- 1779 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
SU
SU
Blog Action Day ‘ın 15 ekim 2010 eyleminin konusu su’dur. Bu etkinliğe, aşağıdaki makalem ve şiirimle ben de katılmış bulunuyorum.
Konumuz su, suyun yaşantımızda ki etkilerini izah etmemiz gerekirse, şuradan başlamak yerinde olacaktır. Öncelikle, su nedir.? Sorusuna cevap ararsak, Suyun kimyası (H2O)’dur. ağırlık olarak %88.9 u oksijen, %11.1 Hidrojen’den oluşur.. Saf su renksiz, kokusuz ve tatsız bir sıvıdır. 0°C’de donarak katılaşır. 100°C’ye çıkarıldığında ise gaza dönüşür.
Su ile sağlık arasında sıkı bir ilişki mevcuttur. Bu nedenle suyun insan vücudu açısından faydaları ile susuzluğun vücuttaki olumsuz etkileri aşağıdaki şekilde olmaktadır.
Suyun insan vücuduna faydaları:
* Su vücudun ihtiyaç duyduğu iz minerallerin pek çoğunu sağlar.
* Hücrelere oksijen ve besin öğelerinin taşınmasını, ayrıca atık ürünlerin taşınarak böbreklerden atılmasını sağlar.
* Ağız, göz ve burun gibi vücut dokularının nemlenmesini sağlar.
* Vücuttaki kan, gastrik sıvı, tükürük, amniyotik sıvı (gebelikte) ve idrar gibi vücut sıvılarının büyük bir kısmı sudur.
* Dışkının yumuşamasını sağlayarak kabızlığın önlenmesine katkıda bulunur.
* Cilt sağlığında, bağışıklık sisteminde, vücut ısısının denetiminde, ödemin atımında rolü vardır.
* Tükürük ve mide salgısında besinlerin sindirilmesinde görev alır.
* Mesane kanseri riskini düilo alıp vermeden dolayı oluşan sarkmaları sporla birlikte önler.
* Soğuk algınlığı, idrar yolu enfeksiyonları, böbrek taşları ve mesane kanseri riskini düşürür.
* Zayıflama diyetlerinde metabolizmayı çalıştırmanın yanında, midede hacim oluşturarak tokluk hissi vermede işe yarar.
Susuzluğun (su kaybının) insan vücuduna olumsuz etkileri:
Su kaybı kaybının; % 1-1.5 - % 6-7 - % 11-12 olması durumunda; Baş ağrısı, kramplar. harekette düzensizlik, soluk almada güçlük, yutkunma zorluğu, dilin şişmesi, İştahsızlık, kan volümünün değişmesi, görme ve duyma zorluğu, rektal ısıda artma, deri kızarması, konuşma zorluğu, ateş, sabırsızlık, yorgunluk, hatırlamada güçlük, duyarlılıkta azalma, kalp atımında artma, kan yoğunluğunda artma, yaşamın sonlanması seyrini takip eder, yani:
* %1: Susuzluk hissi, ısı düzeninin bozulması, performans azalması,
* % 3’lük su kaybında Kan hacmi ve fiziksel performans azalır. Vücut ısı düzenin iyice bozulması, aşırı susuzluk hissi,
* %4: Fiziksel performansın %20-30 düşmesi,
* % 5’lik su kaybında Birey konsantre olamaz. Baş ağrısı, yorgunluk,
* %6: Halsizlik, titreme,
* %7: Fiziksel aktivite sürerse bayılma,
* % 8’lik su kaybında Baş dönmesi, aşırı yorgunluk, soluma güçlüğü oluşur.
* %10’luk su kaybında Kas spazmı, aşırı yorgunluk, dolaşım - böbrek yetmezliği gibi ciddi sağlık sorunları bilinç kaybı, ortaya çıkar.
* %11: Vücut dirençsizliği, olası ölüm,
* %12: %97 oranında ölüm,
* %15- 20’lik su kaybında %100 oranında ölüm
S U H A Y A T T I R…
Kemiklerin %22’si, beynin ve kasların %75’i, kan’ın %92’si sudur. İnsan gıda almadan yalnız su içerek yaklaşık 5 hafta hayatını sürdürebildiği halde susuzluğa ancak 7-12 gün dayanır.
