- 993 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
TARİHTE BUGÜN: YAVUZ VE MİDİLLİ
Temmuz 1914...
Dünya iki kampa ayrılmış:
İtilaf Devletleri: İngiltere Fransa ve Rusya
İttifak Devletleri:Almanya ve Avusturya
2 Ağustos Ener Paşa İttifak devletlerinin yanında savaşa girmek için Almanlarla gizli bir anlaşma yapmıştır. Ama savaşa hazır olunca girilecektir. Hemen girmeyeceğiz. Ordumuz perişandır. Toparlanması zaman alacaktır.
Almanlarsa oldu bittiye getirip hemen bizi savaşa sokmak arzusundadırlar.
İki savaş gemisini (GOEBEN VE BRESLAU) Çanakkale Boğazına sokarak bizi emrivaki ile savaşa sokmak istediler. Enver Paşa da tertibin içindedir. 10 Ağustos 1914
Tarihte bugün 12 Ağustos 1914 Osmanlı hükümeti hemen savaşa girmemek için sudan bir bahane buldu:
BİZ BU GEMİLERİ SATIN ALDIK.. İSİMLERİNİ DE YAVUZ VE MİDİLLİ OLARAK DEĞİŞRTİRDİK.
Ama satın aldığımız fakat kontrol edemediğimiz bu iki gemi gene Enver Paşa’nın bilgisi dahilinde karadenize çıkacak, Rusları bombardıman edecek ve böylece hiç hazır olmadığımız halde birinci dünya savaşı cehennemine atacaktır.
Devletimizi kendi ellerimizle yıkmış olduk...
YORUMLAR
Tarihimizdeki önemli olaylardan birini özetleyerek tekrar hatırlattığınız için minnettarım. Yalnız yazınızın sonu çok acımasız olmuş. Yani devletin yıkılış sebebi sadece buymuş gibi yansıtılmış ve en büyük sorumlusu da Enver Paşa'ymış gibi...
Dünya Savaşı öncesi var mıydı Osmanlı'nın parası? Yok. Teknolojisi? Yok. Müttefiki? Yok. Ortalığın kızışacağı da gün gibi ortada. Osmanlı İngiltere'ye yanaştı, güçlünün yanında olmak istedi, ama bu sefer de İngilizler topraklarına göz diktiği güçsüz Osmanlı'yı istemedi. E Osmanlı'nın bu savaşa tek başına girecek hali de yok. Karşı safta yer almak mecburiyetinde kaldı. Almanlarla müttefik olmak tek seçenek.
Böyle bir dalavereye geldik doğrudur ama bu olmasa da zaten Osmanlı'nın savaşa dahil olacağı herkesin malumu olduğu üzere ortaydı. Üzücü olan husus ise bu savaş 50 yıl gecikse de Osmanlı'nın hazırlanması için Osmanlı yine de belini doğrultamaz bir haldeydi.
Yani diyeceğim o ki: Enver Paşa'yı taşlamak yerine Osmanlı'yı böyle ele güne muhtaç eden, mali durumunu çökerten, askeri gücünü zayıflatan sebepleri sorgulamalıyız. 300 sene kimsenin taş atamadığı, tüm dünyanın da taşlaya taşlaya 300 senede anca yıkabildiği Osmanlı'yı, Enver Paşa'nın 2 gemiyle yıkması mantıklı gözükür mü sizce de?