- 4863 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
AVANGARD NEDİR?
Kars güzel sanatlar lisesi öğrencilerime-
Resim sanatında özellikle kullandığımız bu deyim- deyiş nedir?
Ne anlama gelmektedir?
Ayrıca durum olarak nasıl bir haldir?
Bizim için önemli olan resim sanatında ki anlamı: Resim sanatında oturmuş halen uygulanan sanatlar ve teknikler vardır. Hepimiz biliriz. Yağlı boya, sulu boya, karakalem vs. Ayrıca sistemler manzara, portre, kompozisyon keza. Denenen ekoller vardır: Empresyonizm, ekspresyonizm, fütürizm gibi.
Uygulananan veya yapılan resmin dışında da bir resim vardır. Ki o resme avangard resim denir.
İnvent ve inovasyon resim çalışması ve bu tarzda çalışma yapmayı seven ressamlar vardır. Onların bu tarzına Avangard denir. Sanatçılarına da Avangard ressamlar denir.
Bir ressam ağaçlarla beraber kuşları resmeder. Bütün yaşamı boyunca bunu yapar. Ağaçta, suluboyada, güvercinlerde, kompozisyonda renkte ustalaşır ve kendine has bir dil geliştirirse; kim görse o resim şu ressamındır, der.
Bu ressam avangart ressam değildir.
Geleneksel veya akademik ekollerin bir tarz ressamı olabilir ama.
Empresyonizm ekolünü izleyerek bir üslup sahibi olabilir. Fakat empresyonizm’in kurucusu Cezanne’ın yaptıklarını ve yaşadıklarını yapmazlar. O yöntemleri tercih etmezler. Tıpkı: Beethoven gibi yaratım süreçlerini izlemiyor da; taksim... jazz teraneleri yapıyorsa bu araştırmalar avangard olabilir.
Avangard sanatçı Cezanne gibi yaratım sürecini orjinal olarak izler, icat eder. Veya yenisini bulursa, ekollerin kurucu sanatçıları, misal; avangarttır.
Özgün eserler yapar avangart sanatçı. İleri sistemlerin ama. Bulunmuş sistemlerin veya ekollerden değil.
Yarım yamalak... az çok özgün eserlerle boğuşur. Ortaya birinci, ikinci üçüncü dereceden özgün eserler de çıkartabilir. Seriler yapar. Son trendlerle bilgilerle, ileri dil ve anlatım yollarını bir sonuca erdirebilir veya yarım yamalak izler.
Anadoluda bu sanatçılara çok rastgelinir. Avangart çalışma içinde derece, derece özgün eser yaratma çabası içindedirler.
Bilinen ekollerle veya avangart tarzla çalışan yüzlerce sanatçının yapmaları lüzum eden şey: Özgün ve kendilerine ait olan dile sahip çıkmalarıdır.
Bubi avangard ressamdır misal... potpori çalışmalar yapmıştır... avangardlara deneyci de denebilir... kesin olan şey avangardların bir dil sistemi kurmağa çabalamalarına karşın kurmuşlarsa avangardlıktan çıkmıştır... çıkmamışsa arayıştaysa ve arama esnası ürünlerin tümü avangard eserlerdir ama ileri ve dil kurma saiki şartıyla.
YALÇINER YILMAZ
UZMAN GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ
RESİM SANATÇISI
DARICA İÖO.
29.04.2010
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.