- 976 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
BİR ÖZLEMDİR KÖYÜMÜZ 3
Harami ininde geceyi geçirmiştik bir önceki yazımızda. Sofular Köyü’nün hikayesi anlatılmamış ve bilinmeyen sırlarla doludur. Ne biliyorsak paylaşalım isterseniz.
Yavuz Sultan Selim, Mısır seferi sırasında , orduya yardımcı olabilecek konaklama ve ihtiyaç giderme yerleri oluşturmuş.İpek yolu üzerinde bulunan bu yerlerin ismini sıraladığımızda, hangisinin hangi amaçla kurulduğu hemen anlaşılıyor zaten. Aşağı Okçular, Harbiye, Sofular, Yukarı Okçular, Kışlak, Şakşak, Ordu…Bu yerleşim yerlerinin tarihi o meşhur sefere dayanıyor. Doğal özellikleri de ne yapmak amacıyla kurulduklarını gösteriyor açıkça.
Sofular’a din adamları yerleştirilmiş. Çünkü tam ortada bulunduğundan hem aşağı tarafa hem de yukarı tarafa ulaşmak mümkün buradan. Eski yerleri tam da yolun kenarındaymış. Ana yol çok göz önü olduğundan eşkiyalar çok rahatsız etmiş köylüleri. Canlarına mallarına zarar vermişler. Öyle bir gün gelmiş ki dayanacak güçleri kalmamış. İçlerinden biri, şu anda köyün kurulu olduğu yere kurmuş evini. Orada hayvanlarını otlatacak yerin bol oluşu ve eşkiyanın göremeyeceği bir yer oluşundan ötürü rahat etmiş. Diğer köylüler de onu takip etmişler. Böylece köyün yeri değişmiş. Şu anda köy eski kurulduğu yere doğru tekrar genişlemekte.Hatta bir mahalle oluştu bile orada.
Sofular Köyü ile ilgili olduğu söylenen bir hikayeyi de anlatmadan geçmek olmaz. Köylü zamanında çok fakirmiş. Aralarında çok büyük bir dayanışma ve iş birliği varmış. Vergi toplamaya gelen memurlar köyden para alamadan dönerlermiş. Herkes birlikte hareket ettiğinden kimse suçlanamazmış. Vergi memurları köyden para toplayamamaktan şikayet eder olmuşlar. Aralarındaki birlik beraberliği bozmadıkları sürece toplayamayacaklarına inanmışlar. Köy halkının çok dürüst olması ve gırtlaklarından asla haram lokma geçmemesi sağlıyormuş bu beraberliği. Kimse kimsenin malına dokunmaz, asla hırsızlık olmazmış o zamanlar. Memurlardan biri , vergi toplamaya gelmiş yine bir gün.Köylüyü bir araya toplamış. Köylüye , parası olmayan bir yumurta getirsin, demiş. Bu teklif, köylüye cazip gelmiş. Herkes getirdiği yumurtayı sepete koymuş. Bir sepet yumurta olmuş. Memur, siz bana güvendiniz ve verginizi ödediniz, bu nedenle sizden vergi almaktan vazgeçtim, herkes yumurtasını geri alsın, demiş. Herkes yumurtasını geri almış. Ancak kim hangi yumurta denk geldiyse onu almış. Böylece başkasının malı geçmiş kursaklarından. Bu da düzenin bozulmasına neden olmuş. O günden sonra köyde eski tutkunluk ve birlik beraberlik kalmamış.
Her köyün bir hikayesi vardır elbette. Biz ne duyduysak onu yazıyoruz. Daha anlatacak çok şey var. Ancak hepsini bir geceye sığdırmak olmaz.
29/11/2010
Antakya/ Hatay
Mehmet Ali Türkan
Sofular Köyü
YORUMLAR
Mehmet Ali Bey, elbette her köyün bir hikayesi vardır da her hikayeyi yazacak yazar yoktur. İyi ki yazıp paylaşıyorsunuz. Paylaşım için teşekkürler.
saygımla...