- 1947 Okunma
- 9 Yorum
- 0 Beğeni
Aşk mıdır tek suçlu olan?
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
‘’< Şu sözlerle; ’Sendedir benim ulaştığım, Sanadır kendimi sürükleyişim.’ Yine: ’Ey Sen, yürekleri(gönülleri) yönlendiren! Seni nasıl yüceltmeliyim, bilmiyorum.’
Cennetin halkı içinde, tekliğe en çok inanan ve en çok tapınan, İblis’ti.
Tanrısal Öz, İblis’in karşısında belirdi. İblis, gönül gözüyle bir kez bile ona bakmaktan alıkonuldu; İblis, sofuca bir yalıtmayla tapınmaya başladı. Sevilen Bir’e.
İkili yalıtmaya ulaşması yüzünden lânetlendi, kesin yalnızlığı istediğinden sorguya çekildi.
Tanrı ona buyurdu;’Secde et!’ O da şöyle dedi; ’Senden başkasına secde etmem.’ Tanrı dedi ki; ’Lanetim senin üzerine yağsa bile mi?’ O da şöyle dedi: ’Benim için bir ceza değil bu.’
’Karşı çıkmamla, senin katıksızlığını onaylıyorum, aklım seni alamıyor, Adem’in sana benzerliği nedir ve ben ki İblis’im, senden farkım nedir!’>
SONSUZ ZAMAN ÖNCESİ VE ÇİFT ANLAMLILIK ÜZERİNE
TA-SİN
Enel- Hak _ Hallacı Mansur’’
Bilinmeyene ve inanışlara olan özel ilgimden dolayı, bir arkadaşımın önermiş olduğu; ‘’Enel- Hak’’ yani ‘’Ben Tanrı’yım’’ diyebilme cesaretini dokuzuncu yüzyılda gösterebilmiş, Zerdüşt dininden gelmiş büyük babasının etkisinde büyümüş olan ve tasavvufun en önemli temsilcilerinden Hallacı Mansur’un yazılı tek kitabı ‘’Tavasin’’den bir alıntıyı paylaşmak istedim sizlerle.
İnternet kitapçılığı dışında elde edemediğim bu kitap sayesinde, neredeyse tüm İstanbul Anadolu yakasındaki eski ve yeni bütün büyük kitapçıları dolaştım ve hatta kitapçı olan bir arkadaşımı da bu kitap için araştırmalar yapmaya, kitabı bulmaya zorladım.
Şimdi kitaplığımın üçüncü rafından bana gülümseyerek bakmakta, kaplamış olduğu o küçücük alana tezat bende bıraktıkları ve bırakabileceklerinin, içimi keşfedebileceğinin eminliği ile.
‘’Enel Hak!... Ben Tanrıyım!...’’
Bu kitabı okuyana kadarki düşüncem, Tanrı neden şeytanı yok etmedi de, onun yaşam sürmesine, kendi bildikleriyle kullarının nefislerine kendi keyfince müdahale etmesine izin verip, onu kullanma yoluna başvurdu.
Mutlaka ki, benim ya da yaptığım bazı araştırmalar sonucu ulaştığım kaynakların bilemediği bir bilgi mevcuttu.
Lakin, bu hipotezler üretmeme, okuduklarım sonucunda yorumlar yaratmama engel değildi.
Tek engelim: vicdanımdı!...
Sırat köprüsü misali kılıçtan keskin, merakımın kurbanı olarak ilerlemeye çalıştığım bu ana yoldan ara, arka sokaklara , karanlık dehlizimden labirentin ölümcül tuzaklarına sapma riskimdi.
Ve bu yola çıkma sebebim: yazılanların doğruluğunu kendi bakış açımla birleştirene kadar kabul etmeyişimdi.
