- 2628 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
BURASI MUŞTUR Yemen Türküsü
Benim şairliğim ve MUŞ sevgim rahmetli hocam Duriye Keskin hanımefendi ile başladı. Hocam hem köylüm ( ÇİRİŞ ) hem de Annemin arkadaşıydı. Rahmetli hocam bir Osmanlı hanımefendisiydi. Hocamın Diyarbekirde yedi yıl tebdili kıyafetle pehaslık yaptığı destan olarak anlatılır Muşta. Hocam çok güçlü bir dengbej yani ozandı. Muhatabını şiir ile över, şiir ile söver ve şiir ile döver’di.
Muazzez Türüng İstanbul radyosunda hocamın türkülerini okurdu. Oda bu türküyü Duriye Keskinden aldığını belirterek okuyordu. Burası Muştur Türküsü hocamın derlediği ve bazı kıtaları da kendisine ait olan Anonim bir eserdir. Muş savunma amacıyla dağın eteğine kurulmuş olduğundan yolu Muşa gelen için yokuş; Muştan giden içinde iniştir. Çiriş Askeri Kışlası şehrin kuzeyindedir. Kışlanın batı ve kuzeyinden dolanarak Karne Çayı akar. Çaya civarda bulunan evlerden kaz ve ördekler gelip Karne Çayında yüzerler. Çayın Çiriş bağları tarafındaki yakasında çay boyunca sıralı söğüt ağaçları vardı. Ağaçlığın Kuzey batısında askeriyenin eğitim alanı vardı. Çiriş köyüne ve Bağlarına eğitim alanının batı kenarında bulunan bir yolla gidilip gelinirdi. Ustam Duriye KESKİN bu yoldan Çiriş Bağlarındaki bağına gidip gelirdi. O alanın doğusunda söğüt ağaçlarının arkasına mevzilenmiş harpte yaralanıp saf dışı kalmış cezalı bir Tank vardı. Eğitim molalarında askerler Söğütlerin altında dinlenir ve Karne çayından ayrılmış olan Çiriş Köyünün arazi sulama arkı suyu ile serinlerlerdi. Bu eğitim alanı askeri uçakların pisti olarak ta kullanılırdı. Arazinin eğiminden faydalanma amacı ile uçaklar kuzeyden güneye ( Muşa) doğru iniş, güneyden kuzeye doğruda kalkış yaparlardı.Eğitim alanının doğusunda kalan ve Karne Çayının akıntısı ile yırtılan eğitim alanına eş düzlemdeki araziden Erzurum ve Elazığdan gelen Devlet yolu tatlı bir meyil ile Muş Belediye binasına varır.
Burası Muştur Türküsünün bazılarının görmeden ve bilmeden kulaktan dolma bilgilerle söylediği gibi Yemenin Huş u ile alakası yoktur. İngilizlerin Arap yarımadasındaki fitneliği sonucu Yemen harbi çıkınca Padişah Fermanla Yemene gidecek askerin hemşeri’lik duygusu ile birlik ve bütünlük içinde hareket etmesi için aynı ilden olmasını irade buyurmuş vezirinden Yemene gönüllü asker gönderecek bir il istemiş. Muş Sancağı bu göreve talip olmuştur. Bu şiir Muşlu Şehit Annelerin Yemende şehit olan evlatlarına ağıtıdır. Yüce Allah’ım Şehitlere ve adı geçenlere rahmet eylesin.
Ben Muş’un Çiriş ( Bağlar ) Köyünde doğup büyüdüm.Aslı anonim olan tahrifata uğramış haldeki Yemen Türküsü ile ilgili yaptığım araştırmalarım ve Duriye Keskin Haladan ( Daza ) Çiriş Bağlarındaki bağında Muşta ve Köyde yapılan düğünlerde defalarca dinlediğim bu türküde: Dil Muş Türkçesi yani Selçuklu lehçesidir Yer: yukarıda anlattığım Çiriş Kışlasıdır. Şiiri; Vezin, Kafiye (Uyak) ve Orijinal yapısına uygun olarak inceledim. Vezin Eksiklerini tamamladım. Karışıklığa meydan vermemek için BURASI MUŞTUR (Yemen Türküsü) şeklinde aslına sadık kalarak sıraladım. Selam ve Saygılarımla Efendim.
BURASI MUŞTUR (Yemen Türküsü)
Kışlenın ögünde redif sesi var
Açın çentesini bakın nesi var
Bir çift potin ile birde fesi var
Havada bulut yok bu ne dumandır
Mehlede ölüm yok bu ne figandır
Şu yemen elleri nede yamandır
Ano yemendir Ah gülü çimendir
Giden gelmiyor Ah acep nedendir
Burası Muş’tur Ah yolu yokuştur
Giden gelmiyor Ah acep ne iştir
Kışlenın ögünde sıre sögütler
Yüzbaşi oturmuş asker ögütler
Yemene gidecek baba yigitler
Havada bulut yok bu ne dumandır
Mehlede ölüm yok bu ne figandır
Şu yemen elleri nede yamandır
Ano yemendir Ah gülü çimendir
Giden gelmiyor Ah acep nedendir
Burası Muş’tur Ah yolu yokuştur
Giden gelmiyor Ah acep ne iştir
Kışlenın ögünde bir sürü kazlar
Ayağım yalnayak yüreğim sızlar
Yemene gidene ağlıyor kızlar
Havada bulut yok bu ne dumandır
Mehlede ölüm yok bu ne figandır
Şu yemen elleri nede yamandır
Ano yemendir Ah gülü çimendir
Giden gelmiyor Ah acep nedendir
Burası Muş’tur Ah yolu yokuştur
Giden gelmiyor Ah acep ne iştir
Duriye KESKİN (Anonim )
Düzenleyen:
Yaşar KANŞIRAY
İnş. Müh.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.