- 949 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Tüfek İcad Oldu Mertlik Bozuldu
Tüfek İcad Oldu Mertlik Bozuldu
Teknoloji insan yaşamını kolaylaştırıyor ama diğer yandan görüntü ve ses kayıt cihazlarının fark edilemeyecek kadar küçük boyutlarda olması ve kullanışlı olması toplumda önemli konumda olan kişilerin özel hayatlarının gizliliğini fiilen ortadan kaldırıyor. Şimdi insanlar özel hayatlarının kolay gizlenemeyeceğini kabul etmek zorunda kaldılar.
-Özel hayatın gizliliği ne kadar önemli?
-Özel hayat gerçekten gizlenebilir mi?
Evrende olup biten her şey zaten kaydediliyor. Her “an”, her görüntü ve ses hatta düşünce enerjisi evrene yayılıyor ve yok olmuyor. Yani aslında evrende gizli saklı bir şey zaten yok.
Sorun şurada:
İnsanların birbirlerine göreceli gizli hallerinin, görüntü ve seslerinin ulu orta yayınlanması…
Benim asıl değinmek istediğim “Özel hayatın gizliliği” konusu değil “Özel hayatın dokunulmazlığı”…
Bu dokunulmazlık nasıl işler?
Birey, toplumsal ahlak ve etik kurallara ve kanunlara topluma açık alanlarda uymak zorundadır. Gerekirse toplumsal yaptırım uygulanır, müeyyide vardır. Topluma açık olmayan yerlerde ise başkalarının hak ve hukukunun çiğnenip çiğnenmediğine bakılır.
Peki şahıs toplum ahlak ve etiğine uymayan, başkalarının hak ve hukukuna da girmeyen bir şeyi gizli yapmışsa ve gizlice görüntü ve ses cihazlarıyla kaydedilmişse ne olur?
Bu kaydın zarar gören kişiler açısından anlamı vardır çünkü hakkını alacak. Bu da sadece şikayetçi kişiler ve şikayete bakan kurumlar arasında olmalıdır.
Ortada zarar gören biri yok ise bunun topluma yayılmasının faydası mı vardır, zararı mı?
Sözü şuraya getireceğim: Toplumdan izole alanda, topluma ve diğer kişilere zararı olmayan ama toplumsal ahlak ve etiğe muhalif gizli yapılan bir fiilin modern araçlarla kaydedilip topluma yayılmasının adı “tecessüs”tür. Ve tecessüs haramdır! Buradan bakılınca tecessüse uğrayan, mağdur edilen insanlardan daha fazla toplumun zarar gördüğü açıkça görülebilir.
Nasıl mı?
O kötü kabul edilen fiil gizli yapılıyordu ve toplum bunu bilmiyordu. Zararı da topluma değildi. Varsa bir zarar yapan kişiler açısındandı. Tecessüs edince toplumsallaştı ve örnek teşkil etti!
İki kişi arasında olan bir şeye izinsiz dahil olana ne demeli?
Sonuç:
Özel hayatın gizliliği kolay değil ise özel hayatın korunması esastır.
Herkes kendi işine baksa ve tecessüse pirim vermese tecessüs bu kadar revaç bulmaz ve toplum daha huzurlu olur. Kanaatindeyim.
Saygılar.
Ahmet Bektaş
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.