Kadınlarımız, Our Women! - CAN AKIN - 8 MART KADINLAR GÜNÜ - ROMA - İTALYA - KONUŞMA TASLAĞI
Yaşamın başlangıcını bize bağışlayan varlık sebebimiz, yeryüzünde gördüğümüz her şeye elleriyle, yüreğiyle şekil vermiş; doğurmuş, üretmiş, korumuş kollamış ve insan olma bilinci vermiş kadınlarımız:
Savaşı hiç bir zaman onlar başlatmadı. Başlamış savaşların mücadeleci bitiricileriydiler. Yeryüzüne dokunan anne eli şefkatiydi. Hırsları uğruna ne devletleri yaktılar ne de insanlığı. Devam eden savaşlarında bitiricisi sizler olacaksınız. Barış sizlerin ellerinde açacak. Bugün onları anlamak ve taşıdıkları ağır yükleri hafifletmek için buradayız. Onlar bir gün bile olsa anlaşılmaya razı ve kanaatkârlar.
Atatürk Türkiye sinde ileri görüşlü bir liderin Türk kadınına sunduğu hakları ve imkânları tam anlamıyla kullanamadığını ve neden kullanamadığını düşünmek zorundayız; Türk insanı Türk Kadını kendine verilen bu akıllıca ve dâhice imkânların ne kadar farkında?
Teokratik ve Monarşi Osmanlı yönetiminin otoriter ve geleneksel yönetim anlayışında, hukuk düzeninin din yoluyla sağladığı toplumsal anlayış, kadını ev yaşamına kafes arkasına hapsetmişken, çarşafın içine sararak erkeğin gerisine çekerek kadına erkeğe itaat ve hizmet dışında seçenek tanımamıştır. Çok eşlilik evlenme boşanma gibi konularda söz hakkı vermeyerek erkeğin kadına üstünlüğünü pekiştirmiştir.
Osmanlı Yönetiminde kadın haklarından söz etmek pek anlamlı değildir. Kadın eğitimin dışındadır. Osmanlıda kadın statüsü Tanzimat ile tartışılmaya başlamıştır.1. Dünya Savaşı Osmanlı kadınının yeni bir sürecin içine girdiği bir dönemdir. Erkeklerin cepheye gitmesiyle boşalan memuriyetlere posta hane ve orduya hasta bakıcı olarak alınmaya başlamışlardır.1917 de kadınlar savaş baskısı nedeniyle fiilen elde ettikleri haklarına yenilerini eklemeleri yine başka bir savaş nedeniyledir. Kurtuluş Savaşı kadınları evlerinden dışarıdaki yaşama çeken bir başka toplumsal olaydır.
20 Temmuz 1921 de Atatürk Kurtuluş Savaşı bitmemiş Cumhuriyet ilan edilmemiş olmamasına rağmen Türkiye Muallimler Kongresini toplar, burada Türk insanına verilecek olan eğitimin esasını belirler Türk Kadınının gelecekte toplum içinde alacağı konumda ilk kez tayin edilir.
3 Mart 1924 Tevhid-i Tedrisat Kanunuyla çağdaş eğitimin temelleri atılmıştır. Kadının cehaletini toplumun gerileyip çökmesinin en önemli nedeni olarak gören Atatürk Türk kadınına sağladığı bu haklarla çağdaş yaşamın diğer alanlardaki ileri düzey deki pek çok hakta beraberinde getirmiştir.
Cumhuriyetten günümüze Türk Kadını Atatürk’ün devrimleriyle yasal eşitlik haklarına pek çok çağdaş ülkeden önce elde etmiş olmasına rağmen bugünkü koşullarda ülkemizde kadın hala hak ettiği yerde değildir. Hak ettiği yere gelebilmesi için “Kadının diğer kadının elinden tutması ve sahip çıkması gerekir”.Anne oğlunu devrederken gelinine onun bir kadın olduğunu unutmaması gerekir. Kadın şaşkınlıkla çocuk devrederken dünyaya, dünyanın onun bir kadın olduğunu unutmaması gerekir.
