- 1877 Okunma
- 18 Yorum
- 0 Beğeni
SÖYLENMEYEN HATALAR
’Hatalarımı düzelten kimse uşağım bile olsa efendim olur ’..Goethe.
Bu gün sitemizin giriş sayfasında bu söze yer verilmiş. Farkında olarak ya da olmayarak dün yaşanan üzücü olayda bana destek verilmiş gibi. En azından o anlama gelmiş.
Üç yılı aşkın süredir bir şeyler karaladığım bu sitede, öğrendiklerim yetersiz kalmışsa, çok az şey öğrenmişsem eğer ; hatalarıma dikkat çekmeyen, bildiklerini benimle paylaşmayan dostlarım sorumludur bundan..
Kim var ki , eleştirisine, bildiklerini benimle paylaşmasına olumsuz bir tepki göstermişsem, şimdi söylesin.
Sitemiz bir edebiyat sitesi. Dört yılı aşkın bir süredir, bizlere ve edebiyata çok yararlı hizmetler veriyor. Çoğumuzun amacı bir şeyler öğrenmek değil belki de. Zararlı alışkanlıklardan, boşa zaman geçirmekten kurtulmak için katılıyoruz kimimiz. İçimizden geçenleri, söylemek istediklerimizi burada yazıya döküp, dostlarla paylaşıyoruz. Bunun eleştirilecek bir yanı yok. Çok güzel şey bu yapılan.
Fakat buradan yarışmalara katılan, kitap bastıran arkadaşlarımız da çıkıyor. Sitemizin ve bizim iftihar kaynağımızdır onlar. Aramızda akademisyenler, köşe yazarları ve eğitimciler de var. Hepsi zenginlik ve şans bizler için. Çok acemi ama hevesli genç arkadaşlar da aramıza katılıyorlar bazen. En güzeli de onları aramızda görmek.
Akademisyenin, köşe yazarının, eğitimcinin en ufak hatasını bile görmezden gelemem. Çünkü onların bize örnek olmaları gerekiyor. Ben bu sayfalarda hatalarını gösterdiğim akademisyen, eğitimci ve köşe yazarı bile gördüm. Hatta bir site yöneticimizin hatalarını bile söyledim. Hiç birinden de olumsuz bir tepki almadım.
Gençlerin hatalarını söylerken çok daha dikkatli oldum. Hiç birine hevesini kıracak bir eleştiride bulunmadım. Kiminin yazısının tamamını yeniden yazıp gönderdim. Memnun olup teşekkür etti bana.
Bir arkadaşımızı düşünün ; bir yarışmaya eser gönderiyor. Bizim sitemizde uzun süredir yazdığını hatta seçkiler kazandığını da belirtmiş olsun. Gönderdiği eserinde, önemli yazım hataları varsa, bu durum sitemizin itibarına zarar vermez mi ? Nitekim geçenlerde bir arkadaşımız burada yayınladığı bir öyküyü önemli bir yarışmaya gönderdiğini yazıyordu. Öyküyü okuduğumda, sayısız yazım hatalarına rastladım.
Basılı kitabı olan, basım aşamasında kitabı olan arkadaşlarımın yazdıklarında bile önemli hatalara rastlıyoruz. ’Nasıl yazdığına değil, ne yazdığına bakın !’ diyen arkadaşlar, bu durumda haklı mı sizce ?
Çok güzel şeyler yazan arkadaşlarımız dahil, çoğumuz ; özellikle ’ de- da ’ eklerini yanlış kullanıyoruz. ’Buda size kapak olsun !’ ile ’Bu da size kapak olsun !’ cümlesi, aynı anlamı taşıyabilir mi ? ’Ahmet’te’ ile ’Ahmet de ’ eş anlamlı mıdır ? Bu örnekler çoğaltılabilir.
Uzun cümlelerde çoğumuz bütünlüğü kaybediyoruz. Yazıyı paragraflara bölmeye hiç uğraşmıyor kimilerimiz. Kimimiz satır başlarına büyük harf koymayıp ayrı bir tarz benimsemiş gibi yapıyor ; yazının sonunda bakmışsınız o tarzdan vaz geçivermiş sanki...
Ben elli beş yaşındayım. Bu saatten sonra ne ciddî anlamda yazarlığı, ne de kitap çıkarmayı falan düşünmüyorum. Fakat özellikle kendini yetiştirmek isteyen, bu işi ilerletip yazar olmayı, kitap yazmayı düşünen arkadaşların, biraz daha hatalarını düzeltmeye çalışmaları, eleştirilere açık olmaları şarttır.
