- 1159 Okunma
- 3 Yorum
- 1 Beğeni
YOZGAT RÜYASI
YOZGAT RÜYASI
Anadolu’nun uçsuz bucaksız güzelliğinin tam ortasında, Orta Kızılırmak yöresinde kurulmuş bir kenttir Yozgat. Sadece Anadolu’nun değil, milletin de yüreğinde haklı yerini almıştır. İç Anadolu’muzun önemli illerinden biri olmasının yanı sıra dünyadaki kültür hazinelerine sahip müstesna illerdendir. Anadolu’nun en eski yerleşim merkezlerinden biridir. Bozok Yaylası’nın yiğidi, nazlı Kızılırmak’ın gelini Yozgat’ta buluşmuştur.
İlk adı Bozok olan bu ilin adı Yozgat olmuş, sonra tekrar Bozok , en sonunda ise 23 Haziran 1927 tarihinde Bozok Mebusu Süleyman Sırrı Bey ve arkadaşlarının verdiği bir takrirle Bozok ismi tekrar Yozgat olarak değiştirilmiştir. "Güle başka isim verilseydi, yine hoş kokacaktı." demiş bir düşünür. Adı her ne kadar değişmiş olursa olsun eşsiz güzellikleri asla değişmemiştir.
Gezilecek, görülecek o kadar çok yer var ki burada! Yemyeşil illerimizden biri Yozgat...Yozgat Çamlığında asırlık çam ağaçları var. Bana anlatılanlara göre Çamlık’taki "Kara Çam" ağaçları dünyada bir Yozgat’ta, bir de Kafkaslar’da bulunuyormuş. Cevdet Dündar Göleti, ışıl ışıl parlıyor gümüş misali...Böyle bir manzara hangi ruhu dinlendirmez ki...Kendinizi huzur içinde hissedersiniz, eminim.
Doğal güzelliğinin yanı sıra kentin tarihî binaları da benzersiz.Yozgat Saat Kulesi,Askerlik Binası, Çapanoğlu Camii, Başçavuşoğlu Camii, Karslıoğlu Konağı ve Yozgat Etnoğrafya Müzesi mutlaka görülmesi gereken yerlerdendir.Arkeolojiye çok merak duyan biri olarak Alişar Höyüğünde 5.000 sene öncesine âit eserler bulunmuş olması beni çok heyecanlandırıyor. Binlerce yıl öncesine ellerimizle, gözlerimizle dokunmak; kentin tarihi dokusunu incelemek mükemmel olmalı.
Başka illeri incelerken "Acaba hangi uygarlıklar gelip geçmiştir buradan?" diye düşünürdüm. Hangi uygarlık Yozgat’a uğramamış diye düşünüyorum oysa...
Bir yolculuğa çıkalım sizinle... İsterseniz Hititler döneminin başkenti Hattuşaş’ta dinlenelim. Makedonya kralı İskender’le el sıkışalım. Kapadokya Krali ile göz göze gelelim. Bir Pers askerinin selâmını alalım. Asurlular’ın ayak seslerini dinleyelim. Selçuklu Oğuz ordularının atlarının doludizgin dörtnala Yozgat’a gelişini izleyelim. Sonra yılların yorgunluğunu atmak için Sarıkaya Kaplıcaları’na gidelim.Kendimizi Roma Hamamı’nda hayal edelim isterseniz...Şifalı suların asırlardır insanlara sağlık dağıtması derin derin düşündürüyor beni.
Ağrıları, siziları kaplıcada bırakıp kuş gibi hafiflemiş olarak Akdağ Ormanları’nın koynunda kuş sesleriyle tatlı bir uykuya dalalım.Sürmeli Bey ile hasret çektiği sevdiği rüyalarımızda kavuşurlar belki...Sonra Sürmeli Bey’in en tanınmış türküsü ile uyanalım:
"Of ooof !
