- 3109 Okunma
- 6 Yorum
- 0 Beğeni
REGAİB KANDİLİ
KÖŞE BAŞI
SADIK DAĞDEVİREN
Gazeteci-yazar-şair ve araştırmacı
Regâib, arapça bir kelimedir ve "reğa-be" kökünden gelmektedir. "Reğa-be", kelime olarak, herhangi bir şeyi istemek, arzulamak, ona karşı meyletmek ve onu elde etmek için çaba sarf etmek demektir. "Reğîb" kelimesi ise, "reğabe"’den türemiş olan bir isimdir ve kendisine rağbet edilen, arzulanan, taleb edilen şey demektir. Müennesi, "reğîbe"dir. "Reğîbe"nin çoğulu da "reğâib" dir. Kelime olarak "Regâib"in aslı budur.
Receb’in ilk cuma gecesine Regaib gecesi denir. Bu geceye Regaib gecesi ismini melekler vermişlerdir. Her Cuma gecesi kıymetlidir. Bu iki kıymetli gece bir araya gelince, daha kıymetli oluyor. Allahü teâlâ, bu gecede, müminlere, ragibetler [ihsanlar, ikramlar] yapar. Bu geceye hürmet edenleri affeder. Bu gece yapılan dua kabul olur, namaz, oruç, sadaka gibi ibadetlere, sayısız sevaplar verilir. Regaib gecesini ibadetle geçirmeli, kazası olan, hiç değilse bir günlük kaza namazı kılmalı! Kazası olmayan da nafile namaz kılar, Kur’an-ı kerim okur, tesbih çeker, tövbe istiğfar eder. Perşembe günü oruç tutup, gecesini de ihya etmek çok sevaptır. Receb ayında oruç tutmak faziletlidir.
Söylenildiğine göre Peygamberimiz (s.a.v)’ ın Ramazan ayından sonra en çok oruç tuttuğu ay Receb ayıdır.Bu ayda tutulan oruçların yapılan ibadetlerinde Allah katında çok değerli olduğu şüphesizdir.Bu oruçları da Peygamberimiz birer ikişer gün ara ile tutarmış.
Şimdi tekrar başa dönersek Yüce Yaratıcının bu gecede kullarına (ragibetler) yani ikram ve ihsanlarda bulunduğu,dileyen kuluna uygun olan taleplerindekileri lütfettiği rivayet edilmiştir.Bilindiği üzere yüce Yaratıcı’ nın Lütfu ve İhsanı boldur.Çünkü O dilediğini dilediğine verme gücüne sahiptir.
Aslında İslâm çok kolay bir din dir.Beş büyük günahtan uzak duran bir insan için korkacak hiçbir şey yoktur.Şirk koşmak,haksız yere insan öldürmek,Yalan yere şahitlik etmek,Zina yapmak,Kumar oynamak,Gelecekten haber vermek(fal-büyü işiyle uğraşmak)gibi.Bu fiilleri işlemeyen kişi zaten güzel ahlak ile ahlak lanmış demektir.
İnsanlar olan farz ibadetler dışında yapılan ve sevabı(değeri)Allah katında daha makbul olan güzelliklerde vardır.Nedir bunlar.Yaşlı ve hasta ziyaretleri.Yani yaşlıları ve hastaları hoşnut etme,sevindirme,onların gönüllerini kazanma.Öksüz,dul ve yetimleri kollama,gözetme,onları sevindirme.Yoksullara yardım etme(ezmeden-başa kakmadan-pişman etmeden).Bu yardım konusunu biraz açalım.
Eskiden İstanbul’da Beyzade’ler vardı.Bu beyzadeler böyle yılın belli aylarında her hangi bir semte giderek,tanımadığı bir bakkal dükkanına girer,dükkan sahibinden VERESİYE defterini
İstermiş.Sonrada orada ki kişilerin hangilerinin borçlarını ödemede zorlandığını sorarmış. Sonra da tespit ettiği kişilerin borçlarını ödeyip gidermiş.Bu şekilde Beyzade kimin borcunu ödediğini,borçlu da hesabını kimin ödediğini bilmez ve karşı karşıya gelmezmiş.İşte yapılan yardımın güzelliği burada.Borçlu olan kendine yardım edeni tanımadığı için o kişiye karşı bir sorumluluk hissetmeyecektir.Önemli olan söz konusu yardımı Yüce yaratının bilmesidir
Tatlı dilli,güler yüzlü olmak.Ailesine,Akrabasına,komşusuna ve çevresine güler yüzle davranabilmek.Onları sevmek,saymak,saygı göstermek.Unutulmamalıdır ki bir TEBESSÜM bile bir sadaka sayılır.O nedenledir ki bulunduğumuz her ortamda insanlara bir tebessümü,bir selamı çok görmemeliyiz.Hal,hatır sorma,gönül alma da güzel davranışlar arasındadır.Bir tanıdığa,bir komşuya güler yüzle nasılsın demek,işyeri önünden geçerken selam vermek,hayırlı iş dilemek ne güzel bir alışkanlık olur.
İşte bu küçük dediğimiz davranışlar bile yarın kurtuluşumuz olabileceğini unutmamak lazım.Dediğim gibi büyük günahlardan kaçınıyorsak Yüce Mevladan niye korkalım ki.İşte bu gece Yüce Mevla bizden isteyin diyor.Bu akşam da Ellerimizin havaya açıldığı,gönüllerimizin huzurla dolduğu DUALARDA buluşmak dileğiyle,Yüce Türk Milletinin,soydaşlarımızın ve İslam aleminin REGAİB kandilini kutluyorum.Bir başka yazıda buluşuncaya kadar,dudağınızdan tebessüm,yüzünüzden gülücük eksik olmasın.
YORUMLAR
Saygıdeğer Hemşerim.
Allah sizden razı olsun.öylesine güzel anlatmişsınız ki kaleminize emeğinize sağlık.Ders niteliğinde çok ince düşünülmesi gereken öğütleyici dinimizin emirlerini nakşetmişsınız.Regaip kandiliniz mübarek olsun.Milletimi
ze ve tüm isalam alemine hayırlar getirmesi dileklerimle...
Regaib Kandiliniz Mübârek olsun...
Selâm ederim.
Kadir Yeter. 17.6.2010- Trabzon.
kadiryeter
Çok Sağolasın... Selâm ederim...
Kadir Yeter. 26 OCAK 2011 Çarşamba. TRABZON.
kadiryeter
Regaib Kandiliniz Mübârek olsun...
Selâm ederim.
Kadir Yeter. 17.6.2010- Trabzon.