Yetişkin insan içeceklerle ortalama 1 litre, yiyeceklerle de 1.2 litre su alır. Sebze ve meyve gibi besinlerinde %85-90 ‘ı su olduğundan sıvı alımının bir kısmını bu yiyeceklerden karşılanır. Her insan 1 kalorilik yiyeceğe karşılık 1 gr. su almalıdır. Örneğin 2000 kaloriyle beslenen bir erkek ortalama 2 kg. sıvı almalıdır. İnsan vücudu günde ortalama günlük deri yoluyla 500, akciğerlerle 300, böbreklerden idrarla 1500 ve bağırsaklardan 200 ml. su kaybeder. Bu miktarlar iklim koşullarına, hastalık durumuna ve spor durumuna göre değişir. Vücuttaki su yoğunluğunun % 1 azalması bizde susama ihtiyacını doğurur . vücut suyunu fazla kaybettiğinde fiziksel performans azalır. konsantrasyon azalır. Baş dönmesi olur. Daha ileri kayıplarda baş dönmesi, kusma, kas spazmı ve aşırı yorgunluk görülür.
Su ile sağlığın ilişkisi çok sıkıdır. Bu nedenle hijyenik niteliklere sahip temiz bir su hakkında yargıda bulunabilmek ve gerekli nitelikleri iyice değerlendirebilmek için suyun kaynağının önceden iyi tanınması gerekir.
Dünyadaki içilebilir su kaynakları giderek azalıyor. Düzensiz kentleşme, aşırı nüfus artışı, sera gazlarındaki artış ve aşırı sanayileşme dünyayı giderek daha “susuz” hale getiriyor.
Dünyamızın büyük bölümü su kaynaklarıyla çevrili olsa bile bu kaynakların ancak % 3′ü içilebilir özellikte. Çoğunu buz kütlelerinin oluşturduğu içilebilir suların bizim kullanabileceğim özellikte olanlarının oranı ise çok daha düşük; %0,007 dir. Dünyamızdaki suyun %97’si denizlerde %2’si kutuplarda donmuş halde %1’i de karada yani toprak parçasında bulunmaktadır.
Suyun insan sağlığını olumsuz yönden etkilemesinin nedenlerini iki başlıkta toplanabilir.
* Zararlı biyolojik etkenlerin bulunması
* Endüstri artıklarından doğan kimyasal yada radyoaktif kirleticilerin bulunması.
Suyla geçen enfeksiyonların önüne geçilmesi büyük ölçüde suyun bakteriyel kirliliğinin önlenmesi, suyun dezenfekte edilmesi ile mümkündür. Bilim adamları ve sağlık kuruluşları temiz su elde etmek için çalışmakta su standartları geliştirmekte içilebilir ve kullanılabilir özellikte olan sular için belirli kriterler ortaya koymaktadır.
Tamamen ikame edilemeyen bir kaynak olan su; yaşayan bütün canlılar için en önemli doğal kaynaklardan biridir. İnsan kullanımı, ekosistem kullanımı, ekonomik kalkınma, enerji üretimi, ulusal güvenlik gibi suyun gerekli olduğu birçok sektör vardır. Ancak, özellikle son 20 yıl içinde artan insan nüfusu ve bunun sonucu olarak artan su talebi, küresel bir su krizini gündeme getirmiştir. Bunun yanı sıra, hızla artan dünya nüfusu ve su talebiyle birlikte ekonomik, politik ve çevresel konulardaki mücadeleler ve çekişmeler çok daha yaygın ve ciddi boyutlara ulaşmıştır. Su kaynakları; miktar, kalite ve tüm diğer sektörel kullanımlar açısından birçok ciddi sorunla karşı karşıyadır.
Su, bireylerin en temel gereksinimi olma ve başlıca ekonomik faaliyetlere kaynaklık etme özelliği ile ulusların devamlılığı için yaşamsal bir kaynaktır. Sosyal ve ekonomik faaliyetlerin sürmesi büyük ölçüde temiz ve yeterli su arzına sahip olmaya bağlıdır. Su kaynaklarının geliştirilmesi ekonomik üretkenlik ve sosyal refaha doğrudan katkı yapmaktadır. Öte yandan, nüfus ve ekonomik faaliyetler arttıkça birçok ülke hızla su sıkıntısı çeker duruma gelmekte ya da ekonomik gelişmeleri kısıtlanmaktadır. Sürdürülebilir kalkınma politikası doğrultusunda, su kaynaklarını tasarruflu kullanma bilinci yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası her düzeyde geliştirilmelidir.