Ki, doğru kişinin bakış açısı idi ve bir başkasına ait bakış açısının evrenselliğini yani sadece çoğulun ortak kararı ile zamanın gerekliliğini temsil ettiğini, kendimce tartışmadan kabule gitmek benim tarzım değildi. Kabullenme kolaylığını gösterenlere daima şüphe ile bakmam da bu yolda bulunma nedenlerimden biriydi.
Ayrıca, hangimiz bir zaman sonra neyin aynı doğrulukla devam edeceğinin garantisini verebiliriz ki?
Bir tek güç dışında! Ki, O’nu tartışmam bile.
Şimdi, gelelim kısıtlı da olsa yapmış olduğum araştırmaların, okumuş olduğum kaynakların ışığında, düşüncelerimin, düşlerimin doğurmuş olduğu ‘hipotez’ ime.
‘’ Konum; Aşk mıdır tek suçlu olan?
Tezim ve sentezim;
Belki de,
<Adem ile Havva birer melektiler!...
Tıpkı şeytan gibi, diğerlerinden farklı melektiler.
Farklılıkları ise, diğer melekler nurdan, şeytan ateşten , Adem ile Havva ise; topraktan yaratılmışlardı.
Ve şeytan, düşünceme göre; Tanrıya duyduğu aşktan dolayı cennetten kovuldu
Tanrıya duyduğu aşk yüzünden!... cezalandırıldı!
Oysa farklı yaradılıştaki Adem ile Havva ise birbirlerine duydukları aşk yüzünden kovuldular cennetten...
Enel Hak diyen ve Tanrı ile aşk yaşanabileceğini ve yaşadığını iddia eden Tavasin’in yazarı Hallacı Mansur’da öncelikle başının kesilmesine, sonra yakılmasına sebebiyet verende o yani Aşk’ı değil miydi?>
Tüme varışım;
<İnsan doğasını, ahlakını, prensiplerini ve fiziksel hormonsal düzeylerini bozan, şartsız teslimiyete sebebiyet veren, tek kişilik yaşanabilmesi mümkün olan ve asla bizi, benliği umursamayan ‘Aşk’ tek suçlumuzdur.> ‘’
Hipotez’in, ‘’ araştıranın incelediği sorunla ilgili olarak araştırmasının başında öne sürdüğü, doğruluğu veya yanlışlığı henüz test edilmemiş önermesi olduğu ve yapılan bilimsel araştırmalar sonucunda tersi kanıtlanamazsa hipotezin bilimsel bilgi niteliği taşıyacağını, aksi halde terk edilmesi gereken’’ olduğunu unutmamamız dileği ve Hallacı Mansur’un arayışlarını özetleyen bir söz ile bitiriyorum yazımı.
‘’zamansız ve mekansızım’’
bilmem kaç /iki bin yedi tarihi...
Sevgimle kalın...
YORUMLAR
Önerinizi çürütmeye gerek var mı bilmiyorum ama uzun bir süre çalışmak gerek bunu yapabilmek için.
kaldı ki;
İnsanın hiçbir zaman göremediği ve yalnızca -iddia edildiği üzere- hissedebildiği yaratanının şeytanı yaratmış olmasının gerçekliğini, şeytanın ademe olan kininin günahını, havvanın şeytanın maşası, şeytanın ise tanrı'nın maşası olduğu bu garip düzenin yükünü, herşeyi -buraya dikkat çekmek isterim- herşeyi yaratan Tanrı'dan, tanrıya olan sevgisi yüzünden alıp Aşkın sırtına yükleyen bir insanın masum düşüncelerini,
hangi akıl yıkmak ister ki?
Tebrik etmekte gecikmedim, yalnızca geçiyordum, uğrayım dedim...
kutlarım...
hak ettiği yerde salınan bir çalışma...
aşk
şeytanı sevmekten geçer
şeytanı sevmek yaradanı sevmektir...
ve yaradan dan ötürü yaradılanı
yada yada yada ........
tüm bunların ötesinde
aşk
adını kondurabildiğimiz bir boşluğu yutkunabilmekse
benim suya ihtiyacım yok diyebilmek midir?
yada yada yada.........
sabahtı
içtim....
enel aşk
sevgimle
murat şahin tarafından 10/16/2007 8:19:30 AM zamanında düzenlenmiştir.
murat şahin tarafından 10/16/2007 8:20:09 AM zamanında düzenlenmiştir.
güzel bir konu ve yazı..
