EBEVEYN OLMA BİLİNCİ
Yetişkin olmayla tırmanılan , fakat inişli çıkışlı gidilen uzun ince bir yolda toplumsal yaşayışların belirlediği rol modeller , bugün önemini artırmasıyla birlikte halen ilgi alanımızı çekmeye devam etmektedir.Bunlar arasında öncelikle cinsiyet faktörü belirleyici olmuştur;kadın ve erkek olarak.Biz daha teferruatlı olan belirlemelere dalıp kaybolmadan kadın ve erkek üzerinden gidip aile modeline kısacık bir değinelim isterim.
Kadın ve erkek olarak , farklılıkları ve benzerlikleri ile “Aile” adıyla birlikteleştirilmiş , yaşamın devam eden kurallarına uygun şekilde meyveli ağaç gibi düşündüren bu modelde , meyve olarak çoğalan yeni cinsiyet öğelerine karşı oluşan yaklaşım ve davranış tutumlarımızda , sadece kadın ve erkek olarak bakılamayacak diğer grup rol modellerini de kullanmadan edemeyeceğiz.
Aile modelinde;anne , baba ve çocuk kümeleri ile bunların birlikte bulundukları bir ortam izah edilmeye çalışılmıştır.Dolayısıyla roller hemen kendiliğinden oluşmaya başlar;annelik,babalık,çocukluk rollerine uygun tutumlarımız devreye girerler.
Nasıl ki meyve,bir tohum sistemin ürünüdür,tohum da başlangıçta kendisini oluşturan farklı iki ile var olan daha sonra kendindeki tek ile ikilenen oluşumların temelidir ( mitoz,mayoz bölünmeler ),oluşan tohum da kendisinden sonra oluşacak olanın var olma nedenidir.İşte bu sürecin en sağlıklı oluşabilme faktörleri bir dolu koşula bağlı olmakla birlikte ,bunların en önde geleni anne ve baba olma dürtüsünün belirlediği temelinde kadın ve erkek olmaya dayalı başlangıçtan beri var olan ve daha sonra kazanılmış olunanlarla değişiklikler gösteren model kalıplarıyla insandan insana farklılıklar gösteriyor olduğu zannedilmesine karşın esasta oldukça büyük benzerlikler taşıdığını görebilmekteyiz.
Fakat biz şimdilik ,bunlara ayrı ayrı deyinmeyi değil ikisinin de içi içe geçtiği birliktelik formuna , ebeveyn rolüne değinelim.Erkek isek baba,kadın isek anne rol modeli aile yapısı içerisinde anne-baba rol modelinde kesişirler dersek hata etmeyiz umarım.Evet,çocuk yetiştirmesi yanında kadın ve erkeği de psikolojik rahatlatıcı yada zorlayıcı olan bu kesişime biraz değinmekte fayda var.
Ebeveyn olarak çocuklar üzerinden hayatı öğrendiğinizi ,öğretirken öğrendiğinizi düşünür müsünüz bilemem ama ben yalnızca öğrenenin çocukların kendileri olmadığını ebeveynin de bu yolda çocuklar üzerinden gelişmişlik gösterdiğini düşünmekteyim.
Ebeveynlikte kadınsanız karşınızdaki erkeğin sizde olan karşılığı kadar erkek,erkekseniz karşınızdaki kadının sizde olan karşılığı kadar kadın tarafınızın bulunabileceğini kabul etmek fazlaca bir zorlama olabilir.Fakat karşınızda bulunan farklı yapının aslında zaman içerisinde sizde bütünleşmiş benzerliği yada yansıması olarak görerek biraz kolaylamış olabiliriz.Uzak Doğu kültürlerinde karma gibi etki tepki ilişkisindeki yapı,aile modelinde kadın ve erkeğin etkileşiminin kendi içlerindeki tasavvur edilen bir karşılığı olabilir mi?
Ebeveynlik, etki ve tepkinin değişimi kadında erkek,erkekte kadın karşılıkların anlaşılır olunmasındaki bir dönüşümü olabilir mi?Bunun sonucu çocuk üzerinde kazanılmış bir belirleyici baskın karakter tesiri olabilir mi?Daha birbirini anlayan iletişimler kuran sağlıklı bireyler yetişmesinde,sadece kadın yada erkek açısından bakışı olmayan ebeveyn üslubuyla da görebilmesini bilen bir ortamda yetişen çocukların katkısının olabileceğini düşünür müsünüz?
O halde gelin bu ebeveyn modeller üzerinde biraz daha çalışalım,onu tartışalım günlük konuşmalarımız arasında çevremizdeki insanlarla daha sık paylaşalım.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.