- 1164 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
ADALET
ADALET
Merhabalar sevgili dostlar, Ramazan-ı Şerifin herkese daha fazla hayırlar getirmesini ve bayram sevincini kâffeten yaşatmasını Rabbimden niyaz ederek başlamak istiyorum bu yazıma.
Adalet mefhumu üzerinde durmak istiyorum biraz müsaade ederseniz. Öncelikle “adalet”i tarif etmektense bizim adaletten ne anladığımızı ve ne kadar “adil” olduğumuzu sorgulamamız gerekir diye düşünüyorum. Dostlar, adalet herkese lazım olan bir şeydir; şu halde herkesin adalet sorumluluğuna uyma mecburiyeti vardır.
Benim bildiğim kadarıyla en “adil” adalet tarifi “Her şeyi gereği gibi yapmak, her işin hakkını vermek”tir. Bu tarife bakıldığında açıkça görülür ki adalet insanların kendi arzularınca yorumlayabileceği bir şey değildir; insanların insanüstü bir kudretin eseri olduklarını bilmeleri gerekir. Dolayısıyla insanlar kendilerini yaratan kudretin koyduğu prensiplere uydukları nispette adil olabilirler sadece.
Şimdi önce kendime, sizin de kendinize sormanızı istediğim soru ne kadar adil olabildiğimizdir? Yüce Kudretin prensiplerine ne kadar uygun yaşayabiliyoruz? Diğer insanların haklarına ne kadar saygı duyabiliyoruz? Sosyal adalete ne kadar katkı sağlayabiliyoruz? Tabiata karşı ne kadar sorumluluk hissediyoruz? Hayvanlara karşı davranışlarımız nasıl? Birinci derecedeki işlerimizi ne kadar hakkıyla yapabiliyoruz? En azından tükettiğimiz kadar üretme mecburiyetimizi anlayabiliyor muyuz? Davranışlarımız acaba başkalarının adaletten sapmasına sebep olabiliyor mu? Kendimiz için istediğimiz iyilikleri başkaları için de aynı kalitede isteyebiliyor muyuz? Kendimize gelmesini istemediğimiz zararların başkalarına da gelmemesi için neler yapabiliyoruz? Yaptığımız her işi yapılması gerektiği gibi yaptığımızı düşünebiliyor muyuz? Vs. vs…
Sevgili dostlar! Sizce memlekette her şey yolunda mı? Her alanda adalet olduğunu ve tüm işlerin yolunda olduğunu düşünebiliyor musunuz? Cevabınız evet ise diyecek bir sözüm yok, şayet hayır diyorsanız bu olumsuzlukta sizin bir payınızın olup olmadığını düşünmenizi rica edeceğim sadece.
Şunu unutmayalım ki hiç kimsenin sorumluluğunu yerine getirmediği bir yerde hiç kimsenin mutlu olması mümkün değildir.
Adaletin her çeşidinin hayatın her alanında daha adil yaşanması dileğimle hoşça kalınız sevgili okurlarım. 20.08.2010
Murat KAHRAMAN
murathoca34@