- 2094 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
BERAT KANDİLİ
Değerli kardeşlerim !
Pazartesi gecesini salı gününe bağlayan gece mübarek berat kandili gecesidir. Dinimizin, mü’minlere ihsan ettiği faziletli gecelerden biri de Şaban ayının 15’inci gecesi olan Berat gecesidir.
Berat kelimesi, lügatte; borçtan, hastalıktan, suç ve cezadan kurtulma anlamına gelmektedir.
Istılahta ise; günahlardan arınmak, Allah’ın rahmetine ve affına kavuşmak, Allah katında berat etmek ve temize çıkmak demektir.
Berat gecesi, öteden beri Müslümanlarca kutsal sayılan bir gece olarak kabul edilmiş, bu gecenin diğer gecelerden farklı bir şekilde geçirilmesi, bu gecede daha fazla ibadet ve taatte bulunularak ihya edilmesi adet halini almıştır. Bu gece ile ilgili olarak Hz. Peygamber, şöyle buyurmuşlardır: “Allahü Teâlâ Hazretleri, Şaban’ın yarısı gecesinde dünya semasına iner ve Kelb kabilesinin koyunlarının tüyünün adedinden daha çok sayıda günahı affeder.”(1) Bir başka Hadis-i şeriflerinde ise: “Şaban ayının yarı gecesi (Berat gecesi) oldu mu onu ibadetle geçirin. Gündüzünü de oruç tutun. Zira Allah Teâlâ, bu gece güneşin batışından itibaren dünya semasına rahmete tecelli eder ve şöyle buyurur: Yok mu af dileyen, onu affedeyim. Yok mu rızık isteyen ona rızık vereyim. Yok mu bir derde mübtela olan ona afiyet vereyim. Yok mu şunu isteyen, yok mu bunu isteyen diyerek sabaha kadar devam eder.” (2)
Hz. Aişe validemizin rivayet ettiği şu Hadis-i şerif berat kandilinin anlam ve önemini bizlere ne güzel anlatmaktadır: “Peygamberimiz bir gece kalktı, namaza durdu, secdeyi o kadar uzattı ki ruhunu teslim ettiğini sandım, kendisini bu halde görünce kalktım, baş parmağını hareket ettirdim, parmağı hareket edince döndüm, secdede şöyle dediğini işittim: “Allahım! Azabından affına, gazabından hoşnutluğuna, senden yine sana sığınıyorum. Seni gereği gibi övmekten acizim, sen kendini övdüğün gibi yücesin.”Başını secdeden kaldırıp namazını bitirince; Ya Aişe! Bu gece, hangi gecedir bilir misin? Buyurdu. Ben de: Allah Rasülü bilir, dedim. Bunun üzerine Peygamberimiz: Bu gece, Şaban ayının yarısı (Berat) gecesidir. Allah Teâlâ bu gecede kullarının durumuna bakar ve bağışlanmak isteyenleri bağışlar, rahmet isteyenlere rahmetini ihsan eder, ancak kinci olanları geri bırakır” buyurdu.(3)
Görülüyor ki, Berat gecesi, dua ve istekleri kabul edildiği, günahların bağışlandığı çok mübarek bir gecedir. Zamanlar aslında birdir. Ancak Cenâb-ı Hak; kullarının ibadetlerini kat kat mükâfatlandırmak, dua ve isteklerini kabul etmek, tevbelerini kabul ederek, günahlarının bağışlanmasına imkan ve fırsat vermek üzere bazı zamanları daha faziletli kılmıştır.
Berat gecesini idrak eden herkes, Yüce Allah’ın Kur’an-ı Kerim’deki; “De ki, ey kendi nefisleri aleyhine haddi aşan kullarım! Allah’ın rahmetinden ümit kesmeyin! Çünkü Allah bütün günahları bağışlar. Şüphesiz ki O çok bağışlayan, çok esirgeyendir.”(4) müjdesinin farkına vararak, ümitlerini canlandırmalı, bağışlama ve bağışlanma duygularını güçlendirmeli, yaşayışını bir kez daha gözden geçirerek varsa günah ve haramlardan sakınmalıdır. Berat kandilinin bütün insanlığa barış ve mutluluk getirmesini Yüce Hak tan temenni ediyorum.
Erdinç TİP
Yazar-Şair
KAYNAKLAR
----------------
1- Tirmizi, Savm 39 (739)
2- İbn-i Mace, İkametus’selah H.No. 1388
3- İbn-i Mace C. 1 S. 444
4- Zümer Süresi Ayet, 53
YORUMLAR
erdinç tip
Bu güzel duaya ben de amin diyenlerdenim.
Amin amin amin...
saygılarımla...