Annemin aydın bir Anadolu kadını olarak, çocuklarına ve çevresine ve erkek egemen topluma yaptığı mücadeleyi hatırlıyorum. Annesinin onu; Kıyamadan tek kızımı öğretmen okulun okuması için göndermem dediğini söylediğini ve buna çok üzüldüğünü hatırlıyorum. O harika aklını bizi yetiştirmek ve çevresindeki ve çevresindeki herkesi aydınlatmak için kullandığını hatırlıyorum. Onun günde iki gazete okuduğunu televizyondan ve etrafındakilerden aile toplum ve çocuk üzerine bilgi almak kendini geliştirmek için nasıl çabaladığını hatırlıyorum.
Bize kendimiz olmak için cesaret verdiğini, kendi döneminde bütün imkânsızlıklara rağmen başarabildiğini; Babamın annemi anlamak için nasıl uğraştığını bize sesini bile yükseltmeden nasıl kontrol ettiğini hatırlıyorum. Hepsi akıllıcaydı ve düşünerek yapılan ardı. Babam bizi uykudayken değil hayatta bir şeyler başarırken adım atarken, kendimizi geliştirirken ellerimizden tuttuğunu sevgisini ve desteğini verdiğini hatırlıyorum. Onlar doğru noktada durmayı başarmışlardı. Onlar başarabilmişse bizde başarabiliriz.
Günümüze geldiğimizde dünyanın ve ülkemizin içinde bulunduğu durum; benzerlikler gösteriyor. Kadının sosyal statüsü çalışma hayatı eş anne ve daha birçok rolleri, birbirine karıştırmadan sunması gereken bir modern yaşam getirisi. Çağımızın kadını rol karmaşasıyla toplumun kadına yüklediği geleneksel anlamla çalışma yatının kendin yüklediği anlam arasında sıkışmıştır. Eşin bütün ihtiyaçlarına cevap vermek, çocuklarını en iyi şekilde yetiştirmek evin tüm gereksinimlerini karşılamak: çalıştığı ortamda iyi bir iş çıkarmak ve bunları yaparken de ne topluma ne işine ne eşine aykırı düşmemek:
Bunun için matematik, fizik, sosyoloji psikoloji, tıp profesörlerinden daha profesyonel hesap ve çıkarımlar yapmak: Kendini erteleyebileceği kadar ertelemek, yüzünden gülümsemeyi kalbinden şefkati aklından kontrolü, toplumu yasakları dahi birçok şeyi aklından çıkarmamak zorunda… Bir dâhini çözebileceği bir denklem... Ama en cahil kadın bile bunu çözmeyi başarıyor.
Üreten kadın olarak tüketici toplumun dayatmalarına direnmek insan olmayı unutmamak, insan olduğumuzu unutturmamak ekonomik bağımsızlığın diğer bağımlılıkları getirmesine izin vermemek, Kadın olmak bütün bunlara rağmen insan olarak kalabilmeyi başarmak…
Kadının yüklendiği ve yükletildiği görev ve sorumluluklardan biz yinede insan ve kadın olarak kalmayı seçeceğiz. Ve birazda güzel taraflarını huzur ve keyif veren taraflarını, Ne bedenimizi ne ruhumuzu ne aklımızı, barışın işbirliğinin, gelişmenin, bilimin aydınlığın ötesinde tutmayacağız kullanmayacağız kullandırtmayacağız.
Dünya bizim ellerimizde onu nasıl tutuyorsak o’da öyle olacaktır.
Daha yaşanılası bir dünya için hepinize sevgi ve şükranlar…
Can AKIN
Şair, Yazar, Fotoğraf Sanatçısı
****************************
Our Women!
Reason of presence who bestow the begining of life to us, the ones who shope, give birth produce protect and give the conscious of being human with their hands and hearts.
To whatever we see on earth. They never started the war. They were the combatant extinguishants of started wars. The one which touched the earth was mother hand &mother compossion.
They have never destroyed a nation a country because of their greed. You will be the extinguishats of on going wars with lowe and blessing.
To day we are here to understand them and to ease their. They are abstinent that they are constend to be understand just one day. We Need to think that why we cannot use the rights.
Which was given to women by aforeseeing leader in Atatürk’s country still in 21’stcentury. How much awareness does Turkish People Turkish Woman have about these opportunities which was given so sensible &brillant.
