- 837 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
TAŞELİ TOROSLARINDA SAYA ŞENLİKLERİ - 3 -
TAŞELİ TOROSLARINDA SAYA ŞENLİKLERİ - 3 -
B Ö L Ü M - 3 -
Taşeli Toroslarında (*) Saya Şenliklerine davetli kişiler , akşam namazını müteakip maketten yapılıp üzerine halı , kilim ve heybe atılarak süslenen ve üç kişinin omuzunda taşıdığı deve önde , tüm comaatla birlikte topluca Saya Ağasının evinin yolunu tutar.
Saya Ağası , misafirlerini kapıda karşılar. Konuklarını , üzeri muhtelif desenlerle süslü halı ve kilimlerle kaplanmış hasır yastıkların duvarları çevrelediği ve taş duvarların üst kısımlarında motif motif işlenmiş halı ile kilimlerin serğilendiği , oda tabanında yer minderleri bulunan büyükçe ve dikdörtğen şeklinde bir odaya serilen yer sofrasına birer birer yerleştirir. Kişilerin , büyükten küçüğe doğru sofrada oturacağı yerler ve kurallar bellidir .
Saya Ağasının özenle hazırlattığı kazanlar dolusu yemekleri on sekiz yaşından büyük gençler servis etmek ve küçüklerde su dağıtıp , boşları toplamak için elleri önlerinde bağlı vaziyette hizmete hazır bekler .
Genelde etli nohut yahni ,bulğur pilavı , Üzüm hoşafından oluşan yemek ve pekmezle yapılmış irmik helvası afiyetle yenir. Saya Ağası , konuklarını ve misafirlerini en üst düzeyde ağırlamak için azami çaba ve gayreti gösterir.
Şevkle yapılan Yemek Duasından sonra Köy İmamı ve diğer hocalar Hz. KUR’AN’ı KERİM ’den ayetler okur . Ebediyete intikal edenlerin ruhları ve hayatta olanların sağlık ve selamet içinde bereketli bir yıl geçirmeleri amacıyla huşu içinde yapılan dualara evde bulunan büyüklü , küçüklü herkez ellerini gök yüzüne değdirircesine açarak ve AMİN diyerek iştirak eder..
Sıcak çaylar ve kahveler içilmeye başlarken Saya Yiğit Başı , hazırlattığı YÜZÜK OYUNU , TEKERLEME OYUNU , MİMİK OYUNU ,KURT - KUZU ALMA OYUNU , MENDİL SAKLAMA OYUNU ve PEŞĞİR OYUNU ..... gibi oyunların gösterimine geçer. Oyunlar tüm konukları hem eğlendirir ve hemde heyecanlandırır. Köşebaşı ( Yer minderi) üzerinde oturan büyükler , oyuncuları zaman , zaman uyarırlar ve nasihatta bulunur.
Ev sahibi saya Ağası tarafından konuklara oyun aralarında çerez , meyve, şerbet ikramı yapılır. Sesi güzel olan gençler, yanık hava ve bozlak türküler söyler. insanlar hem hüzünlenir ve hemde şenlenir.
Böylece Saya günü kutlamaları , , insanların geleceğe umutla bakmasını sağlayıp yaşama azmini artırdığı için Yaradanın bahşettiği muhteşem günlerden birisidir
Saya eğlenceleri sabah ezanına kadar bu şekilde sürdürülür. Konuklar , yeni yılda , yeni eğlencelerde buluşmak üzere ayrılır.
( NOT : * Taşeli Toroslarının merkezi ERMENEK ve SARIVELİLER ilçeleridir
*Sayayı konu alan şiirimi Bölüm : 4 de okuyabilirsiniz)
25 - KASIM
SÜLEYMAN YILDIZ /( Lemos5303)
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.