- 1104 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
çanakkale sürprizi
Yeni bilgiler öğrenmek.okuyup araştırmak hoşlandığım şeylerdir.yeni yerleri görmeyi,gezip görürken not alıp ibret almayı da çok severim.2010 yılı
haziran başında Bursa ve Çanakkale ye bir gezi yaptık,gerçekten her şeyiyle,yemeğiyle,rehberiyle,apartıyla harika,dopdolu bir geziydi.600 küsür yıl üç kıtada çeşitli milletlerden oluşan toplulukları barışla yöneten Osmanlı imparatorluğuna başkentlik yapmış,6 padişahın medfun olduğu,evliyalar şehri Bursa ya hayran kaldım. Şehir adeta açık hava müzesi gibi her yer tarih kokuyor.Yıldırım Beyazıt ın 1400 lü yıllarda yaptırdığı şehrin merkezindeki ulu cami çok ihtişamlı,süleyman çelebi nin mevlidi kaleme aldığı bu mabette insan namaz kılarken huşuya eriyor.Gazi orhan camii de güzel bir eser.kozohan,tarihi çarşılar,teyyare kültür merkezi,Emir sultan türbe ve camisi,yeşil cami(çinileri harika) bu günkü teknoloji o çinelerin kopyasını bile yapmaktan aciz.Tophane deki Osman ve Orhan gazini türbelerine varıp ruhlarına ve tüm şehitlere fatihalar okuyup dua ettik.
Gece lapseki de kaldık.sabah 7.00 feribotla gelibolu ya geçtik.burada da çok evliyalar yatıyor. bir osmanlı alpereni ve cengaveri olan bayraklı babanın kabri bayraklarla dolu.hikayesini dinlerken gözyaşlarımızı tutamadık.bayraklı baba düşmanla savaşırken bir arkadaşı dışında tüm arkadaşları şehit olur o da her yerinden yaralanmıştır,bayrak ve sancak ta onun elindedir,düşman eline geçmesin diye bayrağı parçalayıp kanlar içinde yutmuştur bu büyük zat. ve son nefesinde cennete gidecekken,vasiyetinde beni duasız ve bayraksız bırakmayın demiştir.700 yıldır ne bayraksız ne de duasız bırakılmamıştır ve bırakılmayacaktır O.bayraksız ve köksüz kültürsüz olanların onu ziyaret edip ibret almasını isterim.bu ülke,bu topraklar kolay kazanılmadı ve ucuza harcanamaz.
seddülbahir,conkbayırı,anafartalar,alçıtepe ve 141 Osmanlı ilinden, farklı ırktan 253 bin şehidimizin yattığı birçok şehitliği hikayelerini dinleyerek ve dua ve gözyaşı dökerek gezdik.(1915 te bugünkü Türkiye nin 3 katı toprağa sahip ve 141 ili vardı Osmanlının)herkesin yakın tarihimizin aynası olan Çanakkaleyle ilgili bir kitap okumasını ve oraları biran önce görmesini şiddetle tavsiye ederim,ben çok geç kalmışım,yurt dışına çıkan ve buraya geç gelen biri olarak mahcubum.
evet çanakkaleyle ilgili savaşla ilgili çok şeyler var,bunları yazıp anlatmam,çok zaman alır.
Beni mutlu eden, hiç unutamadığım bir anıyla sözlerime son vermek istiyorum. 03.06.2010 tarihinde saat 11.30, Adnan Menderes merhumun 21 Ağustos 1960(1) yaptırdığı anıtın karşısındaki şehitliği gezerken Isparta,içel,istanbul şehitliğinde arkadaşlar heyacanla beni çağırdılar,kalbim yerinden fırlayacak gibi atıyordu gözlerime inanamadım.tekrar tekrar okudum ve bunun bir rüya olmadığını anladım.1915 te bu topraklarda savaşıp şehit olan dedemi göreceğimi hiç ummuyordum ama Allah büyük,2010 yılında yani 95 yıl sonra beni şehit dedemle,onun kabriyle buluşturdu.gözyaşlarımı tutamadım,o kadar çok sevindimki bildiğim tüm ayetleri ve duaları okudum resimler çekildim orda.benim için bu çok büyük bir sürpriz oldu .camdan yapılmış mezar anıtında anıtında şu yazıyordu;mehmet oğlu İsmail, doğum 1883 ÖLÜM 1915 -ISPARTA,BABANNEMİN babası ailesinin tek oğlu olan dedemle gurur duydum,Allah şefeatine nail etsin. Resmi kayıtlara göre tespit edilen yirmibeşbin şehitten ve yakınlarına madalya verilenlerden biriydi dedem ve kızları babaannem Makbule ve onun kardeşi Hacer teyzemiz gururla şehit babalarinin istiklal madalyasını ölene kadar gururla taşıdılar.
1915 te Çanakkale harbi olmuş,7 düvele meydan okumuşuz,yenilmez denilen ingiliz donanmasını yok etmişiz de, ta 1960 ta ilk şehitlik anıtımız eski bşk. Adnan Menderes tarafından yapılmış. İngiliz,Fransız,Y.Zelenda,Avustralya ve anzaklar 1925-1930 şehitlik anıtlarını yaptırmışlar biz sonradan vefa göstermişiz şehitlere,ruhları şad olsun.
NOT(1):Yapımına 1952 yılında karar verilen ve temeli 17 Nisan 1954 tarihinde atılan ÇANAKKALE ŞEHİTLİK anıtı 21 Ağustos 1960 günü açılmıştır. Anıt için 1944 yılında yapılan yarışmayı mimar Feridun Kip, Doğan Erginbaş, İsmail Utkular ve mühendis Ertuğrul Barla’nın projelendirdiği eser kazandı. Finansal nedenlerden dolayı yapımı birkaç defa durdurulan anıtın 15 Mart 1958 tarihinde sadece gövde kısmı tamamlanabildi. Bu arada bir gazete tarafından ülke genelinde bağış kampanyası düzenlendi. Resmi açılışı 21 Ağustos 1960 tarihinde yapılan anıtın altında Savaş Eserleri Müzesi, yanında Mehmetçik Anıtı ve Türk Şehitliği bulunmaktadır. Morto Limanı ile Çanakkale Boğazının girişi arasındadır. Bu yapıtın fikir babası, Atatürk’ün silah arkadaşı ve ilk askeri pilotu Emin Nihat Sözeri’dir. Sözeri, yapılması için gerekli olan paranın bulunabilmesi için onlarca yıl mücadele vermiş sonunda bu abideyi 253 bin şehidin anısına, milletimize armağan etmiştir.
Üzerinde 25x25 m kaide yer alan 4 ayak üzerine oturtulmuş olan yapının yüksekliği 41,7 metredir.Ayakların genişliği 7,5 metredir. Anıt tümüyle 62,5 metrekarelik bir alanı kapsamaktadır.
Orhan ŞENTÜRK
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.