- 774 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
BÜYÜK MAÇ
Aşağı Mahalle-Yukarı Mahalle Maçı
Tarih: 13 Nisan 1988
Yer: Pazar yeri
Saat: 13:00
Maç öncesi atmosfer hakkında ve karşılaşmada uyulması gereken kurallardan kısaca bahsetmek gerekirse;
Nisan ayı olmasına rağmen saat seçiminin yanlış olması sebebiyle gayet sıcak bir hava var. Maçın bu saatte oynanacak olmasının nedeni ebeveynlerden gelmesi muhtemel olan akşam ezanı okundu nerdesin sen?şeklinde azarlamaya mani olmaktır.Pazar yerinin iki tarafına aralarındaki mesafe 11 adım mesafe olmak üzere iki büyük kayadan kaleler oluşturulmuştur. Yaşı futbol oynaması için müsait olmayan kardeşler ve komşu çocukları ise taraftar olarak saha kenarındaki yerlerini almışlardır. Bu çocuklar aynı zamanda top toplayıcı çocuk vazifesini de yerine getirmek için her an hazır kıt’a beklemektedirler. Kimi esnafların da dükkanlarının kapısında taraftar gibi görünmesine rağmen asıl amaç, dükkan camlarına ve arabalarına topun isabet etme ihtimaline karşı alınmış bir önlemdir.
Bahsedilen yıllarda ülke genelinde alman plastiği top sıkıntısı çekilmekte olduğunda ender bulunan topun sahibi istediği kişileri topla oynatma, oyuncu seçme, takımı kurma ve ilk onbirde oynama gibi haklara doğuştan sahipti. Her ne olursa olsun topu patlatan kişi sahibi dışında biri ise parasını vermek zorundaydı. İyi oynayan iki oyuncunun aynı takımda oynamama kuralı olan karşılaşmada minyatür kale yada normal kale tercih edilir. Minyatür kale ise tercih edilen, 3 korner = 1 penaltı şeklinde değer kazanır. Tabi ki bu penaltıyı boş kaleye ve kaleye sırtı dönük biçimde topukla kullanmak şartıyla. Normal kalenin tercih edildiği durumlarda ise kaleci sıkıntısı yaşanır genellikle. Bu yüzden bütün oyuncular üçer-beşer dakika sıra ile kaleye geçerler. Eğer bir takım diğerinden eksikse kaleci-oyuncu görevi üstlenen biri bu görevi ifa eder. Penaltı olması durumunda kaleci değişirse iki adet penaltı kullanılır. İlk penaltının gol olması durumunda zaten ikinciyi kullanmaya gerek yoktur.
Degajdan ve pas vermeden bütün oyuncuları çalımlayarak atılan gollerin geçersiz olduğu müsabakada topa abanarak ve burunla şut vurmanın yasak olduğu sıkı sıkı tembih edilir.
Oyun başladıktan sonra oyun içinde topun herhangi bir oyuncuya sert bir şekilde çarpması söz konusu olduğu olduğunda pozisyonun önemine bakılmaksızın maça ara verilerek bütün oyuncular sağlık görevlisi moduna geçerler. Gerekli müdahale yapılır ve sakatlanan oyuncu hayata döndürüldüğünde karşılaşma kaldığı yerden devam eder. Karşılaşmada serbest vuruş kullanan oyuncu önünde baraj kurmaya çalışan rakip takım oyuncularına ‘biraz açılın baraj çok yakın’ dediğinde ‘birader Ali Sami Yen mi burası’ cevabını alması muhtemeldir. Maçta ilk yarı sona erdiğinde iki takım arasında ezici bir fark oluşmuşsa ikinci yarıda önde olan takımdan bir oyuncu yenik takıma geçerek oyun dengelenmeye çalışılır.
Fair-Play duygusunun ön planda olduğu mücadele takım kaptanlarının top-kale seçimi yapması için yassı bir taş üzerine tükürülerek yaş mı?- kuru mu? Yapılır. Bilen tarafın seçimi ile maç başlar.
Herhangi bir süre sınırlaması olmayan karşılaşma havanın kararması, anne-babadan birinin çocuğunu eve çağırması yada akşam ezanının okunması ile son bulur. Bu esnada beraberlik söz konusu ise golü atanın kazanacağı altın gol kuralı (FİFA’dan 10 yıl önce) uygulanır.
Evli evine köylü köyüne evi-köyü olmayan sıçan deliğine…
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.