Ben kaba biri olabilirim. Söylemeyi bilmiyor olabilirim. Bu saatten sonra çok kişiye hatalarını söyleyecek cesareti de bulamayabilirim. Sizler benden daha nazik olun. Fakat özellikle dostlarınızın hatalarını bir şekilde söyleyin ve düzeltmelerine yardımcı olun. Bildiklerinizi paylaşın.
Dostlarınızın uyarılarına tepki göstermeyin, kulak tıkamayın. Kolay alınmayın, kırılmayın, vaz geçmeyin. Edebiyattan uzaklaşmayı asla düşünmeyin. Yaşlandığınızda , geçmişinize şöyle bir baktığınızda ; en güzel günlerinizin okuyup yazdığınız, edebiyatla haşır neşir olduğunuz günler olduğunu göreceksiniz.
Ben ne mi öğrenmişim ? Galiba hiç bir şey. En azından nazik olmayı galiba öğrenememişim ki ; bu gün bir bayan arkadaş, benim yüzümden siteye veda ettiğini belirten bir yazı yazmış.
Yazıklar olsun bana !
(Arkadaşın, özrümü kabul edip, siteden gitmekten vaz geçtiğini söylemesi mutlu etti beni.)
Fikret TEZAL
YORUMLAR
Hataların çoğu acelecilik ve yanlış tuşa basmaktan kaynaklanıyor. İfade değişikliği yaratmadıkça fazla önemli değildir. Elbette yine de çok dikkat etmek gerekir. En ünlü yazarların tashihten geçmiş ve defalarca baskı görmüş eserlerinde bilr bir çok hataya rastlamak mümkün oluyor.
Mühim olan nezaketle fayda sağlayıp değer yaratmaktır.
Bir musibet bin nasihatten iyiymiş. Böyle istenmeyen bir durum bize kendi hatalarımızı gösteriyorsa kazançtır.
Herkesin payına düşeni almış olmasını ümit ederim.
Hayat yolunun öğrencisi iken burada öğretmen olacak halimiz yok.
Yazınıza gelince: Gayet güzel düşünülmüş ve fikir örneklerle desteklenmişti. Gerginlik halen hissediliyordu. Haklı olduğunu düşünüp bunu anlatamamanın içe yansıması, kendine kızgınlık finale de damga vurmuş.
" Yazıklar olsun bana!"
SERT BİR ELEŞTİRİ SONUNDA KIRILAN bir yazar arkadaşınızdan nedenlerin arkasına sığınarak da olsa Özür dileme erdemini göstermeniz etkileyici olmuş.
’Hatalarımı düzelten kimse uşağım bile olsa efendim olur ’..Goethe.
Bu cümleye fazla kulak asmayın. Siz zaten sert uslupta yazan birisiniz. Bizler de Goethe değiliz.
Ben ne mi öğrenmişim ? Galiba hiç bir şey. En azından nazik olmayı galiba öğrenememişim ki ; bu gün bir bayan arkadaş, benim yüzümden siteye veda ettiğini belirten bir yazı yazmış.
Yazıklar olsun bana !
(Arkadaşın, özrümü kabul edip, siteden gitmekten vaz geçtiğini söylemesi mutlu etti beni.)
Fikret TEZAL
Sonu tatlıya bağlanmış. 10 numara bir yazı olmuş. Yazı kandini eleştirerek doğmuş.
Kutlarım muhterem kardeşim.
Baki selamlar.
Fikret bey, siz buraya geldiğinizden beri yazılarınızı okuyurm. Hiç bir yazınızda kırıcı olduğunuzu görmedim. Görmüş olsaydım kendi adıma size söyler "Burada kırıcı davranmışsınız Fikret bey" derdim.
Türkçemiz gerçek anlamda yok olmak üzere. İyi Türkçe yazanlar platformu bile oluştu, hem internet ortamında, hem de realde. O zaman gerçekten kim kimsen fazla biliyorsa, bir diğerine mutlaka yardım etmeli. Yardım etti diye de kimse kırılıp gitmemeli olduğu yerden.
Eleştirilerin dozajı ayarlanmalı. Dün yine yazmıştım. Görülen hatalar mutlaka özelden bildirilmeli yazan kişiye. Genelden bildirildiğinde üzebiliyoruz karşımızdaki kişiyi. Önce kendi yerimize koymalıyız uyarı yapacağımız kişiyi, sonra ona göre davranmalıyız.
Arkadaşımız ile anlaşmaya varmış olmanıza sevindim. Siz yazmaya ve uyarmaya devam edin ama bunu kişilerin özellerinden yaparsanız emin olun çok daha iyi sonuçlar alacaksınız. Çünkü bizler öyle yapıyoruz.
