve sandalyeleri.Çocuklar düşünülerek boylarına göre yapılan oda renklerinde masaları sandalyeleri.
Yemek salonundan havuzlu bahçeye geçişte,gelen konukların içki sıkıntısı çekmemesi adına, aslan kafası sembollü heykelin ağzından akan şarap alttaki küpe dökülerek devirdaimli olarak konukların hizmetine sunuluyor.
Pavlidis;havuza bakan balkondan havuza elma atıp, elmayı gelen konuklardan kim tutarsa onunla birlikte olduğu kadın erkek farketmeden.
Bahçenin diğer ucundaki akustik yer, ay şeklinde taşlardan ve yarım metre boyunda inşa edilmiş.Ortadaki taşın üzerinde konuşulduğunda,ses mikrofondan çıkmışcasına aksediyor(bizzat denedim).Pablo’nun insanları etkilemek amaçlı denemeleri için.
Köşkün bir özelliğide bu tepeden heryer görüldüğü halde aşağıdan burası hiçbir şekilde görülmemesi.
Silah yüklü gemiler limana yaklaştığında, tepenin özel bölümünden ışıklar yakılarak silahlar teslim alınıyor.
Köşkün ikinci günah çıkarma yeri de burada
Ziyaret edilesi bir yer, fırsat bulanlar kaçırmasın.
Nisan Ünsal Özcan
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.