- 3839 Okunma
- 14 Yorum
- 0 Beğeni
ORHAN VELİ KANIK
Bugün Türk Edebiyatının güçlü kalemi, hep parlayacak olan yıldızı ve gönüllerimizin sesi Orhan Veli KANIK’ın doğum günü....
Çok kıymetli şairimizi, Edebiyat Defterimizin saygıdeğer ailesiyle birlikte anmak istedim. Çünkü feyzaldığımız bütün yazarlar ve şairler bizim babalarımız, biz de onları örnek alan, o yolda duygularımızı satırlara dökmeyen çalışan çocuklarıyız. İyi ki doğmuş ve iyi ki bizlere okunası eserlerini bırakmış.
Orhan Veli’nin eserleri günümüzde de halen o canlılığını koruyabiliyorsa, dillerimizde şarkı ve slogan olmuşsa şüphesiz bunda üstadımızın anlaşılır, yapmacıklıktan uzak ve samimi üslubu büyük etken olmuştur.
Şiirde kafiye, redif, ölçü ve söz sanatları ve şairane söyleyişe karşı olmuştur ve "Bugünkü insan ölçüyle kafiyenin kullanılışında bir tutku, estetik, bir güzellik, heyecan bulamayacaktır" diyerek kendi eski şiir anlayışlarını benimsemediğini dile getirmiştir. Orhan Veli "Anlatım düz, dolaysız, açık ve anlaşılır olmalı, şiirde dize ve parça güzelliğinin yerini bütün güzelliği almalıdır" şeklinde görüş bildirmiştir.
Hangimiz etkilenmedik ki "İstanbul’u Dinliyorum" şiirinden... İstanbul’a duyulan özlem lirik bir dille, duru ve samimi bir şekilde bundan daha güçlü nasıl anlatılır. Sanki dizeleri İstanbul’u yaşatır. Keyif ve huzur verir insana....
Orhan Veli KANIK’ın sizlerin de bildiği yaşam öyküsü kısaca şöyle;
Orhan Veli Kanık, 13 Nisan 1914 tarihinde İstanbul’da dogdu. Galatasaray’da başladığı öğrenimini, babasının atandığı Ankara’da Gazi İlkokulu ve Ankara Erkek Lisesi’nde sürdürdü. Lise sıralarında Oktay Rıfat ve Melih Cevdet’le arkadaş oldu. Liseyi bitirince İstanbul’a dönerek, Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümü’ne girdi (1932), ancak yüksek öğrenimini yarım bıraktı (1935). 1936’da Ankara’ya döndü ve askere gidinceye dek PTT Genel Müdürlüğü Telgraf İşleri Müfettişliği Milletlerarası Nizamlar Bürosunda memurluk yaptı. Yedek subaylığını tamamlayınca, iki yıl kadar, yine Ankara’da, Milli Eğitim Bakanlığı Tercüme Bürosu’nda çalıştı. 1947’de, Hasan Âli Yücel’in yerine Reşat Şemsettin Sirer’in bakan olarak atanması üzerine, Milli Eğitim Bakanlığında antidemokratik bir hava" esmeye başladığını söyleyerek, görevinden istifa etti. 1 Ocak 1949-15 Haziran 1950 tarihleri arasında yirmi sekiz sayı süren, on beş günde bir yayımlanan, iki sayfalık ’ Yaprak’ dergisini çıkardı. Yaprak dergisi serüvenini sürdüremeyeceğini anlayınca Ankara’dan ayrılıp İstanbul’a gitti. Gene o yılın Kasım ayı içinde, bir haftalığına geldiği Ankara’da, 10 Kasım 1950 gecesinde, yolda, onarım için kazılmış bir çukura düşerek ayağından yaralandı. İstanbul’a döndükten sonra, bir arkadaşının evindeyken, durumu birdenbire kötüleştiği için kaldırıldığı Cerrahpasa Hastanesi’nde, 14 Kasım 1950 tarihinde beyin kanamasından öldü, Rumelihisari Mezarlığı’na gömüldü.
Eserleri:
Şiirleri : Garip, Vazgeçemediğim, Yenisi, Karşı, Bütün Şiirleri.
Düz yazıları (Çeviri türünde) : La Fontaine masallarını nazım türünde çevirdi. Nasrettin Hoca fıkralarından bazılarını nazma çevirmiştir.
Bütün Yazıları 1,2
Çeviri Şiirler.
Şairimizin hafızalarımıza kazınan bir şiiriyle noktalamak istiyorum sözlerimi, nur içinde yatsın diyerek.....
ANLATAMIYORUM
Ağlasam sesimi duyar mısınız,
Mısralarımda;
Dokunabilir misiniz,
Gözyaşlarıma, ellerinizle?
Bilmezdim şarkıların bu kadar güzel,
Kelimelerinse kifayetsiz olduğunu
Bu derde düşmeden önce.