Bir eleştirim daha var ama sizin için değil eleştirim. Bir çok yorumda görüyorum. " İmla hatalrınız var, kontrol ederseniz iyi olur" diye uyarı yapıyor dostlar. Oysa yaşılması gereken. Hatalı olan bölümün alınıp düzeltilerek, kişiye özelinden bildrilmesi gerekiyor. Çünkü hatayı nerede yaptığını bilmiş olsaydı yazan kiş, zaten o hatayı yapmazdı.
Teşekkür ediyorum paylaşımınız için. Saygılar
Fikret TEZEL
Fikret TEZEL
Yazınız çok güzeldi Fikret Bey. Kaba değilsiniz. Katıl mıyorum bu düşüncenize. Ben, yaklaşık bir yıl olacak, Edebiyat Defteri siteninde yazılarımı yayınlamaya başlayalı. Evet geçen gün, ben de eleştirdim yorumumla. Sevgili Onur BİLGE, bana ilk geldiğimde, sanki öğretmenimmiş gibi sahip çıktı. Ayhan Sarıkaya, kendisini Ağabeyim gibi severim. Her konuda benim yanımda olduğunu biliyorum ve hepinizde biliyporsunuz. Emine Uysal, hemen hemen aynı zamanlarda başladı dostluklarımız. Sevgili Onur Bilge' yi çok arıyorum. Sanırım, o da bu konu yüzünden çok tepki almış ve insanlar tarafından, anlaşılamamıştı. Tabii ki burada, söylryiş tarzı, söyleyiş şeklinin çok faktörü var. İnsanları kırmadan yapmak gerekiyor sanırım. Her insan aynı anlayışta olmayınca da, bazen olumsuzluklar yaşanabiliyor. Ben, kendi adıma, gelen uyarılara kulak asar ve eksiklerimi tamamlamaya çalışırım. Örneğin, Sevgili Onur Bilge, bu tür hatalarımı, özelimden mesaj atarak uyarırdı. Anlatmaya çalıştığımda oydu işte. Hem kırmıyor, hem de bana çok büyük bir fedakarlık yapıyordu. Düşüğncelerinizi paylaştığınız için çok teşekkürler Fikret Bey. Saygılarımla
Fikret TEZEL
Kulak bazen ters yönden gösterilir...Geçerli olan doğru kulağın bulunmasıdır...İki saygın kalem neticede birbirlerini anlamışlar. Olay kapanmış...
iki gün siteden uzak kaldım..Neler olmuş...Tamam söz bir daha uzak kalmayacağım...:-))))))
Konu kapandı...Yola devam...Hadi artık daha güzel şeyler paylaşalım?...
Saygılar...
seni çok iyi tanıyoruz bazan yanlış anlaşılabilirsin.....kişinin o anki haleti ruhiyatıyla ilgilidir....benim aşık veysel yazım çok kişi tarafında okunmuş siz değerli arkadaşlarımızdan çok yorum almış taktirlerinizle günün yazısı seçildiği halde hiçte iyi değil. bu kadar ilgiye layık değil.....dediği halde ben yinede kızmadım bu gün yazısınada bir yorum yazdım.... kolay olan kızmak.... küsmek terketmek.....değil zor olan o kişiye beklemediği şekilde dostça yaklaşmak....... öfke kontrolü her zaman galip gelmiştir.....bu durumlar olur yanlış anlasılma....doğrusunu anlatana kadar .....sabır .....anlayış.... hoşgörü...yazmanın bir emek yayına vermenin bir yürek istediğini savunurum....yazan kalem daim olsun basit hatalar özelden olsun daha tesirli olacaktır....bizler seni seviyor yazılarını izliyoruz....çünkü yazıların alışkanlık yaptı....saygılar puanım tamdır
Ben ne mi öğrenmişim ? Galiba hiç bir şey. En azından nazik olmayı galiba öğrenememişim ki ; bu gün bir bayan arkadaş, benim yüzümden siteye veda ettiğini belirten bir yazı yazmış.
Yazıklar olsun bana !
Niye böyle diyorsunuz ki ?
Özürünüzü de dilediniz,nazik olmasaniz onu da yapmazdiniz.
Kendinizi suclamaniz yersiz bana göre.Özürden sonra.
Elestiriler olabilir dünkü yazdiginiz yazi günün yazilarina deginen genel bir görüstü benim acimdan daha cok.
Direkt olarak sahisa degildi.Bu baska bir kisi de olabilirdi.Hepimiz olabilirdik.
Sizinde dediginiz gibi secilenler bir albümde toplaniyor.
