- 930 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Onur:
İnsanın kendisine karşı duyduğu saygı, haysiyet, izzet-i nefis, başkalarının gösterdiği saygıya değer diye nitelenir onur. Peki onur nasıl korunur? Günümüzde insanların mevcut koşularda bunu koruması o kadar ama o kadar zorlaştı ki sözcüklerin anlamı
sadece sözlüklerin tozlu sayfalarında mı kaldı?
Biz her zaman ulaşılmaz,erişilmez insanları Tv ekranlarından ya da devletin üst bürokratlarının makamlarınında ararız; gördüğümüzde imrenerek bakarız çünkü bu noktaya gelen insanların normal, bizim gibi sokakta yaşayan insanlardan farklı, sağlam, özü sözü bir, o makama layık,liyakat ve ehliyet sahibi, onurlu er kişi olarak biliriz çünkü
onları sorunumuza, sıkıntımıza çare olacak insanlar, diye biliriz.
Gercekten bu böyle mi? Ben sokaktaki her insanı, herkesi kendim gibi bilir, kendim kadar onurlu sayarım.Kişisel farklılığım, aldığım eğitim, kültür ya da maddi gücüm zaten bana aittir. Sokaktaki bana benzer vatandaşın, sahip olduğum bu değerlerde zaten gözü yoktur. Bir insanı diğerine bağlayan, karşıdakinin güvenini ve onurunu kazandıran medeni ve insani ilişkileri değil mi? Bundan değil mi ki çocuk gözünde örnek alıncak kişi, ebeveyndir. Ve o ebeveyn, iş yerinde onurlu bir mesai arkadaşı, şef, müdür,daire başkanı ...vs değil mi? Kamu ahlakıyla uyumsuz iş yaptığımızda, önce hayat arkadaşımızın, çocuklarımızın, mesai arkadaşlarımızın ya da sokakta tanıdığımız, o sokaktaki insanların yüzüne hangi mantıklı gerekçeyle ya da kendimizi savunacak hangi mekanizmayla bakabiliriz, savunabiliriz? Kendimizi nasıl kabullendiririz? Yoksa pişmiş kelle gibi o kocaman dişler ve sırıtık yüzümüzle makam, mevki uğruna onurumuzu ayaklar altına alıp durabiliriz. Hele de kamu ahlakı ve sorumluluğu taşıyan biri olarak ...Çocuk nasıl baba ya da eşi nasıl eşim der?
Günümüzde kamu ahlakı üstlenerek kamu adına, görev yapanların, devlet organlarının hangi makamlarında, hangi mevkilerinde veya en kücük biriminde konumunu korumak uğruna onur denen olgunun ne şekilde hangi popülist değerler
uğruna haraç mezat satıldığını, ayaklar altına alındığını yaşadığımız gerçeklere baktığımızda görmek mümkündür.
Bence burada yapıtığımız hata, kişiye özgü olan ONUR kavramının, belki de kamu gücüyle pekiştiğinde bu kavramın daha da pekişeceğini, bazı makamlarda makamla bağdaşmayan onursuzlukların olamayacağını, ki böyle olmalıdır, peşinen kabullenmemizdir.
Haydi hayırlısı... , Herkes bilinçli yaptığını düzeltecek erdemi gösterebilmelidir.Sıvacı da lazım olsa, mala olma! Olacaksan, adam ol!
( Sıvacı mesleğinden icra edenlerden özür dilerim .Alınmasınlar. Bunu bir özlü söz anlamında kullandım.)
YORUMLAR
ne kadar doğru yazmışsınız...
evet olacaksan adam ol....
önce kendi onurun için........
sonra ailen ve çevren için....
önemli bir konuyu kısa ve öz kaleme almışsınız.
elinize sağlık.