- 5370 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
PANORAMA 1453 FETİH MÜZESİ’Nİ ZİYARET
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin güzel hizmetlerinden birisi…
Topkapı semtinde, İstanbul’un fethini canlandıran panoramik bir müze. Söylendiğine göre dünyadaki emsallerinden daha üstün özellikleri varmış. Katılıyorum.
Ziyaret edenler bilirler. Buradaki tablo İstanbul’un fethedildiği 29 Mayıs 1453 sabahı surların dibinde yapılan fetihten önceki son mücadeleyi canlandıran bir tablodur. Geçen yıl açıldığından beri ziyaretçi rekorları kıran bir müze olmuştur. Hele bugünlerde İstanbul’un fethinin 557. yıldönümü arafesinde her kesimden ziyaretçilerle dolup taşmaktadır.
Müzeye girilip platforma çıkıldığında görülen manzara şudur:
Fatih Sultan Mehmed Han, yanında Akşemseddin Hazretleri olduğu halde, askerlerini İstanbul surlarına doğru hücuma geçirmiştir.
Dev toplar ateş kusmakta, havan topları aşırma mermiler atmakta, yürüyen kulelerden çıkan askerler surların zirvesine tırmanmaya çalışırken, atlılar, yayalar, zırhlı zırhsız askerler dinmek bilmeyen bir azim ve gayretle surlardan içeri girmeye çalışmaktadır. Dağ taş askerlerle doludur ve herkes görevini yapmanın gayreti içindedir. Osmanlı sancağı burca dikilmiş, diğer askerler sancağı desteklemeye çalışırken, savunmacılar da ellerindeki son gayretle savunma yapmaya çalışmaktadırlar. İçerden atılan rum ateşleriyle Osmanlı ordusu içinde devasa yangınlar çıkarılmakta, insanlar, atlar , arabalar yangının ortasında kalmışlar, kurtulmaya çalışmaktadırlar. Bizans’ın çift kartal başlı sancağı surlarda son anlarını yaşamaktadır.
Bu muhteşem tablo orta yerde gerçek objelerle bütünleştiğinde kendinizi olayların içinde görmeye ve hissetmeye başlıyorsunuz. Ses ve efektler de bu tabloyu destekleyen yardımcı unsurlar… Ziyaretçilerin çok büyük bir bölümü, başlarında öğretmenler olduğu halde okullardan gelen öğrenci gurupları.
Bir tespitim var:
İstanbul’un fethi ve Fatih Sultan Mehmad Han hakkında bilgisi olmayan ziyaretçiler içeri girdiklerinde, dehşet içinde kalmaktadırlar. Neyin ne olduğunu anlamadan, diri diri insanların yakıldığı, öldürüldüğü, savunmasız insanlara saldırıldığı, katliam yapıldığı hissine kapılmaktadırlar.
Bu konuda tavsiyem şudur:
Hiç olmazsa öğrenci gurupları içeri girmeden önce İstanbul’un fethi ve Fatih Sultan Mehmed Han hakkında 5-10 dakikalık da olsa bir bilgilendirmeden geçirilmelidir. Neyin ne olduğu anlatılmalıdır. Panorama’daki görüntülerin öncesi yapılan çalışmaların, Bizans yetkililerine defalarca yapılan tekliflerin neler olduğu, hazırlıkların nasıl yapıldığı hakkında bilgiler verilmelidir. Ayrıca mümkünse müzeden çıkılınca yine 5-10 dakikalık bir seansla tabloda görülen anlardan sonraki gelişmelerin neler olduğu, çağ değiştirecek insani uygulamaların nasıl yapıldığı hangi yeniliklerin hayata geçirildiği öğrencilere anlatılmalıdır. Aslında sadece öğrencilere değil, müze bünyesinde böyle bir sistemin kurulması, girecek ve çıkacak ziyaretçilerin bu konularda bilgilendirilmesi çok daha güzel sonuçların alınmasına sebep olacaktır. Platforma çıkmak için sıra bekleyenlerin o zamanlarını değerlendirmek, mümkündür. Teknoloji de devreye sokulmalıdır. Zaten içerdeki videolarda devamlı bun lar gösteriliyor denilirse, derim ki, içeri girmeden ne göreceğini bilmeyen ziyaretçi, her şeyi girince öğreneceğini sanmaktadır. Herkesin geçirileceği bir bilgilendirme odası şeklindeki çözüm ideal olacaktır. Çıkışta da benzer bir uygulama güzel sonuçlar verecektir.
