HOCA CAMİDE Mİ? ( ESKİLERDEN )
Epeyden beri devam eden bir dizi film var. Show’da yayınlanan Hayat Bilgisi. Ne hayatla ne de bilgiyle alakası var. Bu yönleriyle ilgilenmiyorum. Orada milletin diline dolanan bir söz var. "Hoca Camide…" Bu sözle hem hoca, hem cami küçümsenmeye çalışılıyor. İsterseniz hoca kelimesinin ne olduğuna bir göz atalım. Farsça hâce kelimesinin, Türk dil kurallarına uyup, millileşmiş şeklidir. Ayrıca bilgili, alim, akıl danışılan, güvenilir gibi sıfatlara haiz “Türkmen Kocası”nın da bir şeklidir. Dede Kokut, Bilge Kağan, Hoca Ahmet Yesevi, Akşemseddin, Atatürk ve daha niceleri, birer “Koca”dır yani hoca. Hoca bu gün Fatih Terim’e de, Daum’a da, Mehmet Özbek’e de neden dolayı hocam dendiğini hiç düşündünüz mü? Topluma yön verebilen, örnek şahıslara bu sıfat verilir. Bizlere yol gösterebilen, hayatlarıyla örnek olan, nasihat eden, tecrübelerini paylaşan, aynı zamanda bilgilerle donatıp hayata hazırlayan kişilere hoca demeyelim de ne diyelim! Artık yerleşmiş olan öğretmen kelimesini kullanmayalım demiyorum. Hoca’nın karşısında her ne kadar cılız da kalsa, öğretmeni kullanabilirsiniz. Ama hocayı da küçümsemeyelim. Çünkü Türklerde kutlu sayılan bir meslektir hocalık. Fatih Sultan Mehmet’in, hocaları ile aralarında geçenler ne kadar manidardır. Dede Korkut, Oğuzların tamam bilicisidir. Atam Korkut, Korkut Ata unvanlarıyla da anılır. Selçuklu Türk veziri Nizamül Mülk’ün unvanı Atabey’dir. Yollug Tigin ise Kül Tigin’in Atı’sı olarak tanıtılır Orhun Bengütaşlarında. Türk Tasavvufunun kurucusu, büyük teşkilatçı Hoca Ahmet Yesevî ve Halifesi Süleyman Ata da bu niteliklere haiz atalarımızdır. Uluğ Türk, Oğuz Destanı’nda kağana öğüt verir. Destanın İslâmî şeklindeki adı ise Irkıl Ata’dır. Mustafa Kemal’e de bu millet Atatürk adını, bu kavramın kutsiyetinden vermedi mi? Dolayısıyla Türkler hocalarını, ince seslerle adlandırmamışlar, onlara, heybet ifade eden “ata, hoca, koca, atabey, lala, taya” gibi anları yakıştırmışlardır. Hoca haricindeki büyüklerine de “ana, baba, aka, ağababa” demişlerdir. Rus bilgin Kozmin de bu tespitlerde bulunmuştur.
İşin başka yönü daha var: Diyanetin, camilere tayin ettiği kadrolara bir göz atın. Bu kadronun içinde müezzin var, vaiz var, imam var ama hoca yok. "Hoca camide"yi çıkaran, espiri de yapıyorsa yapmasın. Burada, daha önce söylediğim gibi, Türk diline bir hakaret seziliyor. Sana sövseler, mahkemeye verip hakkını ararsın değil mi? Ama sen koskoca bir milletin diline hakaret ediyorsun. Seni hangi beleğe beleyeyim. Diziyi çevirirken alacağın parayı düşünüyorsun, giyeceğin kıyafeti düşünüyorsun, senaryoyu gözden geçiriyorsun. Tavsiyem, mensubu olduğun koca bir milletin dilini de bil ve kulağımızı tırmalama.
Nehir 11.12.2005
YORUMLAR
seni alkışlıyorum kardeşim.
onlar ya gafil ya haindirler.
şaban ramazan recep espirileriyle ne yapmak istedilerse hoca espirileriyle aynı şeyi yapıyorlar.
...............biz kandimize gelip bizi biz yapan değerlere sahip çıkıncaya kadar aynı haltı yiyecekler....
devirlerinin sona erdiğini gösterme zamanı gelmiştir.