In the traditional and strict management style of the a cractical and monarchic the man and were forced to serve them by the religious low. Rein forced the mens prionty by not giving the woman about subjects like polygamy marriage divarce etc.
It ’s meaningless while to talk aout women’s rights in ottoman Empire women were taking half of distributive share witness of the woman equals to man’s Women were out of education arguemetts about women’s status were started with the Tanzimat reform era.
First world war was a new begining for ottoman women. They were placed vocancies ot the post offces, telgraph offices which were emptited when men went to war.
Women incresed the number of rights which they had by the pressure of war in 1917;by again a second war National Indepence war is asocial incident which took women out of their houses
20’th july in 1921 although indepenced war hadnt ended and republic wasnt announced Ataturk got together the Turkey Teacher Congres he defined the main structure of education which Turkish People would have. The position of Turkish Women in society in the future was defined in this congress. Modern education’s structure was founded by the low of unicification of education in 3’rd March 1924 by the adoption of civil law in 7’th february 1926 Turkish Woman’s invidual &social rights were organized. These rights which were given to women by Ataturk who thinks woman’s ignorance is the reason of society’s backwordness lead up to innovations in may other areas. From the announcement of republic to now althouth Turkish Women had the legal equality rights before many other nations to day our women still dont have the status which they deserve to have the place which they deserve they should have the conscious to understand us women should hold each others hands.
When a mother delegates her so;she should know and understand that her doughter -in-law is a women too. While women delegates suprisingly to the world the world should know she is a women too.
I remember the struggle of my mother as an enlightened Anatolia women aganist her children her husband and male - dominant society I remember that her mother didn’t have heart to send her to big cities for attending teacher’s trainning school
I think about how my mother resented about it. I remember and how she used her marvelous mind to enlighten everyone around her and to raise us.
I remember and how she tired to have information about family child and society from television or from people around her. That she read two newspapers a day. I think about how my man encouraged us to be our selves how she achieved in her era althought all negativenesses and how my er tried to understand my mother. I remember my father help our hand and supported us while we were developing ourselves succeding in life not while we were sleeping .They achieve we you and all of us can do either. We think about to day ; we see that the world and Turkey have similarities in common the status of womwn ; which is not confusing the roles of being a mother a wife and many others is the date of modern life. The womwn of new era is squeezed between the role which the society and business life imposes on. Catering the needs of her husband raising her children were catering the needs of home doing her best a job and while doing these not to go wrong with neither society her boss her husband.
Calculating and deducing professionally better than maths, physics, sociology, phschology, medicine professors postpaning themselves. As long as they can always to have a smile on their faces keeping compassion on their hearts and society forbiddens rules and many other things in mind. Shortly being a womwn but inthe other words to think plan. Apply get the consequences and assess them.
As a productive women to resist insistings of consuming society no to forget being a human not to allow economic indepence to causr other addictions. Being woman is the ability to stay still as a human being in spite of all these. We will choose staying as awoman and a human from the missions which woman shoulder or being shouldered.
We want use neither our bodies our souls our minds nor our lifes against. Peace cooperation development science enlighting. The world is in our hands and how we hold it shape its future.
Mr Can AKIN
Poet, Author, International Photographer
YORUMLAR
Can bey,Kadınlar günüyle ilgili ana sevgisinin önemini, barışdaki rolünde kadının yüreğindeki duyguları yansıtmışsın...Siz bizden tecrübeli bir yazarsınız.İstiklal savaşındaki nene hatunun,fedakarlığı ile 9 ay karnında yavrusunu taşıyarak ona can veren kadınlarımız olmassa nasıl ürerdi dünyamızda insanlar...
CENNET ANALARIN AYAĞI ALTINDADIR...
Hadisi ile diye övmüştür.
Ne desek az...
Geleceğimiz olan çocuklarımızı vatan,millet,bayrak, din duygularını veren ninni söyleyen analarımızın hakkını ödemek mümkünmü*?
Yeşilay ve dumansız hava sahası için,
kadınlarımızın daha çok çalışmalarımızda etkili olması lazım...
Sonsuz selam ve sevgilerimle...
Eğitimci-yazar