- 25640 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
tabii deri hakkında (2)
patpattan çıkan deriler ciltlerine boya,lak,sabitlemek amacıyla finisaj yapılır.bu bazen 3-4 kat atılabilir.finisajdan gelen deriler kenar kesimleri,budamaları yapıldıktan sonra kalite ayrımları yapılarak ölçme makinalarında ölçümleri yapılıp,pakete verilir.kalite kontrol paketten önce testlerini yapar sevkiyat izni verir.
dericilikte en değerli deri ANALİN adlı deridir.yukarıda anlatmaya çalıştığım deri de analin deriye örnektir.analin deride zımpara,dolgu,desen yoktur.tamamen natüral ciltli deridir.üretilen deriler içinde ( özellikle krom halinde seçilerek alınmamışsa) % 15-20 yi geçmez,bu yüzden pahalıdır.az önce krom dedim açıklayayım:krom deri,üzerinden kılı düşürülmüş alt işlentisi bitirilmiş deri halidir.CRUST deri ise;krom derinin dolaplarda boyanmış halidir.yani finisaj öncesi hali..deri de ölçü birimi DK ’dır.yani;desimetre kare..
veya;9.29 dk da bir ayaktır.piyasada genellikle konuşulurken bir ayak,on desi gibi yuvarlak söylenir.çünkü hesabı kolay olur,akıldan hesaplanabilir.örneğin;1000 dk nın ayak cinsinden hesabı yapılmak istendiğinde 100 ayak denir.bunun önemli sebeblerinden bir tanesi deriler ,kumaşlar gibi eni boyu düzgün değildirler.ölçme için özel makinelerin kullanılması gerekir.kumaşta,1.05 mt alabilrsiniz,ama deride kanatlar toplamında yaklaşık değerlerde mal alınabilinir.derinin analin olduğu anlaşılabilir,ancak bu deriyi bilenler için geçerlidir.suni deri üreticilerinin de ürettikleri cilt itibariyle çok benzeyen ürünleri vardır.amaç zaten tabii deriye benzetmektir.nihayi tüketicilerin,derinin analin mi,dolgulu mu,zımparalı mı,veya desen var mı anlamaları çok zordur.bizlerin bile tereddüt ettiğimiz ,aramızda tartıştığımız çok ürünler olmuştur.derinin deri olduğunun en basit testi için öncelikle,yumuşak olmasına,bastırıldığında (bizim zülf dediğimiz)büzülme,kırışma,çatlama gibi efektler vermemesine bakılabilir.bana göre en iyi,en değerli deri vegetal işlentili deridir.vegetal derilerde kimyasal ürünler kullanılmaz.bunların yerine bitkisel tanenler kullanılır,lifler arası bunlarla doldurulur.deri biraz sıkı,sert olur ama kimyasal olmadığı için uzun süreli bir kullanım imkanı verecektir.vegetal deriler kullanıldıkça güzelleşir,rengi kızarır,koyulaşır,ilk günün canlılığı kalır,hatta artar.ayakkabılarda kullanılmışsa koyulaşan renk tonu,dinlenmeye bırakıldığında açılacak,tekrar giymek için elinize aldığınızda sıkılığının farkını hissedeceksiniz.kemerde de aynıdır,tekrar taktığınızda belinizi daha sıkı sardığını,kullandıkça gevşediğini görürsünüz.bu değişiklikler vegetal derinin ölmediğinin kanıtıdır.seneler öncesinde hava alanında rahmetli VEHBİ KOÇ beyin elinde gördüğüm vegetal taba renkli çantayı hâlâ hatırlıyorum.nesini isterseniz deseler o çanta benim için piyangodan çok daha değerli olacaktır.deri işinde çalışanlar bilirler,sorun bu işte hiç bitmez.her üretilen malda,her satılan malda neredeyse her seferinde şikayet,serzeniş mutlaka olur.ham deri alınırken birebir kontrol etme şansı olmadığı gibi,alınan her kanat deri ,başka bir canlının derisi olduğundan standart yakalamak zordur.onlar da insanlar gibi doğar,büyür,hastalanır,kaşınır,yere yatar,yattığı yerin temiz olması,olmaması önemli değildir,yatar,bu yattığı pisliği de olabilir,o da deriyi yakar,sezeryan olur,sahibinin durumu iyi değilse hayvanına da iyi bakamaz,beslenmesi iyi olmayan hayvan yağlanamaz,derisini besleyemez.bu özelliklerinden dolayı çok bol olmasına rağmen RUSYANIN derilerinin değeri dünya piyasasında düşüktür tercih edilmez.HİNDİSTAN da öyle,düşünün kemikleri dışarda inekleri!!!ülkemizde balıkesir,gönen,trakya,bölgesinin büyük baş derileri(tabi etleri de)en kaliteli olanıdır.küçükbaşta ise zaten ege ve akdenizden başka bölgede az yetiştiriliyor iki bölge önemlidir.karadenizde kalın deriye ulaşamıyoruz,ince deri çıkıyor,o da hayvanlar yayıldıkları için ağaçlara sürtündüklerinden dolayı çok çizik çıktığından tercih edilmiyor.doğunun ise;VAN VE KARS tercih edilebilir.ancak hem karadeniz hem doğu bölge hayvanlarının etleri sert olur.gezen hayvanın eti,adele yaptığından ağılda beslenmişe göre tercih edilmez.hatta,aynı hayvanın sol tarafı sağ tarafından daha sert olur;çünkü,geviş getirirken genelde sol tarafına yatarlar.konuyu biraz dağıttım ama hepimiz et yeme konusunda nihai tüketiciyiz.kasaplara göre daha ucuz et satanlar genellikle inek kesimi yapanlardır.sütten kesilen hayvanlar kasaplık olur ve değerleri bir anda düşer neden diye düşünüyorsanız önemli sebebi budur.ancak bu durum bizim ham deri fiyatlarımızın artmasına neden oldu.dişi hayvan kesimi artınca doğum azaldı ve canlı hayvan sayımız düştü kesim de kriz yüzünden azalınca deri fiyatları % 100 arttı ve deri yok,fiyat yok.deri piyasası zor günler yaşıyor.
sizlerle deri hakkında şöyle bir bilgi alışverişinde bulunmuş oldum,bilgilerimi paylaşmak istedim.hakkında anlatacak daha çok konu var mutlakaşöyle bir giriş yapmış olalım,kimbilir belki ileride yeni bir şey söylemek gerebilir.. hoşçakalın,
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.