Bir ülkenin su zengini sayılabilmesi için, kişi başına düşen yıllık su miktarı en az 8000- 10.000 m3 arasında olmalıdır. Su varlığına göre ülkeler sınıflandırıldığında; yılda kişi başına düşen ortalama kullanılabilir su miktarı 1 000 m3’ten az olan ülkeler "su fakiri", 2 000 m3’den az olan ülkeler "su azlığı", 8 000 - 10 000 m3’ten fazla olan ülkeler ise "su zengini" olarak kabul edilmektedir.
Ülke-Kıta Ortalaması----Kişi Başına Düşen Kullanılabilir su miktarı (yıllık)
TÜRKİYE------------------------------1.430 m3
ASYA-----------------------------------3.000 m3
BATI AVRUPA-----------------------5.000 m3
AFRİKA--------------------------------7.000 m3
GÜNEY AMERİKA-----------------23.000 m3
DÜNYA---------------------------------7.600 m3
Kısıtlı su kaynaklarına rağmen, ne yazık ki dünyadaki su tüketimi son 50 yılda çarpıcı bir şekilde artmıştır. 1940 yılında dünyadaki toplam su tüketimi yılda yaklaşık 1000 km3 iken, bu miktar 1960 yılında ikiye katlanmış, 1990 yılında 4 130 km3’e ulaşmıştır
Dünya nüfusunun yaklaşık % 20’sine karşılık gelen 1,4 milyar insan yeterli içme suyundan yoksun olup, 2,3 milyar kişi (Başta Afrika ve Asya’da olmak üzere birçok ülke )sağlıklı suya hasrettir. Bazı tahminler, 2025 yılından itibaren 3 milyardan fazla insanın su kıtlığı ile yüz yüze geleceğini göstermektedir. FAO (Food and Agriculture Organization) ya göre, 1995 yılında su kıtlığı ve su stresi yasayan nüfusun, dünya nüfusuna oranı sırası ile %29 ve %12 iken, 2025 yılında bu oranlar %34 ve %15 e yükselecektir.
Su, bireylerin en temel gereksinimi olma ve başlıca ekonomik faaliyetlere kaynaklık etme özelliği ile ulusların devamlılığı için yaşamsal bir kaynaktır. Sosyal ve ekonomik faaliyetlerin sürmesi büyük ölçüde temiz ve yeterli su arzına sahip olmaya bağlıdır. Su kaynaklarının geliştirilmesi ekonomik üretkenlik ve sosyal refaha doğrudan katkı yapmaktadır. Öte yandan, nüfus ve ekonomik faaliyetler arttıkça birçok ülke hızla su sıkıntısı çeker duruma gelmekte ya da ekonomik gelişmeleri kısıtlanmaktadır. Sürdürülebilir kalkınma politikası doğrultusunda, su kaynaklarını tasarruflu kullanma bilinci yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası her düzeyde geliştirilmelidir.
B İ R D A M L A K A N, B İ R D A M L A S U
Suyu, bir insan hakkı temel haklar çerçevesinde akılcı bir yaklaşımla çatışma yerine barış aracına dönüştürmeliyiz. Gelecekte dünyamızdaki ölüm oranlarının, savaşlardan çok su yokluğundan oluşan hastalıklar nedeniyle artması ihtimali yüksektir. Bu nedenle su ile, medeniyetlerimizi barıştırmalı ve dünyamız temiz kullanılabilir su kaynaklarına çareler aramalıdır..
Değişik Kaynaklardan derlenip, tarafımdan da katkılar yapılarak yazılmıştır. Erdal YILMAZ
siirerdalcom.azbuz.ekolay.net/index.jsp
SU
Su,
H2O.
Tatsız, renksiz, cıvık mı cıvık, saf mı safsın.
Sıfır derecede donarsın.
Yüz derecede,
Buharlaşıp gaz olur, üzüntüden solarsın.
Sen,
Yüzde seksensekiz, onda dokuzunla oksijen,
Kalanınla hidrojen’sin.
Heey su…!!!
Bayağı ağırmışsın doğrusu…
Esir etmişsin vücudumu,
Bırakmıyorsun eşini.
Kanımın yüzde doksan ikisi,
Beyin ve kaslarımın, yüzde yetmiş beşini.
Kemiklerimin yüzde yirmiikisi’ni kaplamışsın,
Takip ediyor peşimi…
Yüzde bir eksilsen vücudumda,
Vücut düzenimle, performansımı bozarsın.
