- 639 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
/ Sanat'ın Edebi'liği ... /
/ Sanat’ın Edebi’liği ... /
’Bilimde Yeni, Edebiyat’ta Eski Kitaplar Oku, Klasik Edebiyat Yeni Edebiyat’tır ’
İnsanlar tarih boyunca güzeli görme yakalama ve güzellik duygusunu yaşama amacı ile hareket etmiştir, ve koştukları bu kavramlar
onları ’Sanat’ kavramıyla karşılaştırmıştır ...
Sanat’ı açıklayacak olursak,duygu ve düşüncenin maddi bir malzemeden faydalanmak suretiyle heyecan ve hayranlık uyandıracak şekilde ifade edilmesidir.
Buradaki maddi malzeme,’söz grupları-kelimeler ve dil ’dir ..
Doğaya meydan okumak olan Sanat,bu malzemeler ışığında meydan bulacaktır ,bu zemin’ Sanatkârı’ oluşturacaktır ...
Sanatkâr dilini kullanarak Edebiyatı oluşturacaktır ..
Edebiyatta, hangi dönemde nefir(topluluk) haline geldiysek,’sosyal-kültürel-siyasal ve ekonomik’ ilişkiler ile oluşan,
değişim ve gelişim’in birbirini takibi neticesinde Edebiyat Akımları o dönem içerisinde oluşmuştur ...
Bu ecole’lerin mecmua(dergi)larda yapılan manifesto(bildiri)ları ile akımların kuralları beyân edilmiştir,ve her Sanatçı kendi norm(kural)ları çerçevesinde
eser verme eylemine girmiştir.Fakat bilinen bir gerçektir ki ,Sanat’ta -biricik ve özgünlük’ten söz edecek olursak,oluşturulan kuralları saf dışı bırakmak
zorunda kalırız.Zirâ Sanat ; çagrışım ve zenginlikten oluşur, eğer bizler Sanat’ı bir beyannâme kuralları çevresinde oluşturmaya kalkar, ayrıca besleneceği kaynakları
kısıtlaştırır isek ,Sanat’ın fakirliğine sebebiyet veririz,bir yan etkisi olarak taklidine’de yol açarız...
Ne var ki; Sanat’ta sebep ve sonuçların doğurduğu kaidelerde vardır,buda ’Sanatın taklidinin asıllarını yüceltmesi ve biricikleştirmesi’dir...
Kuralları dışına taşan bu Sanatkârlar,geniş bir zamanı kapsayan dönemlerde yeni akımlara önderlikte etmişlerdir ..
Bu süreç içerisinde oluşan her akım ’doğmuş-gelişmiş-ölmüş’tür .Açıkça görüldüğü üzre Edebiyat ve Sanat’ta durağanlık söz konusu değildir .
Her yeni duygu ve hissiyat ,yeni heycan ve haz’a sebebiyet verir,bu sebebiyet yeni ,YENİLİK’lere elbette ev sahipliği eder ...
Çünkü, Edebiyat ve Sanat çağrışımları bol olduğu kadar doyumsuzdur da ...
Bir de ’ İnsanı Mutlu Etmek ’ emeli ile eserleşir’ler ...
Yepyeni haz ve heycanlarla buluşmak dileği ile Berhudar kalın ..
Hülya ACET
Yazar - Şair
[email protected]
YORUMLAR
Sanat’ı açıklayacak olursak,duygu ve düşüncenin maddi bir malzemeden faydalanmak suretiyle heyecan ve hayranlık uyandıracak şekilde ifade edilmesidir.
Buradaki maddi malzeme,’söz grupları-kelimeler ve dil ’dir ..
Doğaya meydan okumak olan Sanat,bu malzemeler ışığında meydan bulacaktır ,bu zemin’ Sanatkârı’ oluşturacaktır ...
Sanatkâr dilini kullanarak Edebiyatı oluşturacaktır ..
gÜZEL VE ANLAMLI PAYLAŞIMINIZ İÇİN TŞKLER EFENDİM.KALEMİNİZ DAİM OLSUN.
SELAMLAR...