şeytanın aşık olmasına katılmıyorum ...oda bir melekti hemde üstün bir melek ama kendisine Ademe secde edilmesi istendiği için itiraz etti..sana ederim ama topraktan yaratılana etmem dedi..kendini daha büyük gördü..çünki o yaratılırken camurun içindeyken gitmiş bakmış, kim bu ki meleklerden de üstün olacak demişti..aslında bu olayda çok alınacak ders var,hiç bir zaman büyüklenmemek lazım..şeytan kibri yüzünden,aşağıların aşağısına indirildi..
kim olduğumuzu unutmamak lazım.camurdan yarastıldık ama eger niçin yaratıldığımızı bilirsek ve ona göre davranırsak meleklerdende üstünüz..
biz insan oğlu, pergel gibiyiz..bir ayağımız ortada sabit diğer ayağımızla cember cizel gibi dönüyoruz.sabit tarafımız anı yaşarken hareket eden tarafımızda zamanı yaşıyoruz.
yazınız hoştu.. yüreğinize sağlık.kutluyorum günün yazısı olmanızıda..
Aşk mıdır tek suçlu olan.
Konu güzel, içi dolu bir yazı okudum.
----
Aşk her durumda masum mudur? Veya âşık her durumda haklı mıdır? Soruları aklıma geliyor.
Beni bana rağmen sevme veya beni benden fazla sevme.
Beni seviyorsan sözüme, isteğime karşı çıkma.
Beni seviyorsan, üzme…
---
Âşık-maşuk ilişkisi nasıl olmalı? Âşık maşuka eziyet verme hakkına sahip mi?
Bana benzeyen yakışıklı kardeşime okul çağlarında bir kız âşık olmuştu. Bu aşkının karşılığı biraderimde yoktu. Kız intihara kalkıştı, şükür ölmedi. Uğruna intiharı göze aldığı kişi dâhil birçok seveninin üzülmesine sebep oldu. Bu sevgi ise sevdiğine eziyet etmek sevginin mantığına zıt değil mi?
---
Şeytan Allah’ı gerçekten sevseydi emrine itaat ederdi, etmedi…..
Hallacı Mansur ise cezbe (meczup iken) halinde söylemiştir, bu nedenle sözü suç olarak görülemez, görülmüş…..
-----------
“zamansız ve mekânsızım” konusu da cezbe haliyle alakadardır.
İnsanın iki yönü var. Madde (vücut), mana (Ruh, hayal, v.b.)
İnsan madde itibariyle zaman ve mekânın sınırlayıcı etkisinden kaçamaz. Zamanla yaşlanır ve ölümle mekânını değiştirir.
Mana yönüyle ise zaman ve mekânın sınırlarını aşabilir. Hayalen küçüklüğüne gidebilir veya kendini Ay’ın yüzeyinde düşünebilir.
-------
Tebrik ederim.
Saygılarımla.
Araştırmalar tapılmış titiz bir çalışmanın ürünü yazınızı tartışacak değilim. Ama şu kadarını söylemem gerekir ki şeytan da olacak çünki her şey karşıtı olduğu sürece vardır. Salt iyi ve kötünün ayırılamayacak kadar içiçe geçmiş olduğunu düşündüğümden her iyinin içinde kötünün de ve her kötünün içinde iyinin bulunduğuna inanırım. Kötünün kötü addedilmesinin gerisindeki tarhi de göz önünde bulunduracak olursak bu daha iyi anlaşılabilir sanırım. Tabi ki bu benim düşüncem.
Aşk için şunu söyleyebilirim Aşk devrimcidir.
Saygılarımla.