Yüzde on iki kaybında, mezarımı kazarsın.
Sen ne afacan, ne cambaz, ne yaramazsın…
…
İşte bu su
Hayatımız bu
Senden vazgeçemem doğrusu.
WATER 2010 Blog Action Day,
Dünyamızdan sinsice yok oluyorsun
Aldığın canları gizlice say…
…
Erdal YILMAZ 15 ekim 2010 Kayseri
* * * * *
WATER
Blog Action Day ’on October 15, 2010 act of the subject is water. In this event, I participated in the following article and I have my poetry.
Is our water, First of all, what is water.? Answer to the question so that the water chemistry (H2O). oxygen by weight 88.9%, 11.1% Hydrogen Pure water is colorless, odorless and tasteless liquid. At 0 ° C and solidifies. At 100 ° C in the gas.
Has a strong relationship between water and health. Therefore, in terms of the human body with the benefits of the water body, the negative effects of drought are as follows
.
The benefits of water in human body:
* Water provides many of the trace minerals needed by the body.
* Cells carry oxygen and nutrients, waste products are also carried to the kidneys to be expelled.
* Mouth, eyes and nose provides moisture, such as body tissue.
* The body, blood, gastric fluid, saliva, amniotic fluid (pregnancy) and a large part of body fluids such as urine is water.
* Contribute to prevent constipation by providing stool softening.
* Skin health, immune system, control of body temperature, has a role in excretion of edema.
* Saliva and gastric secretions are involved in digestion.
* Due to bladder cancer risk, without taking düilo prevents the sagging sport.
* The common cold, urinary tract infections, kidney stones and reduce the risk of bladder cancer.
* Slimming diets, metabolism running, as well as giving a feeling of fullness in the stomach works by creating volume.
Drought (water loss), the negative effects of the human body:
Water loss, that loss of 1-1.5% - 6-7% - if 11-12%, headache, cramps. movement disorder, difficulty breathing, difficulty swallowing, swollen tongue, loss of appetite, changes in blood volume, sight and hearing difficulties, an increase in rectal temperature, skin reddening, speech difficulties, fever, impatience, fatigue, difficulty remembering, decreased sensitivity, increased heart rate, increased density of blood, the course will follow the termination of life, namely:
*% 1: thirst, heat-order degradation, degradation of performance
* 3% water loss of blood volume and reduced physical performance. Body heat level becomes too low distortion, excessive thirst,
*% 4: 20-30% decrease in physical performance,
* 5% water loss can not concentrate on the individual. Headache, fatigue,
*% 6: Fatigue, chills,
*% 7: Physical activity persists, fainting,
* 8% of water loss Dizziness, fatigue, difficulty in breathing occurs.
* 10% of water loss from the muscle spasm, fatigue, circulation - serious health problems such as kidney failure, loss of consciousness occurs.
* 11%: Body dirençsizliği, possible death,
* 12%: 97%, the mortality rate,
* 15% - 20% water loss rate of 100 deaths
WATER IS LIFE ...
22% of the bones, brain and muscles are 75%, 92% of kan’ın water. Human food without drinking water only about 5 weeks but 7-12 days is based on the life sürdürebildiği thirst though.
The average adult human drink 1 liter, 1.2 liter of water to take food. 85-90% in the diet of fruit and vegetables then a portion of the water that the fluid intake of these foods are met. 1 g of food for each man a calorie. water should be. For example, a male fed 2000 calories per 2 kg. liquid should. The human body through the skin per day, 500 days, 300 lungs, kidneys and bowels 200 ml of urine 1500. loses water. These quantities climatic conditions, the disease varies according to the state and sports. 1% reduction in the density of water we need in the body leads to thirst. When you lose more body water decreases physical performance. concentration is reduced. Dizziness is. Further losses suffered dizziness, vomiting, muscle cramps and fatigue occurs.
Water and health are very tight relationship. For this reason, make judgments about the hygienic qualities of water with a clean water source is found and to assess thoroughly the necessary qualifications must be recognized well in advance.
Potable water supplies in the world is disappearing. Irregular urbanization, excessive population growth, industrialization and excessive increase of greenhouse gases in the world more and more "thirsty" makes.
The majority of these resources, water resources, even if our world is surrounded by only 3% of its drinkable. Drinkable waters in ice sheets formed by most of the properties we can use, the rate is much lower ones, is 0.007%. 97% of the water frozen in the polar seas of our world and 1% and 2% of land that is located on land.
