- 816 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
BÜTÜN KADINLARIMIZA - 8 Mart için
Eldeki günlük gazetenin ön sayfasından başlayarak (seri ilanlar ve spor sayfaları da dahil olmak üzere) arka sayfasına kadar, sertlik derecesine göre sıralanmış kadına yönelik şiddet, sömürü, taciz ya da benzeri aşağılama haberlerine, gün sektirmeden rastlıyor isek bu ülkede değil “emekçi kadınlar günü” hiçbir günün kutlanması hiçbir anlam taşımaz.
Biliyoruz ki, sevgililer günü gibi benzeri özel gün kutlamalarına, “kapitalizmin tüketim toplumu yaratmadaki kararlılığının kırbaç şaklatmasıdır” diyerek karşı çıkan kimilerimiz bu özel günde izin alınabilmiş meydan ya da sokaklarda, salonlarda halaylar çekecek ve ellerinde geçtiğimiz yıllardan hiçbir farklılık taşımayan slogan çubukları taşıyacaklardır.
Çok nitelikli malum siyasi şahsiyetlerimiz “belki üç-beş oy da buradan çıkar, kimselere kaptırmadan ben kapayım” düşüncesi ile esasında pek umurlarında olmayan, içi boş, ezberlenmiş sözcüklerle dolu kutlama ve sözde taahhüt mesajlarını kameralar önünde sıra kaparak tekrarlarken, sendikalar “günün anlam ve önemi üzerine” toplantılar düzenlerken,
çeşitli kadın örgütlerinin temsilcileri ellerinde kendilerine sunulmuş buketler, yüzlerinde “bir günün beyliği beyliktir” gülümsemesi ile kolkola ve sözde gururla yürürlerken ……..,
Hiçbir işverenin aklına “yarım elma-gönül alma” diyerek çalışan kadın işçisine bir maaş tutarında ikramiye vermek, hiçbir kocanın aklına “karım benim, çok yorulmuşsun, uzat ayaklarını ovayım” demek gelmeyecek.
Ama gene aynı günün içinde; varsıl-yoksul ayrımı olmadan, şehir manzaralarında bir evin penceresinden dayak yiyen bir kadının acılı çığlığı, çalıştığı fabrikanın kapısı önüne bırakılan bir kadının kendisini uğurlayanların gizli gözyaşları ile ıslanmış umutsuz bakışları, kolundan zorla sürüklenerek en yakın çalı dibinde tecavüze uğramış bir başka kadının perişan hali, ertesi günün gazetelerine irili-ufaklı puntoların altında haber olacak, haber olamayanları temsilen…..
Ve biz, çektiğimiz her kadın fotoğrafını ”sırtından sopa, karnından sıpa eksilmeyecek ve soframızdaki yeri öküzümüzden sonra gelecek” desenli bir kağıda yapıştırmaya devam edeceğiz.
* * *
Bütün kadınlar emekçidir, bütün kadınlar üretkendir, bütün kadınlar güzeldir ve hepsinden önce de bütün kadınlar saygıya değerdir. …
Ben biraz da utanarak hepinize, bütün kadınlarımıza tek tek saygılarımı sunuyorum.
Cevat Çeştepe
Tarihçe (vikipedi)
8 Mart 1857 tarihinde ABD’nin New York kentinde 40.000 dokuma işçisi daha iyi çalışma koşulları istemiyle bir tekstil fabrikasında greve başladı. Ancak polisin işçilere saldırması ve işçilerin fabrikaya kilitlenmesi, arkasından da çıkan yangında işçilerin fabrika önünde kurulan barikatlardan kaçamaması sonucunda çoğu kadın 129 işçi can verdi. İşçilerin cenaze törenine 100 bini aşkın kişi katıldı..
26 - 27 Ağustos 1910 tarihinde Danimarka’nın Kopenhag kentinde 2. Enternasyonale bağlı kadınlar toplantısında (Uluslararası Sosyalist Kadınlar Konferansı) Almanya Sosyal Demokrat Partisi önderlerinden Clara Zetkin, 8 Mart 1857 tarihindeki tekstil fabrikası yangınında ölen kadın işçiler anısına 8 Mart’ın ’Dünya emekci Kadınlar Günü’ olarak anılması önerisini getirdi ve öneri oybirliğiyle kabul edildi.
İlk yıllarda belli bir tarih saptanmamıştı ve değişen tarihlerde fakat her zaman ilkbaharda anılıyordu. Tarihin 8 Mart olarak saptanışı 1921’de Moskova’da gerçekleştirilen 3. Uluslararası Kadınlar Konferansı’nda gerçekleşti. Birinci ve İkinci Dünya Savaşı yılları arasında bazı ülkelerde anılması yasaklanan Dünya Kadınlar Günü, 1960’lı yılların sonunda Amerika Birleşik Devletleri’nde de anmaya başlanmasıyla daha güçlü bir şekilde gündeme geldi. Birleşmiş Milletler Genel Kurulu, 16 Aralık 1977 tarihinde 8 Mart’ın ’Dünya Kadınlar Günü’ olarak anılmasını kabul etti...
YORUMLAR
Sevgililer günü tadında kutlanması yadsıdığım bir durum demiştim bu yazıdan önce okuduğum bir yazıya yaptığım yorumda.Ve ille de kutlamam gerekirse Tekel emekçisi kadınlarımızı kutlarım demiştim.
Okuduğum gerçeğe değen bir yazıydı onca yazının içinde ve ben de biraz utanarak teşekkür edip saygınıza saygı diyorum.