- 478 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
3-5-8
Çok bilinen metoddur. 3-5-8.
Kompozisyonun tamamı; alanı üzerinde ışığın oransal uyumudur.
Çizerek gösterme imkansızlığından saltık anlatacağız.
Bilindiği gibi resimde tercih unsuru: Dikdörtgen kompozisyondur.
Dikdörtgen alanda açık- orta- koyu uygun şekilde kullanılacak.
Az, daha çok, en çok,alanlarında hangisinde, hangi ışık miktarı kullanılacak
Bunu formülize etmek için: 3: Az’ı, 5: Daha çok’u, 8: En çok temsil eder.
Az alanda; Sarı rengi kullanacaksak, 3 oranındaki alanda açık renk sürüceğiz demektir. 5 oranlı alanda kırmızı kullandık ise bu değer; orta değerdir. 8’ lik alanda yani kağıt’ın geriye tüm alanıdır. Bunu lacivertle boyadık, öyle sayalım. Koyu tonu en çok oransal alanda kullandık demektir.
Bu yüzey artık armonisi normal bir değerdir. Daha doğru bir ifadeyle: Açık-orta-koyu akordu doğru bir oransallıktadır.
Oran değerleri sabit kalma şartıyla, açık- orta-koyu renkleri değişelim. Akord yine doğru bir uyumdadır.
Işık değişmiş olur. Uyum değişmez.
Işık değişimine göre: Sabah, öğle veya akşamüstü gibi olur.
Bu formüllü açık- orta- koyu veya ışık uyumu veya da ton akort’u denir. Sonuç doğru bir yüzey alan düzenlemesidir. Kimden duymuştum. Hatırlamıyorum
Ben de kalmasın; ben de aktarıyorum.
YALÇINER YILMAZ
UZ. GÖRSEL SANATLAR ÖĞT.
DARICA İ.Ö.O.
DARICA - İZMİT
02-05-2010