- 1606 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
RECAİZADE, A.HAMİT VE NAMIK KEMAL
RECAİZADE İLE ABDULHAK HAMİT’İN ORTAK YÖNLERİ
• Ölüm konusunu işlemişlerdir. (Recaizade üç çocuğunun ölümü, Hamit ise eşi Fatma Hanım’ın ölümü nedeniyle) bu konuda yoğunlaşmışlardır.
• Recai döneminde, üstat lakabıyla tanınmış, Hamit ise Şairi Azam diye bilinmektedir. Yani her ikisi de dönemlerinin önemli yazar ve şairlerindendir.
• Her ikisi de doğu-batı medeniyetini ve edebiyatını iyi tanımış, ona göre biçimler yazmaya başlamışlardır.
• İki şahsiyet de İstanbul doğumlu ve Tanzimat ikinci dönem sanatçılarındandır.
NAMIK KEMAL’İN TÜRK EDEBİYATI ÜZERİNE ÇALIŞMALARI
• Yapıtlarında çoğunlukla toplumsal konuları işlemiştir.
• ‘Sanat toplum içindir.’ Görüşünü savunmuştur.
• İlk edebi roman ‘İntibah’ı ve ilk tarihi roman ‘Cezmi’ yi yazmıştır.
• Sade bir dil kullanmıştır
• Savunduğu fikri açıkça okura vermeye çalışmıştır.
• Edebiyatı topluma yarar sağlamak ve düşüncelerini halka yaymak için bir araç olarak kullanmıştır.
• Sanat yapıtının gerçeğe ve tabiata uygun olması gerektiğini savunmuştur.
• Eski edebiyata karşı çıkmış onun yıkılması gereken yanlarını göstermiş ve yeni edebiyatla ilgili görüşlerini yazmıştır.
RECAİZADE NİN TEORİK OLARAK EDEBİYATIMIZA KAZANDIRDIKLARI
• Divan Edebiyatı biçimleri ile şiirler yazmıştır.
• Batı edebiyatını yakından tanıdıktan sonra edebiyatımıza yeni biçimler katmıştır.
• Şiirde fikri, hayali ve hissi güzelliği yaratmaya çalışmıştır.
• En ufak bir olayı şiire konu edinebilmiştir. Kitap arasında kalan bir kurumuş yaprak gibi.
• 1895 yılı sonlarında eski öğrencilerinden Tevfik Fikret’i Servet-i Fünun’ un başına getirerek Edebiyatı Cedide harekâtının başlamasına öncülük etmiştir.
• En önemli katkısı ülkede yeni edebiyatın kurallarını öğretme ve yayma yolunda çalışması ve yenilik taraftarı sanatçıları yetiştirmesidir.
• Yenilikleri yüzünden Muallim Naci’nin Demdeme’sinde eleştireler hedef olmuştur.
• Talimi Edebiyat adında önemli bir eseri vardır bu eser üzende doktora yapılmıştır, İstanbul üniversitesinde
• Recai şiir anlayışına göre zerreden güneşe kadar her şey şiir konusu olabilir.
• Edebiyatımıza ‘Araba Sevdası’ gibi önemli eserler kazandırmıştır.
ABDÜLHAK HAMİT’İN ŞİİRE ETKİSİ
• Türk şairi ve tiyatro yazarı Abdülhak Hamit batı edebiyatını örnek tutarak yeni şekiller kullanmıştır.
• Şiirlerinde batı edebiyatında olduğu gibi günlük hayat konularını edebiyata almış ve incelemiştir.
• Tanzimat döneminde batı tesirini Türk şiirine sokmuştur
• Türk şiirine batıdan yeni konular, serbest düşünce ve şekiller getirmiştir.
• Şiirde başlıca, romantik ve felsefi düşünceler, ölüm duyguları, insan kaderi hakkında konular işlemiştir.
• Şiirlerinde pek çok yabancı kelime kullanmıştır.
Bedreddin-i WANİ
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.