GÜLÜMSEYİN:)
Nasrettin Hoca’nin bir kazan hikayesi vardır.Doğuran ve ölen kazan.Herkesçe malum.O hikayenin birde modern uygulaması var.Komşusu hocaya ödünç verdiği kazanı istemiş.Hoca
-Kazan doğurdu demiş
Komşusuda kendi kazanına bakıp;
-Belli anasını bellemişsin.
Herkesçe malum hoca fıkrası ile yeni uygulama arasında farka bakarmısınız.Herşeyin değiştiği gibi mizahta değişiyor.Yakın zamana kadarki bizdeki mizah anlayışı genellikle öğüt verme , ders alma gibi gülerken düşündüren nitelikler taşımaktaydı.Herkesin kafasına bir elma düşüren , kıssadan hisse.Öykülerde, filmlerde .tiyatro oyunlarında gördüğümüz komikliklerin final kısmı seyirciye veya okuyucuya mesaj veren onları düşündüren şekilde sona ererdi.Yani güldürürken düşündüren bir amaç izlerdi.
Günümüzdeki mizah anlayışı ise çok farklı.Deyim yerindeyse fast food mizah.Hızlı ayaküstü ve etkisi çok çabuk.Akılda kalıcı olup olmadığı tartışılır.Mesaj kaygısı yok.İhtilal sonrası yetişen jenarasyonun başlattığı bir akım.Mizah ,daha önce birşeyi eleştirirken şimdi dalga geçme üzerine kurulmuş bir yöntem.Kendimizle, çevremizdekilerle,eşyalarla herşeyle dalga geçebiliyoruz.Artık daha az tepki veren ,eleştirmeyen, ilgilenmeyen bir toplum olmamızın mizah anlayışımıza etkisimi acaba?
Bu akımın başlangıcı da duvar yazıları ile başlamakta.Hatırlarsınız bir dönem ne kadar çok vardı.Kitapçılarda bir sürü çeşit.Bende elime geçirdiğim bu tür kitapları bir anda okuyordum.Aklımda kalan pek bişey yok.En ünlüsü tosun yazılarıydı.Benim en çok güldüğüm ise PAN-AM dı.
Daha sonra Leman cılar ortaya çıktı.Gırgır ekolünden yetişen bir kesim ile o dönemin yeni yetmeleri kaynaştı.Artık onları yakından takip eden bir kitle vardı.Erdener Abi , Daral ve Timsah gibi kahramanlar Utanmaz Adamın , Avni’nin yerini almışlardı.Klasiklerden sayılacak Robinson ve Cuma Leman da Hocanın modern kazan öyküsünde olduğu gibi değişik maceralar içine giriyorlardı.Tarkan ve Kurt (atıl ve katıl),Kara Murat (hanginiz),gibi tarihi kahramanlarda bu akımdan nasiplerini aldılar.Hatta bu çizerlerden sahneye fırlayanda oldu.Yeni akımın en ünlüsü.Anlatmak çizmekten daha kolaydı ve kısa zamanda hepimiz bu yeni adamı kabul ettik.
Şimdilerde ise mizah nereye gidiyor bilmiyorum ama teknoloji ile iyice kaynaşması gerekecek.Artık gülmek için çehremizi değiştirmemize gerek yok.Bize lazım olan iki adet üst üste koyulmuş nokta ve bir adet parantez.Gülümseyin:)
YORUMLAR
aslında böyle bir yazı okuduğuma sevindim...
çok söz var söylenecek günümüz mizahının üzerine... ve en etkili silah olan sinemada tabii ki...
amerikan pastaları, date movie, scary movie gibi serilerle eğlenebilen hollywood sineması ile;
bol küfürlü, el hareketli türk filmlerine gülen türk sineması...
mizahın ne durumda olduğunu ortaya koyar
bu konuda kemal sunal'ın yazdığı kitabı öneririm. üniversite bitirme tezi... Tv'de ve Sinemada Kemal Sunal Güldürüsü.
okuyun tüm arkadaşlarım, güzel bilgiler var...
yazı için sağolun, iyi günler...