- 1050 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Arabesk nedir?
Dün gazeteler de okuduğum yaklaşımlardan hareketle değerlendirme yapmak istiyorum.
Gazetenin birinde: Arabeskin yasaklamalardan dolayı Arap radyolarını dinleyen kimi sanatçılarca tesadüfen oluşturulmuş, Abdullah Yüce gibi sanatçıların sanatları olarak değerlendiriyordu.
Mağrip’ten gelme insanlarımız vardır. Şeyh Arabi Mevlana’nın annesiyle evlenmiştir. Kerkükten Fas’a kadar Fatimiler, Sultan Baybars devlet kurmuştur.
Gitmiş gelmişiz. Arap müziği formları bizim müzik kurumumuzu etkilemez mi?
İslam ülkeleri kültürü, Otoritesi bizde olmuş, İstanbul uygarlığına eser vermek istemez mi?
Tasavvuf merkezi Anadolu da; müziğin Arap ve Magrip ezgilerini arabesk müziğinde dışraklaştırmayacak mı?
Gazete yazısı da bilimsel değerler üzerinden gitmeklidir.
Gürer Aykal’ın söylemi de vardı: " Arabesk insanı uyuşturur." diyor.
İspanya ile Türkiye’yi kıyaslayalım.
İspanyada klasik müzik var. Bizde de..
İspanyada arabesk müzik var. bizde de..
Barselonada FADO dinleyen insan uyuşmuyor. Klasik müziğide dinliyor.
Klasik müzik her an her yer de dinlenilmez ayrıca, plajda dinlenilmez örneğin...
Klasik müzik özel anlarda dinlenen bir müzik türüdür.
Caz gibi, pop gibi...
Bir tür olarak tek ve mutlak gibi takdim edilemez.
Yeri ve zamanı vardır. Ortamı ve durumu vardır dinlemeğe..
Sinema sanatı gibidir. sinema da türlerine göre ihtiyacımıza binaen film izlemeyiz mi?
Komik istersek komik izleriz.
Her gün " Yurttaş Cane" izlemek zorunda değiliz.
Sanat, yeni eser durmadan verir. Bu arabesk olur; Cha cha olur, Calipso olur.
Sevilen kalır. Sevilmeyen gider. Yaratım ve üretim engellenemez.
Sanat ve özgürlüğün hukuk’u buna izin vermemektedir.
Cezayirli Halit, Raşit, Taha arabesk’i çok seslilikle evrenselleştirdiler. Herkes dinliyor bugün.
Barış Manço’ya, Cem Karaca’ya, Moğollar’a, Yalçın Tura’ya, Cahit Berkaylara kimse yardım etmedi.
Arif Mardin, Ahmet Ertegün’ler yardım etmiş olsalardı. Bizim arabeskçilerimiz, Neşat Ertaş’larımız küresel sanatçı olurdular...
Arabesk- Pop söyleyen Erkin Koray’a ne söyleyeceğiz. Arabesk Erkin Koray tarafından estet ve aksiyonum kesbetmiştir zaten!
O vakit geriye iyi dinlemeler kalıyor:
" - İyi dinlemeler."
yalçıner yılmaz
uzman görsel sanatlar öğretmeni
30-07-2010
çanakkale
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.