- 1263 Okunma
- 6 Yorum
- 0 Beğeni
Türk, Kürt, Laz, Çerkez: Aşure Tatlısı
.İslam dininin en önemli aylarından birisi Muharrem ayıdır. Bu ayın en önemli özelliği içinde çok önemli bir gün olan aşure gününü barındırmasıdır. Aşure gününün olmazsa olmazlarından biri de "Aşure" tatlısı ya da yemeğidir. Ben size bugün aşurenin bir başka yönünü anlatacağım. "Aşure" ile Türk-Kürt-Laz’ın ne alakası var der gibisiniz.
Önce isterseniz aşure malzemelerine bir göz atalım: Nohut, fasulye, arpa, dövme, kayısı, incir, üzüm, kuş üzümü, portakal, tuz, şeker, tarçın... vb. Sevgili dostlarım öncelikle şuraya dikkatinizi çekmek isterim: Bakın bu gıdaların çoğu bir birine zıt gıdalardır. Hangimiz aşure dışında başka bir yemeğin içinde kuru fasulye ile şekeri, nohut ile üzümü bir arada kullanırız? Belki de aşurenin özü ve anlamı da bu karışımın güzelliğinden kaynaklanıyor.
Bir birine zıt bunca yiyeceğin bir araya gelişindeki esrarı ve güzelliği görmeye çok muhtacız diye düşünüyorum. Türk, Kürt, Arap, Çerkez, Laz gibi bir birinden tamamen ayrı ırkların bir arada yaşaması için "aşure" kültürü ve anlayışı gerekli kanaatimce. Türkler de Kürtler de onları buluşturan ortak bir paydada yan yana geldiğinde tadına doyum olmaz güzellikler çıkmaz mı sevgili dostlarım? Bugün cennet misali vatanımızda "ayrışmanın" değil "birleşmenin" zamanı gerekli olduğuna inanan insanlara ihtiyacımız var. Kısaca bize "aşure" kültürü gerekli. Tabi aşureyi bir araya getiren Hz. Nuh gibi bir birleştirici. Kim bilir belki yıllar sonra tıpkı yıllar önce olduğu gibi Türkiye’nin Doğusu ile Batısı kardeş içinde mutlu yarınlara koşar, el ele, gönül gönüle, kim bilir, kim bilir...
İnsanlarımız arasında köprüleri atan siyasetçileri ve sivil toplum liderlerini duyarlı olmaya ve kardeşlik duyguları içinde yaşatmaya davet ediyorum. Ve diyorum ki ne olursunuz gelin hep beraber "aşure" yapalım ve huzur içinde yaşayalım, yaşlanalım. İnanın ki sevgili dostlarım buna çok ihtiyacımız var.
YORUMLAR
AŞURE TATLISINI SEVERİM, TÜRKÜ, KÜRDÜ, ÇERKEZİ LAZI DA SEVERİM AMA BU UNSURLARIN BİR ORTAK PAYDASI OLAMASI LAZIM DEĞİL Mİ. HERKES KESER GİBİ HEP BANA HEP BANA DERSE ORTAK PAYDAYI NERDEN BULACAĞIZ. TESTERE GİBİ BİR SANA BİR BANA OLMASI LAZIM. BİRBİRİMİZİ SUÇLAMAYI BIRAKIP AYNAYA BAKIP NE YAPTIĞIMIZA BAKMAMIZ LAZIM YOKSA NİCE DÖRTYOLLAR İNEGÖLLER YOLDADIR.
Oldukca güzel bir yazi ve cok anlamli.
Bir Yunan bir Alman bir Italyan ile bile anlasabilmek mümkünken özellikle islam üllkelerinde irk ayrimciliginin olmasi mantik ve vicdan disidir benim bakisimla.Her canliyi yaradan yaratmistir inanci dini irki ne olursa olsun.Bir candir.Yaradilani yaradanin askina sevmeli, aslinda müslümanlarda bu bakis acisi yaygin olmali ama bu sadece bir sözden ibaret gecerliligini koruyor ne yazik ki.Türkiyede irkciliga sebeplerden biride Milliyetci duygularidir irkcilik bu duygulari kontrol disina cikanlarda görülüyor.Bunu en acik ortaya koyan ise Türkün Türkten baska dostu yoktur denilen sözdür.Karsi oldugum bir söz ve tavir bu.Ve bu gibi tavirlar benim gözümde kiskisrtmayi icinde barindiriyor.Ama diger bir taraftanda bizdensin denildigi halde ve bunun dogrulugunu anlatan cesitli örnekler gösterildigi halde
bölücülük yapanlarda yok degil. Bu da acik bir nankörlüktür.