Bir yer var, biliyorum;
Her şeyi söylemek mümkün;
Epeyce yaklaşmışım, duyuyorum;
Anlatamıyorum
YORUMLAR
ANLATAMIYORUM
Ağlasam sesimi duyar mısınız,
Mısralarımda;
Dokunabilir misiniz,
Gözyaşlarıma, ellerinizle?
Bilmezdim şarkıların bu kadar güzel,
Kelimelerinse kifayetsiz olduğunu
Bu derde düşmeden önce.
Bir yer var, biliyorum;
Her şeyi söylemek mümkün;
Epeyce yaklaşmışım, duyuyorum;
Anlatamıyorum
BİZLERİN SONU DA ORHAN VELİ'DEN FARKSIZ OLACAK SANIRIM...YA BİR ÇUKUR YA DA TRAFİK KAZASI...
KUTLARIM...SEVGİLERİMLE...
Aysel AKSÜMER
ANLATAMIYORUM
Ağlasam sesimi duyar mısınız,
Mısralarımda;
Dokunabilir misiniz,
Gözyaşlarıma, ellerinizle?
Bilmezdim şarkıların bu kadar güzel,
Kelimelerinse kifayetsiz olduğunu
Bu derde düşmeden önce.
Bir yer var, biliyorum;
Her şeyi söylemek mümkün;
Epeyce yaklaşmışım, duyuyorum;
Anlatamıyorum
Allah rahmet eylesin, size de çok teşekkür ederiz bizlere büyük şairimizi hatırlattığınız için. sevgilerimle...
Aysel AKSÜMER
ANLATAMIYORUM
Ağlasam sesimi duyar mısınız,
Mısralarımda;
Dokunabilir misiniz,
Gözyaşlarıma, ellerinizle?
Bilmezdim şarkıların bu kadar güzel,
Kelimelerinse kifayetsiz olduğunu
Bu derde düşmeden önce.
Bir yer var, biliyorum;
Her şeyi söylemek mümkün;
Epeyce yaklaşmışım, duyuyorum;
Anlatamıyorum
buyuk ustadımızı rağmetle anıyorum..çok ıyı anlatım..tbrıkler
Aysel AKSÜMER
Aysel AKSÜMER
Aysel AKSÜMER
Aysel hanım,harika bir yazı harika bir paylaşım.Orhan Veli'yi anmış olduk sayenizde.Çok teşekkürler...
Aysel AKSÜMER
Aysel AKSÜMER
Genç yaşta öldü gitti. Bir çukura düştüğü için beyin kanaması geçirdiği fakat fark edilmediği söyleniyor. Ölüm gelmeye görsün çok bahane bulunur. Hepimize hatırlattınız o büyük ustayı sağ olun...
Aysel AKSÜMER
Hatırlanmak çok güzel bir duygu olsa gerek...Allah'ın sevdiği kulmuş ki, kullarına da sevdirmiş...
Vefa örneği sergilemişsiniz, bilgilendirerek, güzel şiirine tekrar götürdünüz biz okuyanlarını...
Teşekkür güzel yüreğinize...
Aysel AKSÜMER
Kutluyorum Aysel Hanım, gerçek bir edebiyat seversiniz. Teşekkür ediyorum, anımsattığınız için.
Anlatamıyorum şiiri ile okul yıllarıma geri döndüm. Bu şiirle, sınıflar arası şiir okuma yarışmasına katılmış ve ikinci olmuştum. Şairin ve özellikle bu şiirin yeri bir başkadır, bende...
Sevgilerimle
Aysel AKSÜMER
Değerli şaiirimizi konu olarak aldığınız yazınızı, yazarımızın benim çok sevdiğim şiiriyle noktalamışsınız.Sunum
güzel, şiir harika, tam puanlık bir yazı.Sevgilerimle...
Aysel AKSÜMER
Edebiyatımızın en değerli isimlerinden birini konu almışsınız bizlere.Bir yerde okumuştum Orhan Veli kendisini anlatırken çok aşık oldum ama hiç evlenmedim diye anlatmıştır.Nedense şiirlerini de hep aşık olup yazmış,bu kendisi için muhtemelen yalnızlık ama edebiyat tarihimiz için büyük bir coşku,bizlere yoğun Orhan Veli hatıraları bırakmıştır.
Ne yazık ki en güzel yaşlarında göçüp gitmesi ardından başka Orhan Veli'lerin yetişmesine engel olmuştur.Gani gani rahmet dileyelim.Kısa bir şiirini hatırlayalım hep beraber.
ESKİLER ALIYORUM
Eskiler alıyorum
Alıp yıldız yapıyorum
......
..
Orhan Veli Kanık
Kutlarım.
Aysel AKSÜMER
Güzel bir bilgilendirme ve anma yazısıydı. Teşekkürler hatırlattığınız için.
Büyük şairi rahmetle anıyor, duyarlılığınızı tebrik ediyorum Aysel hanım.
Saygıyla selamlar Mersin'den.