Imla hatalari elbette ki oluyor hepimizin yazim hatalari oluyor.Hic birimiz kusursuz degiliz.
Özür borcu olan acikcasi yazarin esi olan fanatik 1962 dir.
Yazmis oldugu yazi hos karsilanacak bir yazi degildi.
Yazilarini paylasan olumlu olumsuz elestiriye acik olmali.
Günün yazisi secildi diye elestirilemez diye bir sey söz konusu degil.
Bizim toplumumuz cocuk kavgasindan bile birbirine girebilen bir toplum.
Ve degisemeyizde.
yüreginize saglik.
saygilar
fanatik1962
hicbitmez
burda da ayni tarzdasiniz
prim yapmaya gelince
buna hic ihtiyacim yok
yeterince taniniyorum kitlem var
kimsenin avukattligi bana düsmemis
acin dert bakalim nasil aciliyormus.
fanatik1962
hicbitmez
ve aciktir ve saldirgan degildir
sizin seviyenize düsen de kabahat.
ben neyse onu söylerim isterseniz padasih olun.
Fikret Bey, kişisel bir hakaret veya uyarı olmadıktan sonra, yazım hatalarını bildirmek bizlerin her zaman yararına olacağına inanıyorum. Bizler yaşımızı başımızı almış insanlarız. Sizin de dediğiniz gibi, yeni yeni yazmaya çalışan gençlerimizi yazmaktan ve okumaktan soğutmamak adına daha duyarlı davranabiliriz. Bir de yeni öğrenen arkadaşlara biraz daha nazik olursak, yazma isteklerini kırmamış oluruz. Zaten senin ya da bizlerin yaptığı da budur.
yararlı bir yazı idi kutlarım... sevgilerimle...
Fikret TEZEL
...edebiyat defterinin en faydalı yazılarından biriydi okuduğum yazı.
teşekkürler tebrikler
selamlar.
Fikret TEZEL
Eleştirilerin dozunda olduğunda dinlenilmesi taraftarıyım...
Ancak Edebiya tDefteri ni ele aldığmızda burasının bir akademi olduğunu da söyleyemeyiz.Bence burada bir ayrıntı var dikkatini bende çekmek istedim.
Edebiyat Defteri ne aşırı sorumluluk yüklemek ya da buradan arş- ı ala'ya ulaşmak kusursuz şiir aramak da bana pek mantıklı gelmiyor.Zaten öyle olsaydı ,heralde bu seçki dedikleri kurul ve Uğur böceği ayrıntısı olmazdı.Neredeyse sitenin konsepti bununla özdeş ve öyle planlanmış.
İnternet insanların artık daha çok sosyalleştiği bir noktadır.Burada okadar çok kalem görebiliriz ki Öğretmen olduğu halde imlaya dikkat etmeyen ya da imge konusunda müthiş ancak kullanmayan vesaire vesaire
Öncelikle Şiir öykü bir yere kadar eleştirilebilir Bir yere kadar yerden yere vurulabilir bunun bir dozu olmalıdır.Edebiyatdefteri gibi bir portal yapısının oluşturduğu Edebiyat ve şiir konusunda en iyi üç siteden biridir.Ancak burada şiir yazmak için edebiyat bölümü falan okumaya gerek yok. Halka açık bir platform burası....
Dikkat etmeniz gereken en önemli nokta ise herkes şiir yazmayı öğrenmek istemeyebilir. Öyle bir kuralda yok.
Gelelim diğer hadiseye .. Sözgelimi ,hiçbir yorum ve eleştiri beni biryerden sökemez ya da atamaz.Eğer bir kişi bir portalı ya da bir yeri bırakıyorsa siz vesile olmuşsunuzdur.Siz olmasanızda başka bir şekilde o kişi burayı bırakacaktır.Ya da size rağmen burada kalacaktır..
Son olarak Eleştiri noktasını da çok dikkate almamak gerekli( bu benim düşüncemn beni bağlar)
Berthoven in dediği gibi ''Eleştirmenlere aldırmayınız hiçbirinin heykeli dikilmemiştir.''
Hiçbir gidiş dönüşsüz değildir.
Kendi pencereniz her zaman güneşi göstermez
(baya bi hızlı yazdım imla da hata olmuşsa kuru bakmayınız)
üstat saygılar....
Fikret TEZEL
Fikret bey,
'
'Hatalarımı düzelten kimse uşağım bile olsa efendim olur '’Goethe.
