- 2263 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
“DOMBAYI BAĞLADIM” TÜRKÜSÜNÜN HİKÂYESİ
Dombayı Bağladım; yıllar önce, Salihli’mizin Dombaylı Köyü’nde yaşanmış acıklı bir hikâyenin türküsüdür. Ayşe ile Osman birbirlerini severek evlenmişler, kayınbabası Ayşe’ye düğün hediyesi olarak bir dombay (camız) hediye etmişti. Bir yaz günü öğleden sonra Osman bahçeyi sulamış, otlatmak için yanında götürdüğü dombay ile eve gelmiş, dombayı da avludaki erik ağacına bağlamıştır. Ayşe Gelin de avluda çamaşır yıkamaktadır .
- Kolay gelsin Ayşem !
- Sağol Osmanım, bahçe sulamasını bitirdin mi?
- Bitirdim ama kurtlar gibi de acıktım ha !
- Yemek hazır, çamaşırları asayım, hemen sofrayı kurarım!
Ayşe elinde kalan son çamaşırı durulamaktadır. Osman, elini
yüzünü yıkayıp, sofra hazırlanıncaya kadar evin önündeki divana uzanmış, yorgunluktan uyuyakalmıştır..Erik ağacına bağlı dombay, ipini koparır, sırtı dönük çamaşır yıkamakta olan Ayşe Gelin’e doğru koşmaya başlar. Ayşe farkına varamadan, dombay sivri boynuzlarını Ayşe’nin arkasından taktığı gibi arkaya doğru fırlatıverir.
- Osman, Osman !
Osman kalktığı gibi Ayşe’ye doğru koşar, onu yerden kaldırır kucağına alır ve avazı çıkıncaya kadar bağırır.
- Komşular, yetişin komşular! Ayşe ölüyor yetişin !
Bütün konu komşu toplanmış ama Ayşe gelin kurtarılamamıştır. Anne, babası ve akrabalar yas tutmaya, ağıtlar yakmaya başlamışlar. Daha bir aylık taze evlileri dombay ayırmıştır. Yakılan ağıt dilden dile anlatıla anlatıla türkü kıvamına gelmiştir. Bu acıklı
hikâye ve yakılan ağıt, Dombaylı Köyü’nde öğretmenlik yapan Aydın Özkan’ı çok etkilemiş ve bağlamasının tellerine döküp türküleştirmiştir.
TRT İzmir Radyosu saz sanatçılarından Yılmaz İpek ve Toygun Dikmen tarafından derlenen ve notaya dokülen, Dombayı Bağladım, (yöre ağzıyla Dombaylı) Türküsü, TRT Türk Halk Müziği Repertuarı’na 2492 numaralı türkü olarak 29 Mart 1984 tarihinde kazandırılmıştır.
DOMBAYI BAĞLADIM
Dombayı bağladım ben bir erik dalına,
Kırdı da ipini deli deli dombay, saldı da geline.
Uğratmasın Allah seni dombay şerrine.
Dombay deli deli dombay, öldürdün beni,
Üç günlük gelin iken dombay, soldurdun beni.
Dombayı bağladım ben bir çeşme başına,
Kırdı da ipini deli deli dombay, sardı da eşine,
Uğratmasın Allah seni dombay şerrine.
Kanım akıttın deli deli dombay, öldürdün beni,
Üç günlük gelin iken dombay, soldurdun beni.