Ben yaşadım ve denedim:
Bir gurup ilköğretim okulu öğrencilerini topluca oraya götürdüm. İçeri girmeden önce salonda yarım saat kadar fetih öncesi hazırlık ve 29 Mayıs sabahına gelinmeden önceki gelişmeleri öğrencilere anlattım. İçerdeki tablonun yaşandığı o ana gelince bunu içerde platformda anlattım. Çıkışta ise yine, aynı salonda olayın devamında yaşananları izah ettim. Öğrencilerin gözünde olayı bütünüyle anlamış olmanın belirtilerini gördüm. Çok faydalı olduğuna inandım.
Yetkilileri ve öğretmenleri bu konu üzerinde düşünmeye davet ediyorum. Bir hizmet yapılacaksa bundan azami verimi almak esas olmalıdır.
Herkese Panorama 1453 Fetih Müzesi’ni ziyaret etmeyi tavsiye ediyorum. Ama bilinçli, öncesi ve sonrasıyla bilgili olarak…
Komutanları ve askerleriyle Peygamber övgüsüne mazhar olmuş o kutlu insanları fethin 557 yılı dolayısıyla rahmetle anıyorum. Hepimize kutlu olsun.
www.ekremsama.com
YORUMLAR
Sayın Ekrem Şema hocam,
Panaroma 1453 'e giitim. Guru tablosu. Belki inanmayacaksınız ama size bir bilgi versem beni yanlış anlamazsınız umarım.
Konu şu; Hollanda Türk İslam Vakfını kurduğum 1988 yılında Prof. Sabri Akdeniz hocam vakfımızın davetlisi idi ve hocamı büyük devlet adamı rahmetli Alparslan Türkeş bey göndermişti ( Sabri hocamda hahhın rahmetine kavuştu; her iki büyüğümede rahmetler diliyorum) Sabri Akdeniz hocam evimde misafir etmiştim . Sabah olduğunda hocamı dinyaca meşhur hollandalı ressam Mesdah'ın dev yapıtı PANAROMA MESDAH'A götürmüştüm. Panaroma dev resim daire içine yapılmış, çok canlı bir yapısı avrdı. Oraya hollandanın sömürge tarihi işlenmiş ve dünyanın her yerinden ziyaertçileri vardı. Ben de Türkiye veya başka devletlerden gelen misafirlerimi oraya götürürüm.
Sabri hocamla panaromayı dolaştıktan sonra evet gittik ve hocam şunu dedim '' Sabri hocam, bizde İstanbul'umuza Fatih'imizin Üstanbul'un feth ediliş anının devasa bir panoramasını yapsak ve mekanında Feth in başladığı nokta olsun'' diye. Uzun uzun konuştuk ve kendisine son olrak şunu dedim; '' hocam, bu teklifimi lütfen İstanbul Belediyesine iletir misiniz? Bu konuda bir rapor hazırlayabilir misiniz?'2 dediğimde '' tamam oğlum bunu gerekli mercilere ileteceğim demişti.
Ve aradan yıllar geçtikten sonra İstanbul'umuzda bçyle bir eserin yapılmasını görmek ne büyük hizmet Türk'e, Fatihi'mize ve onun şanlı ordusuna...
İstanbul'da yine büyük bir eser yapıldı; MİNİATÜRK! O da bizim fikirlerimiz ve çalışmalarımızla yapıldı. Önayak olan ve bizzat başında bulunan değerli arkadaşım, Hollanda Ülkü Ocakalrı Genel başkanlığı yapmış Cengiz ÖZDEMİR beydir. İstanbul belediyesi kültür AŞ nin genel müdürlüğü yaptığı dönemde yaptırmıştı. MiniaTürk örneğide Lahey^de bulunan Mouderdam'dan alınmadır...
Panaroma 1453 mutlaka iyi tanıtılmalı ve gençlerimize gösterilmelidir dediğiniz gibi...
Selam ve saygılar hocam Lahey'den
ekremsama
Sağolun...