Bunlar benim görüslerim tabi.Ne olursa olsun herseyden önemlisi insancil bir yaklasimdir.Bunuda ancak inanci imani saglam ve dünya görüsü genis insanlar yapabiliyor.Sahsen anlasamayacagim ya da dislayacagim bir topluluk yoktur bu dünyada.
Yüreginize saglik
Sonsuz saygimla
hicbitmez tarafından 8/1/2010 5:27:36 PM zamanında düzenlenmiştir.
Mekanı biraz daha genişletip, tüm dünyayı ele alalım. Barış içinde yaşandığında ,cennet değil midir tüm dünya ? Fakat bşirileri çıkıp, daha fazlasını elde etmek uğruna, başka ırklara,ülkelere saldırıyor, çeşitli oyunlar oynuyor, gücü yeten zayıf olanı yutmaya, sömürmeye çalışıyor. Kocaman bir silah sektörü oluşuyor ce silah tüccarları, savaşları,çatışmaları körüklüyor. Bu yüzden de dünyada olduğu gibi ülkelerde de barış hakim olamıyor. Aşure kâselerini parçalıyor birileri. Dünyada hayat devam ettikçe, bu düzenin devam edeceği olasılığı oldukça fazla. Ülkeleri yönetenlere düşen sorumluluk çok fazla bu anlamda. Bu tür ayrışmalara ve çatışmalara meydan vermeyecek şekilde ,adilce yönetmeye çalışmaları gerekiyor. Onlar da kendi çıkarlarını düşündüklerinde, bu ayrışmalar hızlarını daha da artırır. Sağ-Sol ayrışması, yerini Türk-Kürt ayrışmasına bıraktı. Söylenemeyen, telaffuz edilmekten korkulan bir büyük tehlike daha var ülkemizde : Alevi-Sünni ayrışması ! Ne yazık ki sırada bu var ve galiba hepsinden daha tehlikeli.
Güzel bir yazı.
Teşekkürler.
Aynen katılırım.
Birliğimize ve beraberliğimize kasteden ırkçıları ve teröristleri kardeş saymıyoruz.
Yüne de İslam kardeşliğinin kuşatıcı bağıyla kuşatılmak, bütünleşmek istiyoruz.
Bir çubuk makarnayı kolay kırarlar.
Bir paket çubuk makarnayı kıramazlar.
Kapitalist sömürüye karşı bir ve diri olmayız.
Paylaşımınıza teşekkürler.
Baki selam.
Kimsenin kimseyi ayrıştırdığı falan yok
En azından ben kendi adıma böyle konuşuyorum
Eğerki bu topraklar sınırı içinde yaşıyorsak ayrım denen şey olmamalı
Ben yapmıyorum yapanlarıda kınıyorum
Aşure tatlısı
evet dediğiniz gibi içinde her şey var dahada çok şey ilave edilebilir
Kimileri soğuk sever kimileri ise sıcak
Kimileri tuz koyar kimiler şeker
Sonuçta içine konulan malzeme hep evimizde olan her zaman kullandığımız şeyler
Ve biz bunları kimine göre farklı yapıyorsakta yine soframıza gelişi aynıdır
Aşure
40 çeşit malzeme bir tencerede bir biriyle kaynaşıp damak tadımıza hitap ediyorsa
Aynı ülke sınırları içinde geçinmeyecek ne var.
SAYGIMLA TÜM KARDEŞLERİME SELAMLAR
yaminyalçin
Ülviye Yaldızlıı
Ama ne yaparsak ne desek anlamıyorlar be yürek insanı
Biz istersek kendimizi parçalayalım....:(((((((((((((((((((((