Yozgat seni delik delik anam delerim
Kalbur olur toprağını anam elerim
Vay vay anam sürmelim
Eğer sürmelini yitirirsen anam
Koyun olur peşin sıra melerim
Vay vay anam sürmelim
Of oof ! Çamlığın ardında bir yuva yaptım
Yuvamın içinde sürü otlattım
Ben sürmelimi gurbete attım
Vay vay anam sürmelim..."
Henüz mahmurluğumuz geçmeden bir Sürmeli türküsü daha dinleyelim:
"Dersini almış da ediyor ezber
Sürmeli gözlerin sürmeyi neyler
Bu dert beni iflah etmez del eyler
Benim dert çekmeye dermanım mı var?"
Türkülerle hüzünlenelim, sevdiğine kavuşamayan Sürmeli Bey’in acısı içimizi burksa da bildiğimiz kadarıyla eşlik edelim Sürmeli türkülerine... Tarlalarda başaklar arasında dolaşalım. Çiğdem çiçeklerini toplayalım.
Hüznü geride bırakarak şehre gidelim. Ben çok acıktım. Ne de olsa beş bin yıllık yol katettik sizlerle beraber... Yozgatlı dostlarımızın kapısını çalalım. Tanrı misafiriyiz, aç bırakmazlar elbette...Yöresel bir çorba içelim, meselâ düğürcük çorbası...Testi kebabını iştahla yiyelim. Çiğdem pilâvının tadına bakmamak olmaz. Yemekten sonra çaylarımızı yudumlayalım. Çayın yanında çörek olmalı, hem de parmak çörek...Peksimet de olsun lütfen... Teşekkürler Yozgat! Sevgili Yozgatlılar, hepinize selâm olsun.
Dağlardan topladığım çiğdemleri, lâleleri Yozgat üzerine konfeti gibi serpmek ve Bozok yaylasında haykırmak istiyorum:
Yozgat, seni çok ama çok seviyorum!
HARİKA UFUK
HAZİRAN 2010
YORUMLAR
Harika ablacığım Yozdat gerçekten muhteşem ve dillere destan biryer nekadar güzel sizler gib dostlarımz lllllla orada sevgi saygı çemberi kurduk Yozgatı okadar güzel anlatmışssınızki sizi yürekten kutlarım hele hele ki şiirinizler yürek coşkunuzla ayrı bir güzellik katmışssınız Değerli Yozgatımıza sevgilerle
Hocam güçlü kaleminiz hiç susmasın
Yüreğinize saglık... Yazınız Harikaydı...
Defalarca okudum ve sizi kutladım
Çok da güzel yazmışsınız..
Bizim Amacımız da zaten buydu
İlimizi en iyi şekilde anlattırmak ve tanıtmaktı.
Sanırım bunda da başarılı olmuşuz
Ne mutlu bize..Kutluyorum sizi
Selam ve saygılarımla........
ÇOK DEĞERLİ KALEM MERHABALAR ;
DOĞRUSUNU İSTERSENİZ YOZGATI YOZGATLI OLMAYAN AMA YOZGAT SEVDALISI YÜREKLERDEN TANIDIKÇA VE OKUDUKÇA UTANMIYOR DA DEĞİLİM..AMA BİR DİĞER ÖNEMLİ YÖNÜ TARAFSIZ GÖZ VE BEYİNLERDEN OBJEKTİF DEĞERLENDİRMELERLE İNSANA DAHA İNANDIRICI GELECEĞİ İÇİN DE BİR YOZGATLI OLARAK GURUR DUYARKEN SİZ YOZGAT ELÇİLERİNE DE TEŞEKKÜR BORCUMU ÖDEMEK İSTİYORUM..O GÜN BENDE ORADAYDIM VE SİZİN BU DEĞERLİ KATKILARINIZDAN DOLAYI HAKLI OLARAK TALTİF EDİLDİĞİNİZİ DÜŞÜNENLERDENDİM..SİZİ TEKRAR TEBRİK EDİYOR SAYGILARIMI İLETİYORUM..