- 986 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
Fazıl Say'ın sanat üzerine yaklaşımı
Senelerdir sanatla cebelleşiyoruz.
Aynı şeyleri Fazıl Say da yaşamıştır.
Ondukuz yaşında Güzel Sanatlar’ın Eğiitim Fakültesinde ki muadil kısmında eğitim tedris etmeye başladığımda, işimizin çok zor olduğunu gördüktü. Anadolunun muhtelif yerlerinden gelme kız, erkek bir sürü temiz gençlerle öğretmenlerimizde öğreneceklerin güçlüğü karşısında zorda idi.
Sanat’ın zor ve güçlüğü bir tarafa.. bizim alt yapı namına bilmemekliğimiz ne ola?
Ahmet Hamdi Tanpınar’ın " Huzur " romanını yeni bitirdim.
Olaylar denk mi geliyor? Biz mi, Geştalt ruh bilim gereğince tamamlaştırıyoruz?
Orası namalumumuz.
Tanpınar da aynı şeyleri yaşamış.
Biz sanatla meşgul kişiler, Alman gibi, Fransız gibi rahat ve sağlam bir yol haritasına malik değiliz. Bunun sebeplerini şükür çok düşünürümüz ele almıştır.
Bir estetiğimiz yoktur veya var diyenler vardır. Fakat bunu şiddetli ve ümitsizce söylemek bize birşey katmaz. Kalplerimizi kırar.
Fazıl Say " Huzur’u " okumuş mudur?
Okumamız lazımdır.
Bizden önceki veya şimdiki çağcıllarımızı bilmemiz lüzumeder.
Şerif Mardin’in bir estetiğimiz yok dediğini duymuş mudur?
"Biz de roman yoktur. Şarkı ve türkülerimiz vardır." diyen Y. Kemal’i duymuş muyuz?
B. R. Eyüpoğlu: Türkülerden bir estetik kurmaya hem resimde hem edebiyatta cehd etttiydi.
Huzur’da Tanpınar klasik çağ sahibi olduğumuzu Dede Efendilerin müziği ile isbata çabalıyor.
Fazıl Say neden bir özgün tarz veya tekst oluşturamamıştır?
Lang Lang bir yorumcu olmasına karşın çinli pianist köylüdür. Köyden gelmedir ama Fazıl Say gibi yorumculukta yetinmeyip tarz ve üslup inkişafı oluşturarak. Modern müzik tınılarını üslubu ile özgün ve inovasyonu içinde lezzet getirmiştir.
Biz Fazıl Say’dan buluş ve icat’ı bırakın, inovasyon yapmasını dahi kabuledeceğiz.
Yeter ki yapsın!
yalçıner yılmaz
uzman g. sanatlar öğt.
26-07-2010 çanakkale
YORUMLAR
Bu nevi yazıları takip etmekten mutlu oluyorum. Uzman gözüyle ne olduğumuzu bilmek adına önemli buluyorum. Dünya çapında bir sanatçıyı bilen bir gözün eleştirisi olması hasabiyle altını da çiziyorum. Eleştirinin sanatçıyı inkişafında önemi adına önemli bir örnek. Az çok çıkardığımız eserlere yapılan eleştiriler için çok kereler okunması gerektiğine inanıyorum. Kendi adıma çıkarımlarda bulundum. Teşekkür ediyorum, saygımla...asran...