Dün yaşanana olaylar için çok anlam ifade eden bir söz.Ancak şöyle bir durum da söz konusu.Bir insanın hatasını ona söylemek,o kişinin hatasını telafi etmesi açısından çok ama çok önemli.Şimdi size bir örnek vereceğim;
Camide namaz kılan bir kişi dalgınlık ya da başka sebebten namazı yanlış kılar.Namaz biter,kişinin yanında saf tutan kişi ulu orta '' sen yanlış kıldın,orada hata yaptın'' derse sizce nasıl olur ?
Ya da,kişiyi bir köşeye çekip '' yanlış anlama ama sen şurada hata yaptın,daha dikkat edersen senin yararına olur'' dese nasıl olur ?
Bakın Fikret bey,bana yaptığım hatayı ya da yanlışı söylemeniz beni üzmez ya da kırmaz.Nasıl söylediğiniz üzer ya da mutlu eder.Dünkü olayda sorun buradan kaynaklandı.
Goethe çok güzel söylemiş.Hatalarımızı ya da yanlışlarımızı birinin bize söylemesi gerekir.Tabi burada kimse de mükemmel değildir.Sizin yazınızı inceleyeyim hata bulurum bu zor değil.Ayrıca ''de-da'' lara çok takılmışsınız,artık ben, sizin benim yazımı okumanızı istemem.Çünkü tek tek inceleyeceksinizdir,'' nerede hata yapmış,hangi eki ayrı ya da bitişik yazmış'' diye. Bu bana rahatsızlık verir.Çünkü bir şeyin üzerinde çok fazla durulursa olmaz.Siz nedense yazım hatalarının üzerinde çok duruyorsunuz.
Ben okuduğum bir yazıda kişinin nasıl yazdığına değil,ne yazdığına bakarım.Ama baktım ki yazım hataları benim o yazıyı anlamamı zorlaştırıyor,okumam bile.Ama burada her yazılan yazınında bilmem hangi yarışmaya katılacağını bilemem.Burada her okuduğum yazıda yazım hatası görüp,yazarına mesaj da yazmaya kalkarsam Tdk memuru gibi olurum.
Demek istediğim şu:Fazla ayrıntılara takılmamalı diye düşünüyorum.Burada her gün onlarca yazı yayınlanıyor.Zaten vaktim dar,okuyup yorumumu yazmaya çalışıyorum.Zaten burada vahim derecede yazım hatası yapan kişi sayısı da fazla değildir diye düşünüyorum.
Sizede saygım sonsuz.Dikkat ediyorsunuz bu tarz şeylere.İnsanlara bir faydam dokunsun,hatalarını görsünler istiyorsunuz.Teşekkür ederim yinede.Ama burada hatasız kimse bulamazsınız,sizinde yazınızı okuyayım hata bulmak hiç zor değil.Lakin zaman değerli,fazla ayrıntılarla boğuşmak bazen sıkıntı yaratabilir.
Sürç-ü lisan etti isem affola.Saygılarımla.
Bir_Kucuk_Ask tarafından 3/28/2010 8:22:25 PM zamanında düzenlenmiştir.
Fikret TEZEL
Bahsettiğiniz olayı bilmiyorum.Benim için de daha önce yorumlar yaptınız ama zaten hepimizin amacı biraz da bu değil mi?Eleştirilmeden neyi düzeltebiliriz ki.Yaşınızın 55 olduğunu şimdi öğrendim.Aslında burada her yaştan insanlarla aynı konuları tartışabilmenin ve hatta sadece tartışabilmenin,eleştirebilmenin mutluluğunu yaşıyorum ben.Herkesin görüşleri ve bir tarzı var.Yadırganmaz,yargılanmaz ama eleştirilebilir.Ben hala yanlışlarımı gördüğünüz zamanlarda uyarmanızı bekliyor olacağım.Saygılar...
Fikret TEZEL
SELAM FİKRET BEY ÖNCE YAZINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM .HATASIZ KUL OLMAZ ÖNEMLİ OLAN HATALARI DÜZELTMEKTİR .
BENDE BURAYA YENİ ÜYE OLDUM . NEREYİ NASIL KULANCAĞIMI TAM BİLMİYORUM .ŞİİR LERİME YORUM YAPANLAR DAN YARDIM İSTEDİM .BUNU BİLENLER TARAFINDAN YÖNLENDİRİLMEK BENİ MUTLU EDER . LÜTFEN BİLENLERİN EN BASİT ÖRNEĞİ BEN BU SİTEYİ NASIL KULALANCAĞIMI BİLMİYORSUM . HATALARIMLA YANLIŞLARIMLA ÖĞRENİP DÜZELTMEYE CALIŞIYORUM.
REMZİYE ÇELİK tarafından 3/28/2010 7:59:34 PM zamanında düzenlenmiştir.