Two reasons can be categorized under the water affect human health in the negative direction.
* Presence of harmful biological agents
* Industrial residues arising from the presence of chemical or radioactive contaminants.
Preventing infections with water, the water substantially to prevent bacterial contamination, it is possible to disinfect the water. Scientists and health agencies working to get clean water and drinking water standards can be used to develop specific criteria for properties suggest that the waters.
Which is a source of water that can not be completely replaced; living for all living things is one of the most important natural resources. Human use of ecosystem use, economic development, energy production, there are many sectors that need water, such as national security. However, especially in the last 20 years as a result of the increasing human population and the increasing water demand, has brought a global water crisis. In addition, the rapidly increasing world population and demand for water with the economic, political and environmental issues and much more common struggles and strife has reached serious proportions. Water resources quantity, quality, and many serious problems faced in terms of all other sectoral uses.
Water is the most basic requirement of being of individuals and nations with the ability to source the main economic activities vital to the continuity of a resource. Social and economic activities continue to be largely dependent on having a clean and adequate water supply. Water resource development is a direct contribution to economic productivity and social welfare. On the other hand, the rapid population and economic activities, many countries have started to suffer from water shortages or economic developments in the restricted. Line with the policy of sustainable development, awareness to conserve water resources at local, regional, national and international level should be developed.
In order to be a country rich in water, with annual per capita amount of water for at least 8000-10000 m3 should be between. Countries are classified according to the presence of water, the amount of available water per capita per year less than 1000 m3 countries "water-poor", less than 2000 m3 countries "water scarcity", 8000-10000 m3 of more than states of the "water-rich" is considered to be
Country-Continent ---- Average amount of water available per capita (annual)
TURKEY------------------------------1.430 m3
ASIA -----------------------------------3.000 m3
WESTERN EUROPE----------------5.000 m3
AFRICA-------------------------------7.000 m3
SOUTH AMERICA----------------23.000 m3
WORLD -------------------------------7.600 m3
Despite the limited water resources, unfortunately, the world’s water consumption has increased dramatically the last 50 years. In 1940, approximately 1000 km3 per year, while the world’s total water consumption, the amount doubled in 1960 and in 1990 reached 4130 km3’e
Corresponding to approximately 20% of the world’s population of 1.4 billion people lack adequate drinking water and 2.3 billion people (in particular, many countries including Africa and Asia) who yearn for safe drinking water. Some estimates, since 2025 more than 3 billion people face to face with the future of water scarcity. FAO (Food and Agriculture Organization), or, according to the population living in 1995, water scarcity and water stress, rate of world population and 12% respectively, while 29%, and 15% in 2025, these rates will increase to 34%.
Water is the most basic requirement of being of individuals and nations with the ability to source the main economic activities vital to the continuity of a resource. Social and economic activities continue to be largely dependent on having a clean and adequate water supply. Water resource development is a direct contribution to economic productivity and social welfare. On the other hand, the rapid population and economic activities, many countries have started to suffer from water shortages or economic developments in the restricted. Line with the policy of sustainable development, awareness to conserve water resources at local, regional, national and international level should be developed.
A DROP OF WATER ONE DROP OF BLOOD
Juice, a rational approach in the framework of fundamental rights is a human right to peace instead of conflict transform tool. Mortality rates in the future of our world, from wars of the lack of water is likely to increase due to diseases. Therefore, with water, seek remedies medeniyetlerimizi barıştırmalı and our world clean, available water resources ..
Compiled from various sources, the contributions made by me were written. Erdal Yilmaz
WATER
Water
H2O.
You Tasteless, colorless, juicy juicy Is pure. Is pure
Zero-degree freeze
When hundred degrees
evaporation
You
Eighty-eight percent, tenth dokuzunla oxygen,
the remainder hydrogen.
Heey water ...!
indeed very heavy.!!!
body taken prisoner,
You’re standing there"
You’re in my blood and ninety-two percent of,
The brain and muscles, seventy-five per cent.
Percent Twenty-two covered the bones,
Died, as follows
One percent of my body eksilsen
impairs the performance of the body loses
Twelve percent of the loss, you dig my grave.
What do you scamp, what juggler, how naughty ...
...
This is water
Life
I love you can not leave
WATER 2010 Blog Action Day,
water, going around the world
secretly killing
...
Erdal Yilmaz Kayseri on October 15, 2010
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.