- 2408 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
PELVER Mİ SALÇA MI?
Gelinle kaynana ayrı ayrı yerlerde yaşamaktadırlar. Gelin şehir de doğmuş ve burada yaşamaktadır. Geline Anadolu’da kullanılan bazı terimlere ve kelimelere yabancıdır. Kaynanası ise köyde yaşamaktadır. Kaynanası oğlunu ve gelinini ziyaret etmek ister. Gelin de kaynanam gelecek diye, bin bir türlü yemek hazırlar.
Telaş telaş üstünedir. Kaynanam gelecek diye gelin hanım telaş ve heyecandan yemek yapımında tuzu, biberi ve buna benzer şeylerden bazılarını unutmuştur.
Kaynana Adife Hanım, gelini İkram Hanımın evine gelir, hoş beş ederler, havadan sudan konuşarak hasret giderirler. Vakit hayli ilerlemiştir.
Akşam yemeğinin hazırlıkları başlar. İkram Hanım, yemekleri bir bir sofraya dizer, kaynana ise yolculuğun vermiş olduğu yorgunlukla oturmaktadır. Kaynana Adife Hanım, yemekleri gözlerinin altından şöyle bir süzer. Fasulye yemeğinde bir eksiklik görür. İkram Hanım da sofra kurma işini tamamlamış, yemekleri sofraya bir bir dizmiştir. Adife Hanım:
“Kızım, sen bu fasulye yemeğine hiç pelver koymadın mı?
İkram Hanım, şöyle bir düşünür:
“Anneciğim yemekte bir eksiklik yok.” Der.
Adife Hanım: “Kızım bu yemeğin pelveri eksik.”
“İkram Hanım: “Anneciğim pelver de nedir?” der.
Adife Hanım : “Hayvanın kızı pelveri de mi bilmiyorsun.” der.
İkram Hanım, şaşırarak yemeğe dikkatlice bakar ve salçasının eksik olduğunu anlar ve:
“Anneciğim galiba yemeğin salçası eksik.” Der.
Kaynana Adife Hanım:
“Kızım ne salçası, ben sana pelveri eksik diyorum pelveri.”
Gelin hanım, koşarak yemeğe kattığını alır, gelir ve annesine gösterir.
“Anneciğim işte bu benim yemeğe kattığım.” der.
Kaynana Adife Hanım:
“Kızım tamam işte yemeğe katmadığın pelver bu.”
İkram Hanım:
“Hayır anneciğim! Bu salça.”
Gelin ve kaynana tartışadururlar; pelver, salça; pelver, salça; pelver, salça…
Oğul Veysel Bey, işten yorgun argın döner. Annesiyle eşinin tartıştığını gören Veysel Bey, gelinle kaynananın pelver-salça tartışmasına bakar, bütün yorgunluğu unutarak kahkalarla güler…
Gelin kaynana; hâlâ salça- pelver; salça-pelver; salça-pelver…
Veysel Bey de iş yorgunluğuyla:
“Acıktım yemeğimi getirin. Pelver mi getiriyorsunuz salça mı? Ne getirirseniz getirin artık.” Der.
Veysel Bey, sonra annesinin dizinin dibine oturur:
“Anneciğim, bunun adı hem salça, hem de pelverdir.” Der. Tartışmaya son noktayı koyar…
Gelinin mutfağa doğru giderken ağzında:
“Salça, salça, salça…”
Kaynana ise oturduğu yerden hafifçe mırıldanarak:
“Pelver, pelver, pelver… “
16.01.2011
Akdağmadeni
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.