YUFKA EKMEK VE KÖY ÖZLEMİ
Yaygın şehirleşmenin getirdiği sıkıntılardan biride.gelenek görenek ve alışkanlıklarımızı da özlemeyi beraberinde getirmekte..Üst üste yığılmış tuğla kalıplarının her birimizi birer hücreye tıkdığı adına (apartman) dediğimiz binalar günlük yaşantımızı kısıtlamaktadır.Artık binaların üst üste yığılması ve bir arada site sisteminin çoğalmasıda dostluk ve berabirliği komşuluğu çoktan unutturmuştur.Birinin diğerinden haberi olmayan,komşusunu tanımayan komşuluklar ve komşular ortaya çıkmıştır.
Başkentte yaşayıpda caddelerin arasında kalmış boş arsalarda,ekmek yapan kadınları görünce içim burkuluyor.Bu her ne kadar ihtiyaç gibi görünsede ev ekmeği yapmak insanları hem eski damak zevklerinden hemde alışkanlıklarından vazgeçemediklerini gösteriyor…
Eski köy dostlukları şehirdede sürüyor,her gün bir aileye ekmek yapılıyor.Boş arsaya önce yakacak,atık kağıt tahta parçası toplanıyor.Sonra ekmek pişirmek için saç dediğimiz yuvarlak çelikten dışa yumru metal alet….Daha sonra hamuru açmak için yaslağaç;////türkçesi (yaslı ağaç) ın kısaltılmışı //////ve oklava olarak en önemli aletler yerini alıyor…en az 5 kişilik bir gurup halinde yapılan yufka ekmek yapma faslı günün ilk ışıkları ile başlamış oluyor…En iyi kim güçlü ve iyi yuğuruyorsa hamuru o kişi yuğurup pezi dediğimiz yuvarlak küçük parçalara ayrıyo.Bir kişinin pişirmesi diğer kişilerin de oklava ile yaslağaç üzerinde açma işlemi günün orta saatlerine kadar belkide akşama kadar süregelmekle… Bitiyor.
İç anadoluya has olan yufka ekmek bazı yörelerde haftalık bazı yörelerde de yıllık yapılıyor.Haftalık yapılan yufka ekmek kendi nem ve yumuşaklığında tüketiliyor.Yıllık yapılan ise sacın üstünde pişmekte iken kurutulup öylece üst üstte bırakılıyor.tüketilmeden önce ıslatılıp öye tüketiliyor.her iki tüketme şeklide de ekmeğin kuru ve temiz ortamda muhafaza edilmesine özen göstermeyi gerektiriyor…
Çıkıp geldikleri köylerinden eski dostların bu vesile ile bir araya gelmeleride eskiye özlemi birazda olsa gideriyor…..
HAMUR MALZEMESİ SADECE
SU,
TUZ ,
UN DAN İBARETTİR…..
DUDU BAYRAM 02 11 2010
YORUMLAR
HAMUR MALZEMESİ SADECE
SU,
TUZ ,
UN DAN İBARETTİR…..
Birde içine bolca sevgi katıp harmanlıyorlar. Bize geçmişimizi hatırlattığın için seni kutlarım Dudu.
sevgimle...