- 3140 Okunma
- 13 Yorum
- 0 Beğeni
EKİM AYI...
Ekim ayını seviyorum. Sonbahar’ın ortanca çocuğu. Hava ne sıcak, ne soğuk. Ceketsiz dışarı çıkamasak da paltoya da gerek yok. Yağmur yavaş yavaş yüzünü göstermeye başladı, bulutların üzerinden. Tamam, bazen fazla gösteriyor yüzünü ama o kadar da olacak tabi.
En güzel yanı ise; doğada ki değişim. Dökülen yaprakların turuncu rengi ile bütünleşen havanın grisi. Nasıl da güzel bir tablo oluşturuyorlar.
Sonbahar, doğanın yavaş yavaş ölümüne şahit ediyor bizleri. Bu durum biraz hüzün veriyor, tabi ki. Ama ben bu görüntüden de ayrı bir haz alıyorum. Başka bir keyifle izliyorum. Ruhumun melankoliye yatkınlığından olmalı.
Sonbahar’ın hüznü, bazen, depresyona dönüşebiliyor. Sonbahar’da güneş ışınları azaldığı için beyindeki ‘melatonin’ hormonunun daha çok salgılanmasına bağlanıyor, depresif hallerin sebebi.
Bu aya neden Ekim dendiğini düşündünüz mü hiç? Ya da Ekim denmesinin tarihçesini?
Ekim, Gregoryen Takvimi’ne göre yılın 10. ayı olup 31 gün çekermiş. Türkiye’de, Atatürk devrimine değin Teşrin-i Evvel olan ayın adı Cumhuriyet’ten sonra İlk Teşrin, İlkteşrin ya da Birinci Teşrin, Birinci teşrin olarak kullanılmış. 10 Ocak 1945’te kabul edilen, 15 Ocak 1945’te yürürlüğe giren ve dört ayın adlarını değiştiren yasa ile ayın adı Ekim yapılmış.
Ekim ismi; "Ekme" eyleminden türemiş olup tarlaların sürülüp ekildiği ay anlamındadır. Anadolu’da bu ay için "Gazel ayı" dendiği de olur. Gazel de "Kuru Yaprak" anlamına gelir. Bu ay için "Avara" diyenler de vardır.
Ekim adının İngilizce karşılığı olan "October", Latince 8 anlamına gelen "octo" dan gelir. Aylara bölünmemiş kış süreci, Ocak ve Şubat arasında bölünene kadar eski Roma takviminde Ekim ayı 8. ay idi
Diyelim ki; bu ay içinde, canınız bir yerlere gitmek istedi. Otur otur sıkıldınız. Eh! Para var, mesela. Nerelere gidebilirsiniz?
Ekim ayında İlkbahar güney yarım küreye yerleşir. Güneşle buluşmak için Güney Afrika’ya, Güney Amerika’ya ve Avustralya’ya uzanmanın tam zamanı. Güneydoğu Asya ve Karayip adaları içinse Ekim; yağmurların başlangıcı demek. Yani buralara gitmeyin.:-)
Düşünelim bakalım; Ekim ayı için başka neler diyebiliriz?
Bazı ilginç istatistikler yapılmış mesela. Bunlara göre:
Ocak ayının ikinci yarısında doğan kadınların, Ekim ayının ikinci yarısında doğan erkekleri tercih ettikleri dikkat çekmiş.
Beklenenden daha yüksek boşanma oranları; Ekim’de doğan erkeklerle Şubat’ta doğan kadınların evliliklerinde ve Ekim’de doğan erkeklerle Haziran’da doğan kadınların evliliklerinde görülüyormuş.
1904 yılının Ekim ayında; New York metrosu açılmış.
1922 yılında; İtalya’da Faşistler, Benito Mussolini önderliğinde Roma’ya yürümüşler ve iktidarı ele geçirmişler.
1971 yılında; Kongo Cumhuriyeti’nin adı Zaire cumhuriyeti olarak değiştirilmiş.
1978 yılında; Nobel barış ödülünü Mısır devlet başkanı Enver Sedat ve İsrail başbakanı Menahem Begin paylaşmışlar.
Siz şimdi soracaksınız: “ İyi, Ekim ayını anladık da ne yani? “
Haklısınız.
Ama Ekim ayında çok önemli bir şey daha olmuş.
27 Ekim 1959 tarihinde, öğlen ezanından birkaç dakika önce, öyle bir şey olmuş ki; dünya bir daha eskisi gibi olamamış.
Ben doğmuşum…
Eser Akpınar
27.10.2010
İzmir
YORUMLAR
Dogum gününüz kutlu olsun.
Siz dogdugunuz icin Ekim ayi bukadar güzel belkide.
Oldukca degisik farkli bir yaziydi.
Ben Sonbahar mevsimini cok seviyorum bambaska bir renge bürünüyor doga.
Yüreginize saglik sevgili Eser Hanim
Sonsuz sevgimle
Eser Akpınar
Eser Akpınar
Eser Akpınar
İşte zengin bir Eser Akpınar açık büfesi daha! İlk girişte sizi edebi, duygusal hazan mevsiminin takdimi karşılıyor, ardından sizi oldukça doyurucu olan konunun bilimsel yanını ortaya koyan ana yemek. Ve bizde elhamdüillah deyip en lezzetli tatlardan doymuş olarak kalkıyoruz. Bilginize bereket. Kaleminize sağlık.
Eser Akpınar
Eser Akpınar
Eser Akpınar
Eser kardeşim yeni yaşınız hayırlı olsun, Rabbim sağlık ve huzurla, sevdiklerinizle beraber olmayı nasibetsin.
Yazınızdaki bilgiler için de teşekkürler, emek verip derlemişsiniz.
Bol güneşli, sevgi dolu, mutlu bir yıl diliyorum, iyi doğurmuş sizi anneniz, selam ve sevgiler.
Eser Akpınar
Eser Akpınar
İyiki de doğmuşsun Eser' ciğim. İyi ki varsın, iyi ki yazıyorsun. Güzrl bir yazıydı. Sevgilerimle
Eser Akpınar
Mutlu yıllar efendim.
Böyle ansiklopedik bir yazıyı
Bu derece güzel bir konuya ve bu kadar güzel bağlamak
Kaleme has bir özellik ve ustalık olsa gerek
Çok dobra açık net bir kaleminiz var
İyiki doğmuşsunuz ve iyiki yazıyorsunuz
Saygı ve selamlarımla.
Eser Akpınar
Eser hanım,dedim ya senin yazılarını okumadan yatmam diye.Hanımdan zılgıt yedim ama senin yazıyı da okudum,bilmiş ol.
Hadi iyi geceler.
Selamlar.
Eser Akpınar
İyi ki doğmuşsun Eser! İyi ki doğmuşsun! E ben şimdi ekim ayında doğan bir erkekle evlenirsem boşanacak mıyım yani.
Yazın akşam akşam iyi geldi gülümsedim, nereden bulursun bu kadar istatistikleri bilmem ki.
sevgimle...
Eser Akpınar
Sevgilerimle.